Van Moer Logistics: groen, groener, groenst…

Van Moer Logistics is een waardige winnaar van de Green Truck Award 2022. Het is een van de weinige transporteurs die een stuk verdergaat dan pilootprojecten en resoluut de kaart van decarbonisatie trekt. In de praktijk komt dit neer op steeds meer transporten over het water en het gebruik van waterstof als brandstof van de toekomst.

De Transporteur van het Jaar 2008 profileert zich als een multimodale topspeler. Jo Van Moer heeft in het verleden vaak laten optekenen dat hij alle containers van de weg wil halen. En hij voegt de daad bij het woord. Wie anders dan Van Moer Logistics beschikt over negen binnenschepen, baat acht multimodale terminals uit en vervoert 51,5% van zijn trafiek over het water? Tegen 2025 moet dit cijfer de kaap van 75% ronden.

90% van de kilometers in beladen toestand

Duurzaamheid wordt bij Van Moer Logistics hoofdzakelijk ingevuld door in te zetten op multimodaliteit (voor sommige bewegingen wordt ook intensief gebruik gemaakt van het spoor). De planningsystemen zijn erop gericht om lege kilometers te vermijden. Zo ligt de beladingsgraad momenteel op meer dan 90%. Dit is niet alleen een uitstekende zaak voor het milieu, maar draagt vanzelfsprekend ook bij aan een verlaging van de operationele kosten. Het geheim schuilt in de manier waarop de processen van de opdrachtgevers zijn gelijkgeschakeld met die van Van Moer Logistics. In dit verband is er absoluut sprake van echte partnerships.

Bij het transport over de weg wordt er ook duidelijk vooruitgang geboekt. “Onze berekeningen tonen aan dat onze negen binnenschepen goed zijn voor 21,7% van onze CO2-uitstoot en instaan voor meer dan de helft van ons transportvolume. Onze vrachtwagens zijn goed voor 60% van onze totale CO2-uitstoot en de vrachtwagens van onze onderaannemers vertegenwoordigen 15,5%”, zegt Jo Van Moer. Voor de opvolging van het verbruik en van de CO2-uitstoot, maakt Van Moer Logistics gebruik van on-boardtechnologie en van de boordcomputers van Drivolution. Aangezien elke vrachtwagen en elke chauffeur individueel worden opgevolgd, is het mogelijk om de chauffeurs te sensibiliseren om zuiniger te rijden.

Sinds enkele jaren omvat de vloot ook uit enkele LNG-vrachtwagens. Momenteel gaat het over 36 voertuigen. “Rekening houdend met de huidige prijzen voor LNG, hebben wij beslist om geen bijkomende LNG-voertuigen te bestellen. Het gebruik hiervan is bovendien enkel interessant in een stadsomgeving en stadsdistributie is niet meteen onze specialiteit. LNG is dan ook nog eens een fossiele brandstof”, voegt Jo Van Moer er nog aan toe.

Waterstof in eerste instantie als dual fuel

Het is binnen deze context dat Van Moer de focus heeft verlegd naar waterstof. Samen met Colruyt speelt hij een pioniersrol in België door in te zetten op een andere technologie: een verbrandingsmotor die zowel door diesel als door een mix van diesel en waterstof wordt aangedreven. Het voordeel van deze technologie is dat de motor altijd verder kan op diesel wanneer de waterstoftank leeg raakt en er niet onmiddellijk een waterstofstation in de buurt is. Enkele winkels van Delhaize worden al twaalf maanden beleverd met een eerste voertuig met deze aandrijving. Dit voertuig werd ontwikkeld door CMB.Tech. Tijdens de eerste maanden was het de bedoeling om te onderzoeken welk percentage waterstof er effectief wordt gebruikt om de verbrandingsmotor aan te drijven. De eerste resultaten vallen blijkbaar in de smaak want de onderneming uit Zwijndrecht lijkt klaar voor een volgende fase: “Het voertuig werkt momenteel voor 70% in dual-fuelmodus. We zijn heel tevreden over de prestaties en dankzij een nauwkeurige opvolging zijn we in staat om te bepalen op welke routes en onder welke omstandigheden de vrachtwagen het best tot zijn recht komt. Wij denken dat het met deze technologie op termijn mogelijk moet zijn om het dieselverbruik met 70% te verlagen.”

Op iets langere termijn is Jo Van Moer ervan overtuigd dat brandstofcellen de eerste viool zullen spelen, maar deze technologie is momenteel nog niet beschikbaar voor trekkers. “De keuze voor dual-fuelvoertuigen biedt ons de mogelijkheid om een voorsprong te nemen en om de nodige schaaleffecten te creëren die op termijn de installatie van een waterstofpomp moeten rechtvaardigen. Die extra vraag naar waterstof kan voor leveranciers de trigger zijn om in waterstoftankstations te investeren. Van zodra de bevoorrading gegarandeerd is, zal het interessanter zijn om te investeren in voertuigen die uitsluitend op waterstof rijden”, aldus Jo Van Moer. Van Moer Logistics gooit alvast nog meer gewicht in de schaal om deze schaalvergroting te realiseren. Na de ingebruikname van een tweede prototype heeft Van Moer Logistics 20 bijkomende dual-fuelvoertuigen besteld bij CMB.Tech.

De doelstellingen op lange termijn zijn nu al heel duidelijk: in 2030 zal de integrale vloot op alternatieve brandstoffen rijden. Op dat moment zullen er enkel nog watermoleculen in de atmosfeer worden uitgestoten. Water dat ook nodig is om de binnenschepen vooruit te helpen…

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo