JLL: vraag naar logistiek vastgoed blijft hoog ondanks economische turbulentie

De kwartaalupdate van vastgoedbroker JLL over de logistieke en semi-industriële vastgoedmarkt in België laat zien dat de vraag naar vastgoed vooralsnog niet afneemt, ondanks het woelige economische klimaat. Na het recordjaar 2021 blijft de logistieke vastgoedmarkt robuuste cijfers voorleggen, zo blijkt. 

De beschikbaarheid van logistiek vastgoed blijft bijzonder precair. Op de as Antwerpen-Brussel is slechts 0,34% van het areaal onmiddellijk beschikbaar. Langs de E 313 is dat 0,46% en op de as Bergen-Charleroi-Luik 0,72 procent. In de regio Oost-Vlaanderen bedraagt het percentage uitzonderlijk 4,76 procent, maar in deze regio wordt dan ook fors gebouwd. Elders geldt weliswaar een gemiddelde onmiddellijke beschikbaarheid van 5,6 procent. Het mag evenwel duidelijk zijn dat het op de grote logistieke assen onverminderd drummen is voor een plaatsje. De prijs per vierkante meter per jaar gaat in Antwerpen naar 55 euro, in Brussel is 65 euro de norm geworden. Tot voor kort gold 50 euro als magische bovengrens voor deze tarieven. De grondprijzen stijgen procentueel het sterkst is Oost- en West-Vlaanderen (11 en 13 procent op jaarbasis), maar grond blijft in absolute termen het duurst in Antwerpen, met 350 euro per vierkante meter.

In 2023 mogen we ons verwachten aan de oplevering van enkele grote projecten: ODTH, Mechelen (65,000 m²),  Boom (Prologis) 52.000 m², Bilzen (LCP) 41.000 m²,  Europe Inland Log (Heylen ) 38 .000 m². Het semi-industriële vastgoed ziet een krimp van het aantal aanvragen en een afname van de oppervlakte. In de logistiek is de gemiddelde oppervlakte dan weer sterk aan het stijgen, tot meer dan 15.000 vierkante meter per transactie. De Ghent Logistics Campus (70.000 m² voor AGP eGlass), MG Crosswoods Kruisem (36.000 m², Bleckmann) en Genk Green Logistics (30.000m², Konings) zijn de grootste transacties van de afgelopen negen maanden.

Ondanks de onzekere economische tijden blijft de vraag naar huurvastgoed in de logistiek hoog en is er weinig leegstand. Speculatie op de markt blijft zeer beperkt. De trends naar reshoring en nearshoring, met de bijhorende opbouw van extra voorraden, beschermen de sector van het logistieke vastgoed voorlopig tegen de verwachte vertraging van de Belgische en Europese economie. Onderbrekingen in de globale supply chain en vooral de snel stijgende bouwkosten zijn momenteel de grootste uitdagingen voor het logistieke vastgoed, besluiten de experts van JLL.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo