Recordjaar voor North Sea Port

73,6 en 64,5 miljoen ton, dat is de hoeveelheid goederen die in 2022 door de bedrijven van North Sea Port wordt overgeslagen via respectievelijk de zeevaart en de binnenvaart. Dit is een stijging van 7% en een record sinds de fusie van Zeeland Sea Ports en de haven van Gent 5 jaar geleden.

Door deze fusie ontstond een 60 km lang havengebied dat zich uitstrekt langs beide zijden van de Belgisch-Nederlandse grens. North Sea Port kende dan ook een recordjaar “en dit ondanks de Brexit, twee jaar gezondheidscrisis, de impact van de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis”, benadrukt Daan Schalck, CEO van North Sea Port.

De droge bulk blijft groeien en vertegenwoordigt meer dan de helft van de overslag via het zeevervoer: 54% tot 39,9 miljoen ton (+10%). De vloeibare bulk is ten opzichte van 2021 met 24% gestegen tot 17,6 miljoen ton (+5%). Dezelfde stijging voor diverse ladingen tot 10 miljoen ton. Het roll on/roll off-segment groeit met 2% tot 3,7 miljoen ton, terwijl het aandeel van de containers met 9% daalt tot 2,6 miljoen ton. In de huidige context is Rusland niet langer de belangrijkste handelspartner (5,4 miljoen ton, -15%), maar de Verenigde Staten (6,3 miljoen ton, +27%). Groot-Brittannië staat op de derde plaats. De handel met Oekraïne is gehalveerd.

Ook voor de binnenvaart was het een recordjaar, met groei in ro-ro-vervoer, diverse ladingen (+40%) en vloeibare bulk (+19%). Droge bulk en containers daarentegen dalen met 9%. Ook moet worden opgemerkt dat de werkgelegenheid sinds de fusie is toegenomen, van 95.000 (in)directe banen in 2017 tot 102.000 nu.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo