Europees Parlement stemt in met einde diesel-LCV’s in 2035

Het Europees Parlement heeft vandaag tijdens zijn plenaire vergadering gestemd over een herziening van de CO2-emissienormen voor nieuwe auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen. In 2035 zal het niet meer mogelijk zijn een licht bedrijfsvoertuig met een verbrandingsmotor in te schrijven, zelfs niet een hybride. 

Deze stemming bezegelt definitief een tekst die eerder door de Europese Raad was bekrachtigd. De Raad moet hem nog formeel goedkeuren (maar dit zou slechts een formaliteit moeten zijn) voordat hij in het Publicatieblad van de EU wordt bekendgemaakt. De tekst voorziet in een tussentijdse doelstelling die in 2030 moet worden bereikt (50% emissiereductie ten opzichte van 2021) en stelt de doelstelling vast op 100% voor het jaar 2035. Concreet betekent dit dat de verkoop van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor (benzine, diesel en hybriden) in 2035 wordt verboden.

De Europese Commissie, die het initiatief tot deze tekst heeft genomen, verbindt zich er tevens toe na te gaan of de door de fabrikanten opgegeven emissiegrenswaarden daadwerkelijk overeenstemmen met de reële verbruikswaarden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo