TM Energy Summit: “De snelheid waarmee de e-truck zijn plaats verwerft verbaast”

Niet enkel de vragen oplijsten waar de transportsector op het vlak van elektrificatie mee worstelt, maar ze in de mate van het mogelijk ook door specialisten laten  beantwoorden. In een notendop was dit de opzet van de Energy Summit die Transportmedia organiseerde. Niet toevallig vond dit op de site van John Cockerill in Seraing plaats, de gastheer van de dag. Het bedrijf beschikt immers over een indrukwekkende knowhow rond de technische omkadering van de elektrificatie.

Drie transportbedrijven werden die middag uitgenodigd. Verschillend qua omvang en activiteiten, wat dit triumviraat precies representatief voor de hele sector maakte. En wat opvalt: allen hebben ze het pad van de elektrificatie al betreden, zij het schoorvoetend en met de nodige reserves. “We hebben test gereden en besloten een e-truck aan te kopen”, legt Wim Claes van het gelijknamig transportbedrijf  uit. “Ook wij hebben een test van twee weken achter de rug en zien de e-truck als ideaal voor onze lokale distributie”, aldus ook Francois-Xavier Modave van Ekiris. “Bij ons viel de beslissing twee voertuigen aan te schaffen”, stelt Bart Verbeek, Fleet Coordinator van Group-GTS. “Deze keuze is niet toevallig. Begin vorig jaar hebben we ook een nieuwe business unit ‘solutions and sustainability’ in het leven geroepen. De dingen zijn beslist in beweging.”

Relatieve struikelblokken

Autonomie wordt als hét klassieke gebrek bij elektrisch rijden bestempeld. Hoe waren de bevindingen op dat vlak? Het levert een misschien wat verrassend antwoord op. “Voor onze projecten is dit perfect”, zegt Roel Smets (COO van Group-GTS). “En zoals de evolutie op dat vlak zich verder zet is dit geen issue voor ons.” Ook de andere twee zitten op die lijn. “Hoe gaat dit nog verder evolueren?”, vraagt Wim Claes zich af. “Tot op zekere hoogte blijft zo’n aankoop toch een gok. Tot waar zullen we kunnen rijden?”

En hoezeer is de prijs een struikelblok? “Die blijft extreem hoog (lacht), maar gelukkig kan je beroep doen op een subsidieregeling”, zegt Wim Claes. “Dit maakt toch wel het verschil. Eigenlijk kan je dit vergelijken met de beginfase van zonnepanelen.” “In 2021 heb ik een eerste marktonderzoek gedaan”, legt Bart Verbeek uit. “Qua prijs is de situatie vandaag niet zoveel anders, maar technisch is er veel veranderd. Je krijgt als het ware meer waar voor je geld.”

Ruimer groen verhaal

Men kan initiatief nemen, de dingen nauwkeurig uitrekenen, maar er is ook een belangrijke externe factor: de klanten. “We kregen die vraag rechtstreeks van een klant”, antwoordt Francois-Xavier Modave. “Het groene element wordt een steeds belangrijker onderdeel van een samenwerking. Vaak determinerend ook of er überhaupt een contract wordt gesloten.” “We zijn het onze klanten verplicht hier in mee te denken”, benadrukt Roel Smets. “Elk bedrijf wordt uitgedaagd, wat niet makkelijk is als logistiek bedrijf omdat we vaak de makkelijke oplossing zijn.” “Klanten stellen hun eisen, maar een klantenrelatie kan vluchtig zijn”, vult Bart Verbeek aan. “Door een vrachtwagen aan te kopen, neem je een beslissing met een weerslag op de langere termijn, wat de relatie met die ene klant overstijgt.”

Laatste punt: de laadinfrastructuur. “Zeker voor kleine spelers is dit een cruciaal aandachtspunt”, benadrukt  Francois-Xavier Modave. “Het is een grote investering, waardoor de concrete invulling zo belangrijk is. Vind je partners in dit verhaal? Andere bedrijven die deze stroom deels van je kunnen afnemen?” “Erg belangrijk lijkt me dit elektrificatie-verhaal van je truck-park te kunnen overstijgen”, aldus Bart Verbeek. “Elektrificatie kent vele toepassingen. Je hebt je personenwagens, je eigen kantoren, ook het gedeelde gebruik. De dingen zo breed mogelijk benaderen lijkt mij de belangrijkste les.”

Drie deskundigen aan het woord

  • Dieter Hasevoets: Senior Vice President IRS bij John Cockerill
  • Philippe Jacquemyns: Product Manager bij Volvo Trucks Belgium
  • Aldo Peeters: Managing Partner Enersangi

 

Wanneer komt het omslagpunt dat geen diesel-truck meer verkocht zal worden?

Aldo Peeters: “Dat kantelpunt zal er zijn wanneer het simpelweg interessanter is om voor elektrisch te gaan. Je kijkt naar de toepassing, de vereiste autonomie, de prijs en dergelijke. Zit dat goed, dan heb je een case en ga je overstag. Voor een aantal gevallen zie ik diesel nog makkelijk tien tot twintig jaar meegaan, precies omwille van die afweging in een aantal gevallen. Hebben we het over dé grote hoeveelheden, dan schat ik dat dit bereikt zal worden in de tweede helft van dit decennium, uiterlijk de eerste helft van het volgende.”

Een relevante vraag voor kleinere spelers op de markt voor wie een investering al sneller zwaarder gaat doorwegen: wat doe je eerst?

Philippe Jacquemyns: “Misschien is dit niet het antwoord dat u verwacht, maar voorzie wachtbuizen. Breek je iets open, voorzie ze. De kost is miniem, terwijl er aan latere aanpassingen aan de infrastructuur net een stevig kostenplaatje hangt. Hou hierbij niet enkel rekening met de eigen noden. Elektrificatie van een vloot, maakt deel uit van een ruimere benadering. Je wekt ook stroom op voor je personenwagens, kantoren, maar ook om te delen met andere bedrijven en gebruikers. Hier breed in gaan is de manier om je investering terug te verdienen.”

Dieter Hasevoets: “Wacht niet tot het water je aan de lippen staat. Er kruipt best wat tijd in infrastructurele ingrepen, niet in het minst om administratieve redenen. Denk bijvoorbeeld eerst aan de netwerkverzwaring. Daarna kan een batterij volgen. Die fasering is ontzettend belangrijk. Net als goede afspraken met alle actoren van dit verhaal. Net hierdoor kunnen investeringen beter afgeschreven worden.”

Hoe is het met de technische kwaliteit van batterijen gesteld? Zit daar een gunstige evolutie in?

Philippe Jacquemyns: “De bezorgdheid is terecht. Om die reden bieden wij een batterij met een levensduur van 8 jaar / 800.000 km aan, met een batterijwissel ten gepaste tijde als onderdeel van de aankoop van een voertuig. Het is sowieso een technologie in volle ontwikkeling. Hier kruipt wel wat tijd in, maar over enkele jaren zullen we opnieuw een nieuwe generatie kunnen aanbieden.” > foto 8

Aldo Peeters:  “Er zijn inmiddels batterijen ontwikkeld die het leven van een truck meegaan. Vandaag zitten we op een punt dat er batterijen aangekondigd zijn die een autonomie van 500 km waarborgen. Dit bovendien gekoppeld aan de levensduur van 1,2 miljoen kilometer.”

Dieter Hasevoets: “Je hebt de mobiele batterijen in de truck, maar die gaan vaak nog een hele toekomst tegemoet als stationaire batterijen. Een batterij die, zeg maar, naar 70% van haar vermogen is gezakt kan nog perfect als stationair gebruikt worden. En voor die stationaire batterijen zitten we al makkelijk aan een levensduur van twaalf jaar, voor sommige modellen zelfs twintig.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo