LukMaz-affaire: staking escaleert opnieuw

In april zorgde de spontane staking van tientallen chauffeurs van de Poolse bedrijven Agmaz / Luk Maz voor heel Europa voor opschudding, niet in het minst door de hardhandige manier waarop de baas de staking probeerde te breken. De chauffeurs wonnen uiteindelijk hun zaak, maar de niet-uitbetaling van bepaalde lonen heeft net een nieuwe staking uitgelokt… op dezelfde plaats.

Opnieuw parkeerden tientallen Georgische, Oezbeekse en Tadzjiekse chauffeurs hun vrachtwagens op de parkeerplaats Gräfenhausen bij de luchthaven van Frankfurt. Ze protesteren tegen de late uitbetaling van hun loon. Gistermiddag stonden er ongeveer 130 vrachtwagens geparkeerd. De meeste chauffeurs zijn sinds mei niet meer betaald door hun werkgevers. Ze worden gesteund door de ITF Road Transport Due Dilligence Foundation in samenwerking met de Duitse organisatie Fäire Mobilität en de Duitse vakbonden DGB en verdi.

Namens de vakbond UBT-FGTB veroordeelde Frank Moreels de houding van de Mazur-groep, die deze chauffeurs via verschillende dochterondernemingen in dienst heeft, maar hij benadrukte ook de rol die verladers spelen in de uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs door oneerlijke bedrijven. In dit verband wijst hij erop dat het Parlement binnenkort zal stemmen over een versterkte versie van de wetgeving inzake de medeverantwoordelijkheid van vervoerders en verladers, en dat deze wetgeving elders in Europa als voorbeeld zou moeten dienen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo