Gespecialiseerde familiale kmo’s vormen nog altijd een belangrijke hoeksteen van onze transportsector. Volumespecialist Vervoer Ter Vichten met meer dan een halve eeuw ervaring is hiervan een mooi voorbeeld.
In 1972 werd Vervoer Ter Vichten opgericht door de ouders van de huidige zaakvoerders Bart en Laurens D’huyvetter. Zoals voor vele transportbedrijven uit de regio vormde de textielsector een belangrijke opdrachtgever. De vloot telt op vandaag een 25-tal volumecombinaties die voornamelijk ‘regionaal’ rijden met volle vrachten voor diverse sectoren.
TM: In welke mate is Vervoer Ter Vichten nog altijd afhankelijk van de textielsector?
Laurens D’huyvetter: We werken nog steeds nauw samen met verschillende van onze opdrachtgevers uit de beginjaren. Maar waar we in het begin bij wijze van spreken actief waren over gans Europa voor hen, is dit nu gereduceerd tot vervoer binnen een straal van een 200-tal kilometer voor bijna 80% van onze transportopdrachten.
Nieuw transportmateriaal
Laurens D’huyvetter: Ook het type materiaal is fel veranderd: van de platte opleggers waarbij de chauffeurs nog alles zelf moesten afzeilen tot ultra moderne volumecombi’s uitgerust met schuifzeilen en een hefdak waardoor we nu een effectieve laadhoogte hebben van drie meter. We hebben ook geïnvesteerd in containerbox opleggers.
Het klantenbestand werd verder gediversifieerd en uitgebreid. Zo rijden er verschillende combi’s voor een producent van laadborden die we bijvoorbeeld vervoeren naar de voedingsverwerkende industrie. Maar ook hier zijn de afstanden relatief beperkt en primeert volume op gewicht. Wanneer je op een correcte manier wil werken tegen marktconforme prijzen is dit voor ons de beste optie.
Doordat veel van onze transporten zich eerder regionaal situeren is het ook niet altijd evident om retourvrachten mee te brengen.
Bovendien zien we dat meer en meer bedrijven werken met tijdssloten. Voor de ondernemingen is dit natuurlijk handig omdat ze hun goederenstromen beter kunnen spreiden doorheen de dag, maar voor de transporteur brengt dit natuurlijk extra druk met zich mee om overal op tijd te komen. En de vele dagelijkse files en wegenwerken spelen hier ook niet in ons voordeel. De kilometers die we dan eventueel moeten omrijden om tegen een bepaald tijdstip ergens te laden of te lossen voor een retourlading zijn dan ook niet altijd meer haalbaar.
TM: Zou de inzet van LZV’s de oplossing zijn?
L. D’huyvetter: LZV’s zouden voor ons inderdaad ideaal zijn, want we werken bijna altijd met volle vrachten met veel volume en weinig gewicht. Mocht de administratieve molen eenvoudiger zijn en er minder beperkingen worden opgelegd, dan zou dit voor ons een ganse stap vooruit kunnen betekenen en terzelfdertijd het file- en emissieprobleem in één klap een handje helpen. Onze wasstraat hebben we bijvoorbeeld ook reeds laten opbouwen in de optiek dat er kan uitgebreid worden voor LZV-wagens.
TM: Naast volumetransport bieden jullie ook stockage aan…
L. D’huyvetter: Momenteel beschikken we over een 2000m² aan stockageruimte. We willen hiermee onze bestaande klanten een extra service aanbieden om voornamelijk tijdelijke pieken in hun productievolume en annex stockageruimte te helpen opvangen.
De wispelturigheid van de markt, oorlog in Oekraïne, de pandemie, … het zijn maar enkele factoren die ervoor gezorgd hebben dat bedrijven niet meer altijd zeker zijn van een vlotte aanvoer van grondstoffen of onderdelen waardoor ze meer schommeling hebben in hun productie en dito nood aan opslagcapaciteit. Onze focus ligt voorlopig nog altijd op het volumetransport, maar verder stappen in de richting van logistieke dienstverlener sluiten we zeker niet uit.
TM: Sinds kort rijden er echter ook enkele bestelwagens rond van Vervoer Ter Vichten?
L. D’huyvetter: Op vraag van een klant waarvoor we regelmatig de stockage verzorgen, hebben we recent geïnvesteerd in enkele bestelwagens waarmee we hun goederen rechtstreeks brengen naar de particuliere eindklant. Hiermee bieden we eigenlijk een totaal pakket aan: ‘volume – stockage – distributie’.
Contact met de realiteit behouden
TM: Onvermijdelijk moeten we het hebben over de uitstroom van chauffeurs.
L. D’huyvetter: Het vinden van geschikte chauffeurs is moeilijker dan vroeger. Bovendien bestaat onze bedrijfspolitiek eruit dat alle voertuigen hier op het bedrijf moeten blijven zowel in de week als tijdens het weekend. Hierdoor verlies je sowieso een aantal potentiële chauffeurs.
We zijn als onderneming echter wel sterk lokaal verankerd, wat ervoor zorgt dat vele van onze medewerkers gewoon met de fiets naar het bedrijf kunnen komen. Zowel mijn broer als ikzelf zijn ook nog regelmatig te vinden achter het stuur. Dat is natuurlijk handig om hiaten op te vullen, maar bovendien behouden we op die manier nauw contact met de klanten en de omstandigheden waarin onze medewerkers dagelijks moeten werken. De digitale snelweg heeft ervoor gezorgd dat we niet meer permanent op kantoor aanwezig moeten zijn. Onze chauffeurs weten dat we sowieso altijd bereikbaar zijn, moest er zich een euvel voordoen.
TM: Ander heet hangijzer is de emissie transitie. Een topic binnen het bedrijf?
L. D’huyvetter: Het zou een beetje wereldvreemd zijn mocht je nog niet eens nagedacht hebben over de verschillende systemen die zich op vandaag aanbieden. Maar ik denk dat de meeste bedrijven van onze omvang nog een beetje de kat uit de boom aan het kijken zijn omdat we de huidige meerprijs van alle beschikbare systemen op geen enkele manier kunnen doorrekenen. De bedrijven die nu reeds gebruik maken van alternatieve aandrijfsystemen zijn in de meeste gevallen grote bedrijven waarbij het ook voor een stuk over prestige gaat.
TM: Verder doorgroeien of niet?
L. D’huyvetter We draaien al vele jaren rond de 25 voertuigen en dit lijkt ons op vandaag voor ons nog altijd de beste keuze omdat je op die manier alles overzichtelijk kunt blijven houden zonder afbreuk te doen aan het familiale karakter van ons bedrijf. De economische situatie is op vandaag ook niet van die aard dat je onbezonnen moet te werk gaan. We zijn meegegroeid op het ritme van onze klanten en zij bepalen ook voor een deel onze toekomst, maar we moeten waakzaam en alert blijven voor de opportuniteiten die zich aanbieden.
–
Vervoer Ter Vichten in ’t kort
- Oprichting: 1972
- Directie: Bart en Laurens D’huyvetter
- Hoofdzetel: Anzegem – Vichte
- Specialiteit: FTL – volumetransport
- Magazijnen: 2000m²
- Voertuigenvloot: 16 trekkers waarvan 13 mega trekkers, 10 volumecombi’s, 31 opleggers en 3 bestelwagens.