De eerste editie van Zero Emission Xperience, georganiseerd door Transportmedia, kwam exact op tijd: de transporteurs en vlootbeheerders worstelen allen met de vraag over de beste manier om hun vloot koolstofarmer te maken. En dat was exact de bedoeling van het evenement: klaarheid brengen is de mogelijkheden van vandaag én morgen.
Meer dan 110 professionals, die samen 10 % vertegenwoordigden van het totale park van in België ingeschreven vrachtwagens, waren op 27 september op de afspraak in de Brabanthal in Leuven. Het evenement was gericht op ervaringen en informatie, maar dan met een ontspannen karakter. De voorgestelde elektrische vrachtwagens stonden geen minuut stil en de informatiesessies waren volgepakt met een zeer aandachtig publiek.
Naast de testritten en infosessies reikten Transportmedia en Febiac ook voor het eerst een ‘Zero Emission Truck Trophy’ uit. Coca-Cola Europacific Partners, dat 27 elektrische vrachtwagens heeft aangeschaft tussen 1 september 2022 en 31 augustus 2023, mocht deze prijs trots in ontvangst nemen. De Zero Emission Truck Trophy is een erkenning voor de Belgische vloot die het grootste aantal lokaal emissievrije vrachtwagens heeft ingeschreven in het afgelopen jaar.
Alle experts waren het dan ook unaniem eens: er is niets dat vloten belet om hun eerste stappen te zetten op de weg naar elektrificatie. Op naar een vervolgeditie van de Zero Emission Xperience.