De nieuwe Toyota Proace Max zal vanaf de zomer van 2024 verkrijgbaar zijn. Toyota Professional’s eerste model in het segment van de grote bestelwagens in Europa is het resultaat van de samenwerking tussen Toyota Motor Europe en Stellantis en is dus een nieuwe kloon van de Peugeot Boxer / Citroën Jumper / Fiat Ducato / Opal Movano, waarmee het zijn technische specificaties deelt.
De Proace Max is verkrijgbaar in drie verschillende lengtes (5413 mm, 5998 mm en 6363 mm) en drie verschillende hoogtes (2254 mm, 2524 mm en 2764 mm). Het aanbod is daarom iets kleiner dan bij Stellantis (er is bijvoorbeeld geen 8 m3 bus). De wielbasis varieert van van 3450 mm tot 4035 mm. De laadruimte van de bestelwagen (van 10 m³ tot 17 m³) biedt plaats voor max. vijf europallets. Net zoals bij zijn Stellantis-broers openen de achterdeuren in een hoek van 270 graden, waardoor een vierkante opening van 1562 mm breed en maximaal 2030 mm hoog mogelijk is. De schuifdeur aan de zijkant opent tot 1,25 m, breed genoeg om een europallet te laden.
Daarnaast is de Proace Max ook af fabriek leverbaar met eenwegs- of driewegskiepbak of laadbak met openklappende zijschotten, inclusief optionele Crew Cab-uitvoering met een tweede rij van vier stoelen. De Platform Cab en Chassis Cab-varianten zijn verkrijgbaar in een standaardlengte van 5943 mm of een grotere lengte van 6308 mm, met een optionele Crew Cab.
Aandrijflijn
De Proace Max zal verkrijgbaar zijn in een diesel- en een elektrische versie, maar het is vooral op die laatste versie dat Toyota zich wil richten : de elektrische motor levert 200 kW en een koppel van 410 Nm en dankzij de 110 kWh-batterij is een actieradius tot 420 km (WTLP-norm) mogelijk. Er is ook een AC-boordlader van 11 kW aanwezig maar de batterijen kunnen ook opgeladen worden via een DC-snellader tot 150 kW. De batterij-elektrische aandrijflijn is verkrijgbaar voor alle modellen behalve de langere Platform Cab-variant.
De Euro 6E-dieselmotor is ook geen onbekende: hij levert 88 tot 132 kW en is verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een achttraps automaat. Het voertuiggewicht varieert van 3300 kg tot 3500 kg met dieselmotor en bedraagt 3500 kg of 4250 kg voor de BEV versie. Deze laatste biedt (op voorwaarde dat de klant voldoet aan de voorwaarden van het proefproject dat onlangs door minister Gilkinet is gelanceerd) een laadvermogen van 1500 kg en een trekvermogen van 2400 kg. Met dieselvoertuigen is een laadvermogen tot 1425 kg en een trekvermogen tot 3000 kg mogelijk, afhankelijk van de combinatie van lengte en hoogte.
Veiligheidssystemen
Naast de nieuwe verplichte veiligheidssystemen heeft de Proace Max ook een aantal eigen systemen. Mocht zich een incident voordoen, dan verzamelt en bewaart Event Data Recording informatie over de werking en toestand van het voertuig voor, tijdens en na de botsing voor volledige transparantie en duidelijkheid. De nieuwe Traffic Jam Assist is een uitbreiding van de Adaptive Cruise Control: bij stilstaand verkeer kan de bestuurder zijn voeten van de pedalen halen, omdat het systeem de auto vooruit beweegt op basis van de voortgang van zijn voorligger.