Containertransporteurs: “Affront dat Antwerps CPU-systeem nog niet volledig werkt”

Nadat te elfder ure werd besloten het containerregistratiesysteem CPU in de Antwerpse haven gefaseerd uit te rollen in plaats van vast te houden aan de geplande ‘D-Day’ op maandag 15 januari, zijn containertransporteurs vooral vragende partij voor het stroomlijnen van de uiteenlopende systemen waarmee ze moeten werken wanneer ze containers behandelen van de verschillende Antwerpse conatinerterminals. 

Normaal gesproken zou vanaf 15 januari het containerregistratiesysteem CPU de standaard zijn voor het afhalen van importcontainers op de Antwerpse terminals. De invoering van CPU, dat de afhaling van importcontainers beveiligt met blockchaintechnologie, zou vanaf dan definitief het oude systeem met pincodes vervangen. Eind vorige week werd op het laatste nippertje beslist om CPU alsnog gefaseerd in te voeren. De grote drukte op het platform bracht zorgde voor problemen met de servers. Voor de rederij/terminalcombinaties waarvoor CPU nog niet live is, volgt de transporteur de richtlijnen van de scheepsagent en terminal. Concreet ziet de planning eruit als volgt:

 

 

De volgende fases in deze lancering volgen snel en worden aangekondigd via de nieuwspagina op certifiedpickup.eu. De niet vermelde bedrijven volgen in principe in week 5.

Bij Antwerpse containertransporteurs is gemor te horen over deze gefaseerde manier van werken. Dat CPU nu nog niet veralgemeend is, betekent dat ze langer met verschillende systemen naast elkaar moeten werken.

“Het is een affront dat het systeem nog niet naar behoren werkt,” reageert transporteur Maarten Gommeren. “We zijn als sinds 2021 bezig met de voorbereidingen voor CPU en betalen al een jaar abonnementsgelden. Niet alleen wij, maar ook onze klanten, hebben alle inspanningen gedaan om klaar te zijn voor de aangekondigde D-Day van 15 januari. Om dan te moeten vaststellen dat het systeem de drukte niet aankan. CPU zoals het nu voorligt is een onafgewerkt product. Het Havenbedrijf is zelf nog niet klaar om het naar behoren te doen werken, maar heeft wel al die tijd druk gelegd op transporteurs om zich zeker in orde te stellen tegen 15 januari.”

Om de zaken nog wat te compliceren, vertoonde ook het CSR-systeem, waarmee containers van rederij MSC worden behandeld, maandag technische problemen. “Wij doen verder met de middelen die er zijn,” besluit Gommeren.

Ook zijn collega Maarten Lippens van Transmeer uit kritiek. “CPU is een log, traag, vastlopend systeem. Tijdens de gefaseerde uitrol moeten we zowel met CPU als met het oude pincodesysteem blijven werken, al naargelang de terminals waar we containers vervoeren. CPU brengt dus op dit moment vooral administratieve rompslomp mee voor de transporteurs. Maar zelfs als het systeem volledig is uitgerold, biedt het geen antwoord op de wildgroei aan registratiesystemen die van kracht zijn op de verschillende terminals. Een systeem naar het voorbeeld van het Rotterdamse Portbase zou welkom zijn. Ook al omdat we het extra administratieve werk en de bijhorende kosten niet kunnen doorrekenen aan de klanten.”

Port of Antwerp volgt de situatie op de voet op. “60% van alle geloste containers wordt sinds vandaag opgehaald via CPU,” klinkt het in een persbericht. “Het systeem werkt goed maar wordt in deze lanceringsfase continue gemonitord. De feedback van de gebruikers wordt onmiddellijk meegenomen. Zo werken we momenteel aan oplossingen om de performantie van het systeem nog verder te verhogen. We ambiëren om tegen het einde van de maand 100% live te zijn.”

Ondertussen meldden bijna 3.500 bedrijven zich aan op het platform, waarvan twee derde buitenlandse bedrijven, met een totaal van 16.000 unieke gebruikers. ​

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo