DHL-analyse: “Extreem weer grootste risicofactor voor supply chain”

Logistiek dienstverlener DHL zet extreme weersomstandigheden als grootste risico voorop in zijn risicoanalyse van de supply chain voor 2024. De ‘concurrentie’ voor die eerste plaats was groot, want ook geopolitieke risico’s, protectionisme en verstrengende milieuwetgeving baren DHL en de analisten van Everstream zorgen voor dit jaar. 

Everstream heeft de top 5 van meest waarschijnlijke supply chain-risico’s in 2024 geïdentificeerd op basis van historische, huidige en toekomstige risicogegevens en met behulp van zowel kunstmatige als menselijke intelligentie. Uit het rapport komen vijf risicofactoren naar voren: bevoorradingsproblemen, geopolitieke instabiliteit, protectionisme, strenger wordende milieuwetgeving en, opvallend op één, extreme weersomstandigheden.

Het mag duidelijk zijn dat de verschillende problemen op elkaar inwerken. Neem nu de toenemende geopolitieke instabiliteit. De experts van Everstream zijn van mening dat de spanningen tussen China en Taiwan dit land tot een brandpunt maken van potentiële uitdagingen voor de toeleveringsketen. Elke escalatie kan problemen veroorzaken in de elektronica-, textiel-, plastic-, rubber-, chemie- en basismetaalsectoren. Verstoringen in de Straat van Taiwan zouden gevolgen hebben voor ongeveer de helft van de containerschepen die er wereldwijd doorheen varen.

Het protectionisme is ten gevolge van die spanningen in opmars, al zijn ze er bij DHL niet van overtuigd dat deze strategie werkt. Economieën die terugplooien op hun nationale grenzen zijn uiteraard slecht nieuws voor een internationale logistiekspeler.

Opvallend genoeg is milieuwetgeving een nog groter blok aan het been van de internationale logistiek. In de afgelopen vier decennia is het aantal milieuwetten wereldwijd met een factor 38 toegenomen – en er komen er nog meer aan nu landen streven naar ‘net zero’-emissies. De kans is groot dat de toenemende milieuregelgeving gevolgen zal hebben voor het bedrijfsleven, zelfs voor bedrijven met een gevestigd beleid op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG). Voor de supply chains betekent dat waarschijnlijk extra administratieve lasten, operationele kosten, prijsstijgingen en andere verstoringen wanneer ze hun productiepraktijken aanpassen om aan de regelgeving te voldoen.

Everstream geeft extreem weer een risicoscore van 100%. Zo zeker zijn ze ervan dat het weer grote problemen zal veroorzaken in de toeleveringsketen. Het aantal meteorologische inceidenten met een kost van meer dan een miljard in de VS is gestegen van elke vier maanden in de jaren tachtig tot elke drie weken vandaag. Extreem weer is bij ‘het nieuwe normaal’ gaan horen, en dat impacteert het internationale goederenverkeer. Het Panamakanaal kampt bijvoorbeeld met de ergste droogte sinds 1950, wat leidt tot langdurige beperkingen van de doorvaarthoogte en dagelijkse doorvaartbeperkingen, waardoor bulkschepen, vrachtschepen en tankers vertraging oplopen. Winterstormen, nog verergerd door recordhoge oceaantemperaturen, zorgen voor extra vertragingen en annuleringen. Verwacht in 2024 een voortzetting van extreme weersomstandigheden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo