Ook haven Rotterdam levert in: goederentrafiek daalde met 6.1%

Ook de haven van Rotterdam had het moeilijk in 2023, blijkt bij de voorstelling van de jaarcijfers. De goederenoverslag daalde met 6.1 procent. Pro memorie: eeuwige concurrent Antwerpen leverde ‘maar’ 5,5 procent in tijdens dezelfde periode. 

De omvang van de totale goederenoverslag in de Rotterdamse haven bedroeg dit jaar 438,8 miljoen ton. Dit is 6,1% lager dan in 2022 (467,4 miljoen ton). De daling betrof vooral de overslag van kolen, containers en overig droog massagoed. De overslag nam toe in de segmenten agribulk, ijzererts & schroot en LNG. De bijzonderste oorzaken van de terugval zijn voortdurende geopolitieke onrust, lage economische groei en hoge inflatie, aldus het Rotterdamse havenbestuur.

In 2023 nam de overslag van containers in tonnen af met 6,8% tot 130,1 miljoen ton en in TEU met 7,0% tot 13,4 miljoen TEU. De belangrijkste redenen voor de daling zijn de lagere consumptie, lagere productie in Europa en het wegvallen van volumes van en naar Rusland vanwege de sancties. De afname met 5,0% van overig stukgoed heeft voor een belangrijk deel te maken met de daling van de containertarieven.Ter vergelijking: het containervervoer in de havens van Antwerpen en Zeebrugge kende in 2023 een daling met 6,3% in ton en 7,2% in TEU, in vergelijking met 2022.

2024 wordt volgens de Rotterdammers een onvoorspelbaar jaar. Niettemin wordt er stevig geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van de haven. In totaal investeerde het Havenbedrijf € 295,4 miljoen. Er komt een uitbreiding van de containerterminals APM Terminals en Rotterdam World Gateway (RWG), het Yangtzekanaal wordt verbreed en het CO2-opslagnetwerk Porthos krijgt vorm.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo