MAN gaat batterijen zelf repareren in België

MAN gaat accu-reparatiecentra uitrollen over heel Europa. De eerste twee zijn al operationeel in Duitsland en Spanje, maar andere zullen volgen in 2024 en 2025, met name in België.

MAN wil de batterijen in zijn elektrische voertuigen beheren volgens de principes van de circulaire economie. Dit is wat MAN het Battery Closed Loop-concept noemt. De Duitse fabrikant zal zijn eigen batterijen produceren in Neurenberg, maar wil ook controle houden over de volledige levenscyclus van deze batterijen. “Batterijreparatie is een noodzaak voor MAN om de economische efficiëntie en operationele beschikbaarheid van de elektrische voertuigen van onze klanten op een hoog niveau te garanderen. Dit zal ook de levensduur van de batterij verlengen,” legt Christopher Kunstmann, Senior Vice President Customer Service Management bij MAN Truck & Bus, uit.

Een dergelijk reparatiecentrum moet aan een aantal zeer specifieke eisen voldoen: zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt met hoogspanningsgereedschap, waarvoor speciale beschermingsmiddelen voor de elektriciens nodig zijn. Het pand moet ook voldoen aan bepaalde eisen op het gebied van toegangscontrole, brandbeveiliging, airconditioning en ventilatie.

Op langere termijn wil MAN accu’s economisch herconditioneren, zodat ze kunnen worden gebruikt in een ander voertuig of voor andere doeleinden. Ultieme recycling maakt ook deel uit van het Battery Closed Loop-concept, om grondstoffen terug te winnen die opnieuw kunnen worden gebruikt in nieuwe batterijcellen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo