Analyse UPTR: Belgische logistiek toont financieel robuust plaatje

Transportfederatie UPTR breidt zijn jaarlijkse doorlichting van de jaarcijfers voor de transportsector uit met een gelijkaardige analyse voor de logistieke sector. De twee sectoren zijn immers sterk met elkaar gelieerd. En wat blijkt: 2022 was een goed jaar voor de Belgische logistiek, al blijft het afwachten wat de impact van het turbulente 2023, met onder andere een historische loonindexering, op de financiële gezondheid van de Belgische logistiek is geweest. 

Audit- en financieel expertisebureau BDO analyseerde in opdracht van UPTR de balansen van de Belgische logistiekbedrijvgen.  De jaarrekeningen 2022 van ongeveer 2.500 logistieke ondernemingen (NACE BEL 521 Opslag en 522 Vervoerondersteunende activiteiten) werden geanalyseerd. Daaruit komt het beeld naar voor van een sector in robuuste financiële gezondheid. De liquiditeiten verbeteren sinds 2018 en bereikte in 2022 een recordniveau, ondanks de oorlog in Oekraïne, de stijgende energieprijzen en de hoge inflatie.  De logistieke sector heeft ook gunstigere voorfinanciering dan de transportsector. De solvabiliteit bereikte in 2022 eveneens een recordhoogte (41 procent) en het aantal bedrijven met een negatief eigen vermogen (11%) is lager dan het Belgisch gemiddelde.

Hoewel de EBITDA-marge van de logistieke sector in 2018 een recordniveau bereikte van bijna 8%, is deze sindsdien relatief stabiel gebleven op ongeveer 7%. Deze marge is lager dan die van de Belgische markt als geheel, inclusief alle sectoren (8,5% in 2022), evenals die van transportbedrijven (8,1%). De marge van transportbedrijven is echter sterker gedaald in 2022 (waarschijnlijk als gevolg van de stijging van de brandstofkosten). In de logistieke sector blijft de winstgevendheid op geïnvesteerd eigen vermogen stijgen en bereikte bijna 14% in 2022, wat het recordniveau van 2021 overtreft.

Alexandre Streel (Partner) en Maxime Ledent (Manager) van BDO vatten deze financiële balans als volgt samen: “Op basis van deze eerste studie, gericht op de logistieke sector, die onze jaarlijkse analyse van de transportsector aanvult, lijkt het erop dat de sector in 2022 bijzonder veerkrachtig was, ondanks de moeilijke macro-economische context. Deze vaststelling is dezelfde als die in de transportsector, of zelfs nog “meer uitgesproken”, aangezien alle geanalyseerde ratio’s (met uitzondering van de EBITDA-marge) de hoogste zijn in 5 jaar. De logistieke sector kent al enkele jaren een sterke groei, gezien de expansie van de e-commerce maar ook van de intralogistieke markt. De records van 2022 worden waarschijnlijk ook verklaard door de verstoringen van de logistieke ketens en het tekort aan capaciteit, wat heeft geleid tot een stijging van de prijzen op de markt Ten slotte, en net als voor de transportsector, zal de impact van de historische indexering van de lonen op de cijfers van 2023 (die in de loop van 2024 worden verwacht) moeten worden beoordeeld. De komende jaren zullen ook moeten worden geanalyseerd in het licht van de lopende technologische transformatie in de gebieden van robotica, kunstmatige intelligentie en connectiviteit (5G, Internet of Things…) en, uiteraard, de toenemende aandacht voor het milieu (gebruik van gerecyclede producten, energiebeheer…).”

In 2025 viert de transport- en logistieke sector het 20-jarig jubileum van de erkenning als een volwaardige sector. De sector telt nu 70.000 arbeiders, 40.000 bedienden en 5.000 zelfstandige chauffeurs (zonder bpost mee te tellen).

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo