Brusselse regering heeft ambitieuze plannen voor TIR-site

De Brusselse regering heeft grote plannen met de TIR-site in het Brusselse havengebied. Het complex moet een hoeksteen worden van de multimodale visie op het goederenvervoer voor de hoofdstad. Zo’n logistieke site, gericht op een duurzame ‘last mile’-distributie, is een cruciaal onderdeel van de logistieke Green Deal die de Brusselse autoriteiten en logistyieke actoren een jaar geleden afsloten. 

De TIR-zone, op een boogscheut van de terreinen van Tour & Taxis, heeft volgens het kabinet van Brussels milieuminister Alain Maron verschillende troeven. Het logistieke centrum bestaat uit een complex van vijf gebouwen (vier verdiepingen) met een totale bruikbare oppervlakte van 115.014 m² opslagruimte en 11.767 m² kantoren. De gebouwen bevinden zich op 6,13 hectare grond.
“Het centrum biedt een aantal voordelen voor gebruikers van de locatie, waaronder de ideale ligging in de onmiddellijke nabijheid van het stadscentrum, een goede bereikbaarheid vanaf de Brusselse ring en een aanzienlijk potentieel voor het organiseren van efficiënte stadslogistiek: levering door volle vrachtwagens tijdens daluren, stadsdistributie door kleinere vrachtwagens of bestelwagens of met bakfietsen tijdens daluren,” laat het kabinet weten.

De opslagcapaciteit wordt momenteel verdeeld in variabele modules (van heel klein tot heel groot), tegen lage prijzen (vanwege de beperkte hoogte van magazijnen en de beperkte functionaliteit van gebouwen). Om in de ambitieuze plannen te passen, moet de site een grondige update krijgen. Volgens de krant L’Echo zouden in de huidige plannen wel maar zo’n 78.000 vierkante meter behouden blijven als opslagruiimte.

De Brusselse regering is van mening dat het centrum moet worden herontwikkeld tot een modern stedelijk logistiek centrum, omdat het beantwoordt aan een sterke marktvraag en omdat het dankzij zijn toegankelijke en centrale ligging de duurzame stadsdistributie in Brussel doeltreffend kan organiseren (verbinding met de waterweg via het spoor, fiets-cargo, lichte elektrische voertuigen, bundeling van goederenstromen, …)

Op de TIR-site worden ook productieateliers voorzien met focus op circulariteit en innovatie, co-workingruimtes en deel- en oplaadpunten voor verschillende soorten voertuigen. Daarnaast zouden ook nicheactiviteiten zoials voedsellogistiek en zelfs stadslandbouw in de site moeten worden geïntegreerd.

Het kabinet-Maron geeft mee dat de herontwikkeling van de TIR-site past in een bredere visie op de goederenlogistiek binnen het Brussels Gewest. De verbreding van de Havenkaaien en de ontwikkeling van de trimodale hub op de terreinen van Schaarbeek-Formatie passen er ook in. Bovendien stelt het kabinet een premlie tot 16.000 euro in het vooruitzicht voor bedrijven die een voertuig aankopen dat voldoet aan de eisen van de Brusselse lage-emissiezone.

Een precieze timing voor het project is nog niet bekend. Het Gewest werkt aan de juridische en financiële regelingen (waarschijnlijk een publiek-private samenwerking) om deze herontwikkeling de komende jaren mogelijk te maken.

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo