Truckbanden in 2024: druk steeds meer onder controle

Hoe kunnen vlootbeheerders – nu (basis-)TPMS-systemen steeds vaker verplicht worden – profiteren van de oplossingen die de grote fabrikanten bieden? We voerden ons eigen onderzoek …

Sinds 2022 is het niet langer mogelijk een nieuw model vrachtwagen te homologeren zonder dat die is uitgerust met een systeem om de bandendruk te meten (richtlijn UN ECE R141). Vanaf 7 juli 2024 worden die systemen verplicht voor alle nieuwe inschrijvingen. Die verplichting (die ook geldt voor getrokken materieel) houdt slechts één voorwaarde in, namelijk een verwittiging in het geval van drukverlies. Het is dus niet echt een hulpmiddel voor het vlootbeheer. Daarvoor moet men zich richten tot de systemen die in optie worden aangeboden door de bandenfabrikanten of de na-verkoopmarkt.
Geen enkele van de bandenfabrikanten die wij contacteerden is van mening dat het toevoegen van een druksensor een belangrijke impact heeft op de prijs van de banden. Te veel andere factoren (waaronder de prijs van de grondstoffen) spelen hier een rol. Aan de andere kant berekenen veel van hen een zeer gunstig ROI voor de verschillende systemen die ze aanbieden. Op dat vlak moeten we zeer voorzichtig blijven: de winst die zij berekenen (in verbruik, in uptime, in levensduur van de band …) gaan vaak uit van een extreem geval waarbij de banden slecht opgevolgd worden (of de chauffeurs weinig gevolgd) met alle gevolgen van dien in termen van incidenten en een hoger brandstofverbruik.

Van de sensor …

De eenvoudigste systemen gebruiken sensoren op het ventiel of in de band zelf (bij Continental bijvoorbeeld). “Volgens mij is het probleem met montage in de band dat de sensor verloren gaat met de band wanneer deze wordt verwijderd of vernield wordt bij een ongeval of in een situatie van te lage bandendruk. De sensoren op de band zijn beter beschermd en ze bieden dezelfde nauwkeurigheid,” zegt Guy Heywood (Hankook). Dit probleem zou evenwel verdwijnen indien de prijs van de sensoren nog verder daalt. De levensduur van sensoren op het ventiel is gemiddeld twee en een half jaar, terwijl die van sensoren in de band vier jaar bedraagt (bron: Continental).
De nauwkeurigheid van de systemen gaat er sterk op vooruit. Quentin Niederprüm (Sales Manager Bridgestone Benelux) schat in dat de nauwkeurigheid momenteel 0,02 bar bedraagt. Die gegevens blijven evenwel zonder reële waarde indien ze niet worden verzameld op vlootniveau en geanalyseerd door een goed algoritme.
Wat dat verzamelen van gegevens betreft, stellen de merken de installatie voor van een module verbonden met het voertuig (vaak geleased) en/of een draagbaar toestel om de gegevens uit te lezen in de nabijheid van het voertuig (tegen een kost van ongeveer 400 à 500 euro) en/of vaste portalen te installeren op de site van het bedrijf. Dat is het geval met Continental ContiConnect Yard, Goodyear Drivepoint of CheckPoint, Bridgestone Yard Solution en Michelin QuickScan Drive (duurder, maar meestal beschikbaar in leasing en preciezer).
Al die systemen zijn rendabeler naarmate het wagenpark groter is. Off the record vertrouwt een vertegenwoordiger van één van de grootste bandenfabrikanten me toe dat hij geen valse hoop wil geven aan de kleine vloten. Voor deze laatste is een goede manuele controle ruimschoots voldoende.

… tot het algoritme

De belangrijkste vooruitgang die we nog kunnen verwachten van deze controlesystemen heeft betrekking op de levensduur van de band. De statische portalen waar de voertuigen aan lage snelheid over moeten rijden hebben het potentieel om eveneens de profieldiepte te meten, maar op dat vlak is er nog vooruitgang te boeken.
“Ons Pro-Check systeem meet de diepte van de bandengroeven met een nauwkeurigheid van +/- 0,1 mm. Hiermee kan de levensduur van de band over het algemeen voorspeld worden na drie of vier metingen en over het algemeen wanneer de band aan de helft van zijn levensduur toe is,” zegt men bij Promoteon. Het is op dat moment dat de kwaliteit van het algoritme tot zijn recht komt, want, zoals Peter Govaert (verantwoordelijke communicatie bij Michelin Belux) uitlegt: “Omdat de laatste millimeters van de band veel langzamer slijten, halen klanten veel meer kilometers uit hun banden. Bovendien hebben banden aan het einde van hun levensduur een lagere rolweerstand, waardoor ze ook minder brandstof verbruiken.”

 

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo