Op bezoek bij Schmitz Cargobull Gotha: het competentiecentrum kippers

In 1997 kon trailerbouwer Schmitz Cargobull een vroeger Oost-Duits bedrijf overnemen in Gotha. Deze voertuigfabriek betekende voor Schmitz Cargobull de stap naar de grootschalige bouw van kippervoertuigen. Vandaag is de fabriek volledig geïntegreerd in de groep als competentiecentrum voor kippers.

De fabriek in Gotha is nu goed voor een jaarproductie van 2710 kippers en 1690 andere voertuigen. De omzet voor het meest recente boekjaar bedroeg 138,8 miljoen EUR. Er werken in Gotha 580 medewerkers die alle 30 minuten een nieuwe trailer afleveren.

Nog meer laadvermogen

Bij de jongste generatie S.KI kippers werd vooral gewerkt aan het eigengewicht voor een nog groter laadvermogen. De gewichtsverminderingen aan de kipbak en het chassis komen in totaal op 280 kg uit (180 kg voor de laadbak, 50 kg voor het loopstel en 50 kg voor het modulaire chassis). Andere nieuwigheden voor deze generatie kippers zijn een digitaal weegsysteem aan boord en nieuwe camera’s om het laadruim in de gaten te houden en achteruit te rijden.
Op de nieuwe, ronde stalen laadbak met een laadvolume van 24 m³ kon 180 kg gewicht bespaard worden, maar meteen werd ook de constructie een grotere stijfheid meegegeven en een lager zwaartepunt. Hierbij kan de zijdelingse vervorming door de druk van de lading aanzienlijk verlaagd worden.
Ook voor het stalen chassis van de S.KI werd een ideale balans bereikt tussen gewichtsoptimalisatie, levensduur en kipstabiliteit. Het lukte de ingenieurs om hier een gewichtsbesparing van 53 tot 110 kg te realiseren. Het nieuwe, modulaire chassis voor alle systeemlengten is naargelang de inzet leverbaar als standaard, licht of Heavy-Duty.
Voor de S.KI-chassisgeneratie in verzinkte uitvoering garandeert Schmitz Cargobull de klant tien jaar tegen doorroesten De gelakte chassis hebben zelfs een nog betere corrosieprotectie.

Nieuw digitaal weegsysteem

Om overladen te vermijden biedt Schmitz Cargobull nu in optie een onboard weegsysteem aan. Met dit systeem kan de chauffeur de nuttige lading bij het laden vastleggen en documenteren. De passage via een weegbrug kan vervallen, waardoor tijd gespaard wordt. Het systeem benut de reeds in de fabriek ingebouwde luchtvering met elektronische sturing om de belading te meten. De bediening gebeurt intuïtief ofwel via het meegeleverde beeldscherm of via een Smartphone via beSmart App.

Nieuw camerasysteem

Voor meer arbeidsveiligheid en controle van de laadruimte kunnen bij de kippers camera’s geïnstalleerd worden. Die bieden een overzicht van de lading in de kipbak en zorgen voor meer veiligheid omdat de chauffeur via de camera’s het laden van in zijn cabine kan volgen. Bij het achteruit rijden houdt een camera de ruimte achter het voertuig in het oog en voorkomt schade door aanrijdingen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo