CO2-doelstellingen zullen €1,3 miljard per gram kosten!

Gisteren gaf Thomas Fabian (ACEA), als onderdeel van een webinar georganiseerd door de Europese federatie voor chemisch vervoer ECTA, een zeer concrete uitleg over hoe de CO2-doelstellingen voor vrachtwagenfabrikanten in de praktijk zullen werken. En de cijfers zijn behoorlijk onthutsend…

Laten we beginnen met een korte herinnering: vergeleken met een referentiejaar (2019/2020) moeten fabrikanten de gemiddelde uitstoot van hun vrachtwagens met 15% verlagen tegen 2025. De benchmark voor alle Europese fabrikanten is 52,5 gram CO2 per tonkilometer. Er zijn uiteraard aanzienlijke verschillen tussen fabrikanten: volgens berekeningen van ICCT ligt het cijfer van Iveco 3,4% hoger en dat van Scania bijna 5% lager. De eerste doelstelling lijkt relatief gemakkelijk te halen, dankzij aerodynamische verbeteringen en vooruitgang op motorgebied.

Voor de volgende deadlines wordt het moeilijker: van -30% is de doelstelling verhoogd naar -45% voor het jaar 2030. Zoals Thomas Fabian uitlegt, betekent dit een gemiddelde winst van 6% per jaar in plaats van 3%. De doelstellingen voor 2035 (-65%) en 2040 (-90%) vereisen nog eens een inspanning van 4% en vervolgens 5% per jaar. De ACEA heeft deze abstracte cijfers in zeer concrete termen vertaald: vanaf 2030 moet een derde van de registraties van vrachtwagens nulemissie zijn, dat wil zeggen ongeveer 100.000 vrachtwagens. Tegen 2030 moeten er ook ongeveer 400.000 emissievrije vrachtwagens op de weg zijn (op een totaal wagenpark van 2,5 miljoen voertuigen). ACEA zegt al maanden dat fabrikanten klaar zijn om deze uitdaging aan te gaan, maar dat ze niet zullen slagen als de oplaadinfrastructuur (inclusief waterstofstations) zich niet snel ontwikkelt.

Wat gebeurt er als een fabrikant zijn reductiedoelstellingen niet haalt? Hij zal een boete moeten betalen van €4.250 per verkocht voertuig en per gram CO2 per tonkilometer overschrijding. Op basis van een gemiddelde markt van 300.000 verkochte vrachtwagens per jaar in Europa, komt dit neer op €1,275 miljard. Met andere woorden, de druk die fabrikanten op hun klanten uitoefenen om nulemissievrije vrachtwagens te kopen, zal de komende jaren dramatisch toenemen!

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo