Winnaar Truck Safety Award (TEE): “Slechts één op tien ongevallen gebeurt op autoweg”

Maandag 3 juni gaat de Truckersquiz opnieuw van start. Iedereen kan individueel meedoen maar ook bedrijven kunnen inschrijven, zodat de medewerkers het tegen elkaar kunnen opnemen. TEE Group – de winnaar van de Truck Safety Award – nam vorig jaar deel aan de Truckersquiz en doet dat nu opnieuw.

De Truckersquiz is een initiatief van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) en l’Agence wallonne pour la Sécurité routière (AWSR). Als je meedoet als bedrijf ontvang je voor de start van de Truckersquiz van VSV meer info over de quiz en allerlei communicatiematerialen om promo te voeren binnen je bedrijf. In je dashboard zal je ook alle cijfers terugvinden zoals het aantal collega’s dat deelneemt, wat de best en slechtst beantwoorde vragen zijn en wat de gemiddelde score is. De hele maand juni zijn prijzen te winnen voor de deelnemers en de bedrijven.

“Wij deden vorig jaar al mee met het bedrijf”, zegt Vincent De Schryver, vlootverantwoordelijke van Trans Europe Express Group (TEE) in Erpe Mere. “We wonnen toen een waardebon van VSV die we nu zullen verzilveren met een workshop verkeersveiligheid. Zowat een derde van onze chauffeurs nam vorig jaar deel aan de Truckersquiz.”

Ladingzekerheid
Veiligheid zit in het DNA van de winnaar van de Truck Safety Award. “Onveilige situaties worden zoveel als mogelijk weggewerkt of vermeden”, zegt Vincent, die ook zelf jaren achter het stuur van een vrachtwagen zat. “Preventie en schade voorkomen is daarbij essentieel. We zetten in op ergonomie – veilig in- en uitstappen – en op ladingzekerheid waarvoor we een eigen trainingsmodule hebben ontwikkeld, die ook beschikbaar is voor onze klanten.”

Het grootste pijnpunt van de verkeersveiligheid is voor Vincent de infrastructuur waarbij de mix van de verschillende verkeersdeelnemers tot gevaarlijke situaties leidt. “Slechts één op de tien van de ongevallen waarbij TEE betrokken is, gebeurt op een autoweg”, zegt Vincent. “Heel belangrijk is daarom een goede scheiding tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer. Op een steenweg zoals hier in Erpe Mere is er een goede scheiding tussen het fietspad en de rijweg door een parkeerstrook behalve op drie plaatsen waar er een brug staat. Dan moet je als fietser naar de rijweg. Als je van de steenweg naar het bedrijf rijdt, moet je een fietspad kruisen waar je als vrachtwagenchauffeur extra moet uitkijken. Daarom hameren we bij de chauffeursopleidingen op aangepast en defensief rijden en hebben we een mobiele spiegelafstelling.”

Doorrijverbod 3,5 ton
Te veel verkeersregels vindt Vincent geen goede zaak. “Er zijn meer dan genoeg regels”, zegt hij. “Beter is om te zorgen voor een goede handhaving van de bestaande regels in plaats van er nieuwe in te voeren. Voor de snelheidsbeperkingen zijn de regels voor vrachtwagens relatief makkelijk, eenvoudiger dan voor personenwagens. Je mag of 60 of 90 km per uur rijden tenzij er een bord staat met een lagere snelheid. Wat het vrachtwagenchauffeurs wel moeilijk maakt is de wildgroei aan doorrijverboden voor voertuigen van meer dan 3,5 ton. Ik snap wel dat niemand een vrachtwagen door zijn straat wil, maar iedereen wil wel dat de goederen tot in de winkel geraken.”

 Schrijf je bedrijf in voor de Truckersquiz

TEE zet in op ladingzekerheid waarvoor het bedrijf een eigen trainingsmodule ontwikkelde.

Waarom deelnemen met je bedrijf?

  1. Het is gratis.
  2. Je krijgt een gepersonaliseerde link voor je organisatie.
  3. Beschikbaar in Nederlands en Frans.
  4. Gratis promotiemateriaal in je dashboard.
  5. Verkeerskennis collega’s op een leuke manier opfrissen.
  6. Leuke actie, goed voor de sfeer.
  7. Quiz duurt maar een 10-tal minuten.
  8. Kans op straffe prijzen voor de werknemers en voor je bedrijf.
  9. Handige opvolgingstool tijdens de quiz.
  10. Een rapport met de resultaten na afloop.

Prijzen voor bedrijven
Naast de prijzen voor de individuele deelnemers aan de Truckersquiz, zijn er voor bedrijven specifieke prijzen zoals waardebonnen voor een Dag Veilig Verkeer. Dan komt de VSV naar je toe met een programma op maat van je bedrijf.

Vincent De Schryver: “We hameren bij de chauffeursopleidingen op aangepast en defensief rijden.”

Vincent De Schryver: “Wat het vrachtwagenchauffeurs moeilijk maakt is de wildgroei aan doorrijverboden voor voertuigen van meer dan 3,5 ton.”

TEE won vorig jaar een waardebon met de Truckersquiz en zal die nu verzilveren met een workshop verkeersveiligheid van VSV.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo