Worden snelheidsbegrenzers binnenkort verplicht?

Vanaf 7 juli moeten alle nieuw geregistreerde voertuigen (zowel personenauto’s, bestelwagens als vrachtwagens) uitgerust zijn met een nieuw veiligheidssysteem, ISA genaamd. Het doel is om snelheidsovertredingen tegen te gaan, maar hoe werkt ISA?

Het ISA-systeem combineert verschillende gegevensbronnen (onder andere verkeersbordherkenningscamera’s en GPS) om de bestuurder te informeren over de geldende snelheidslimiet. In theorie werkt een volledig ISA-systeem in op het voertuig om snelheidsovertredingen te voorkomen door te voorkomen dat het voertuig boven de maximumsnelheid accelereert.

In 2019 besloot Europa een niet-intrusieve ISA op te leggen voor alle nieuwe typegoedkeuringen vanaf juni 2022 en voor alle nieuwe registraties vanaf 7 juli 2024. Niet-intrusief’ betekent dat het systeem de snelheid van het voertuig niet per se hoeft te begrenzen. Het moet de bestuurder echter wel informeren dat hij of zij te hard rijdt. Dit kan op verschillende manieren: een visuele indicatie op het dashboard, een steeds luider wordend geluidssignaal, een trilling in het stuurwiel of een voelbaar signaal op het gaspedaal. Het systeem moet standaard actief zijn: het wordt geactiveerd telkens als de auto wordt gestart, maar de bestuurder moet het tijdelijk of tot het einde van de rit kunnen uitschakelen.

Euro NCAP kent ook extra punten toe aan voertuigen die zijn uitgerust met een ISA-systeem.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo