DAF en Scania grote winnaars eerste jaarhelft

De inschrijvingen van vrachtwagens veerden in juni weer op, vooral dankzij vrachtwagens. Na zes maanden kan ook een eerste balans worden opgemaakt voor de acht merken die in België aanwezig zijn.

Met 5.498 ingeschreven eenheden deed de Belgische markt het in de eerste helft van 2024 iets beter dan in dezelfde periode van 2023 (+1,5%). Met een daling van de inschrijvingen van trekkers met 1,6% waren het de bakwagens (en in het bijzonder de opgebouwde voertuigen) die het resultaat naar boven trokken. De werkelijke toestand van de markt wordt echter beter weerspiegeld door de inschrijvingen van opleggers, die met 8,52% daalden. De resultaten voor de individuele merken waren gemengd:

  • DAF verloor een beetje marktaandeel bij de trekkers, maar vergrootte zijn voorsprong op de nummer twee, Volvo Trucks. Aan de vrachtwagenkant zag de Nederlandse fabrikant zijn verkopen vertragen en verloor 1,3% marktaandeel, maar het blijft de grootste verkoper van zware bedrijfswagens in België.
  • Ford Trucks verliest wat terrein in het trekker segment en plukt nog niet de vruchten van zijn nieuwe F-Line gamma in het vrachtwagen segment… maar het haalt Iveco in in het trekker klassement.
  • Iveco had een goed eerste halfjaar voor bakwagens van meer dan 3,5 ton, ondanks de zwakke cijfers van de Daily. De registraties van trekkers zijn echter gedaald en Iveco is zelfs ingehaald door Ford Trucks.
  • MAN viel iets terug in de verkoop van trekkers, maar had een zeer goede eerste helft voor vrachtwagens, vooral die van meer dan 19 ton. In totaal won het Duitse merk 1,2 punten.
  • Mercedes-Benz verkocht meer vrachtwagens (in alle categorieën) maar verloor 1,7 punten bij de trekkers.
  • Renault Trucks, in de context van een interne reorganisatie, daalde iets in de verkoop van trekkers, maar steeg iets in de verkoop van bakwagens. In de algemene ranglijst ging de Franse fabrikant Iveco voorbij.
  • Scania was een van de grote winnaars in de eerste helft van het jaar en won 2,5 punten aan penetratie voor trekkers en 1,7 punten voor vrachtwagens. Het Zweedse merk verkocht 115 trucks meer dan in 2023.
  • Volvo Trucks zag zijn aandeel in de trekkermarkt dalen tot minder dan 19% (-4,2%), maar zijn aandeel in de markt voor vrachtwagens steeg aanzienlijk (+2,7%).

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo