Link2LOGISTICS nr41 (maart-april 2017)

The times they are a-changing

“And if your time to you is worth saving, then you better start swimming or you’ll sink like a stone, for the times they are a changing”. Zo’n vijftig jaar geleden zong Bob Dylan de maatschappij wakker met deze iconische ‘protest song’. Hij doelde op de woelige transformatie die de maatschappij in de jaren zestig onderging. Vandaag verandert ze diepgaander dan toen. We kunnen maar best beginnen zwemmen. Maar in welke richting? Alles verandert zo snel, dat het bijzonder moeilijk is om op die vraag te antwoorden. Wat is een echte (r)evolutie, en wat is een hype? Neem de iPhone. Tien jaar geleden bestond die nog niet. Wie had toen kunnen voorspellen dat de smartphone onze maatschappij zo ingrijpend zou veranderen? Neem de e-commerce. Eind de Jaren 1990 een hype, een zeepbel die in 2001 uiteenspatte… om nu terug te keren als een van de meest disruptieve evoluties, zeker voor de logistieke sector. En die op de koop toe evengoed een nieuwe zeepbel kan worden, afgaande op de rendabiliteit van de meeste webwinkels…We worden overrompeld door nieuwe technologieën. Er komen nog meer op ons af, die de wijze waarop we de supply chains organiseren, potentieel zullen omgooien. Drones voor pakjesleveringen, zelfrijdende vrachtwagens en bestelwagens, volledig geautomatiseerde en onbemande magazijnen. Dat kan allemaal.Maar zal het daarom gebeuren? Wat zal er doorbreken? En wat niet? Om de woorden van de Britse historicus A.J.P. Taylor te gebruiken: “Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat”. In die omstandigheden is het voor de logistieke manager en de bedrijven die hem de tools aanreiken – zoals de ontwikkelaars van logistiek vastgoed – een heksentoer om de juiste beslissingen te nemen. Toch zijn er een aantal grote trends – die we in deze editie bespreken – waarmee ze rekening kunnen houden. De belangrijkste is de verduurzaming van de logistiek. Als we onze CO2-voetafdruk willen verminderen, moeten we effi ciënter opslaan en vervoeren. Meer bundelen is de boodschap. Dat betekent grotere logistieke gebouwen. Maar ruimte wordt schaars en we moeten ze beter benutten. Dat vraagt een betere ruimtelijke ordening, wat onze beleidsmensen helaas nog niet begrijpen. De logistiek verduurzamen betekent ook transport in de mate van het mogelijke vermijden en de stromen waar nodig aandikken. Dat kan door meer logistiek in de havens te houden, door stadsdistributiecentra te bouwen, door de logistiek nabij de kanalen en spoorwegen uit te bouwen. Logisch toch? Maar in plaats van te bundelen, zijn we onder invloed van de e-commerce aan het fragmenteren. Deprimerend. Dan maar een boutade tot slot: “De toekomst was vroeger een stuk gezelliger”. Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo