The times they are a-changing
“And if your time to you is worth saving, then you better start swimming or you’ll sink like a stone, for the times they are a changing”. Zo’n vijftig jaar geleden zong Bob Dylan de maatschappij wakker met deze iconische ‘protest song’. Hij doelde op de woelige transformatie die de maatschappij in de jaren zestig onderging. Vandaag verandert ze diepgaander dan toen. We kunnen maar best beginnen zwemmen. Maar in welke richting? Alles verandert zo snel, dat het bijzonder moeilijk is om op die vraag te antwoorden. Wat is een echte (r)evolutie, en wat is een hype? Neem de iPhone. Tien jaar geleden bestond die nog niet. Wie had toen kunnen voorspellen dat de smartphone onze maatschappij zo ingrijpend zou veranderen? Neem de e-commerce. Eind de Jaren 1990 een hype, een zeepbel die in 2001 uiteenspatte… om nu terug te keren als een van de meest disruptieve evoluties, zeker voor de logistieke sector. En die op de koop toe evengoed een nieuwe zeepbel kan worden, afgaande op de rendabiliteit van de meeste webwinkels…We worden overrompeld door nieuwe technologieën. Er komen nog meer op ons af, die de wijze waarop we de supply chains organiseren, potentieel zullen omgooien. Drones voor pakjesleveringen, zelfrijdende vrachtwagens en bestelwagens, volledig geautomatiseerde en onbemande magazijnen. Dat kan allemaal.Maar zal het daarom gebeuren? Wat zal er doorbreken? En wat niet? Om de woorden van de Britse historicus A.J.P. Taylor te gebruiken: “Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat”. In die omstandigheden is het voor de logistieke manager en de bedrijven die hem de tools aanreiken – zoals de ontwikkelaars van logistiek vastgoed – een heksentoer om de juiste beslissingen te nemen. Toch zijn er een aantal grote trends – die we in deze editie bespreken – waarmee ze rekening kunnen houden. De belangrijkste is de verduurzaming van de logistiek. Als we onze CO2-voetafdruk willen verminderen, moeten we effi ciënter opslaan en vervoeren. Meer bundelen is de boodschap. Dat betekent grotere logistieke gebouwen. Maar ruimte wordt schaars en we moeten ze beter benutten. Dat vraagt een betere ruimtelijke ordening, wat onze beleidsmensen helaas nog niet begrijpen. De logistiek verduurzamen betekent ook transport in de mate van het mogelijke vermijden en de stromen waar nodig aandikken. Dat kan door meer logistiek in de havens te houden, door stadsdistributiecentra te bouwen, door de logistiek nabij de kanalen en spoorwegen uit te bouwen. Logisch toch? Maar in plaats van te bundelen, zijn we onder invloed van de e-commerce aan het fragmenteren. Deprimerend. Dan maar een boutade tot slot: “De toekomst was vroeger een stuk gezelliger”. Philippe Van Dooren, Hoofdredacteur.