LOGISTICS Management 30 (07/2014)

Het WK voor logistiekers

Alle duivelsgekte en spiegelkapjes ten spijt, zal België dit jaar toch geen wereldkampioen worden. Maar net als Vincent Kompany willen we vooral het positieve onthouden, namelijk dat onze nationale trots zich in Brazilië bij de beste acht voetballanden ter wereld wist te scharen. Niet slecht, voor een petieterig transitlandje als het onze. Maar het leven is meer dan voetballen alleen. In het landenklassement voor logistiek prijkt België inmiddels op een derde plaats. Die zogeheten Logistics Performance Index (LPI), die elke twee jaar wordt opgesteld door de Wereldbank, beoordeelt de prestaties van 160 landen op hun logistieke aantrekkelijkheid. Na een negende plaats in 2010 en een zevende plaats in 2012 duikt België dit jaar voor het eerst de top 3 binnen. Het moet nu de ambitie zijn om onze twee overgebleven concurrenten voor de koppositie – te weten, die dekselse Duitsers en Nederlanders – de loef af te steken. In ons dossier Logistics in Belgium komt u alles te weten over de LPI-index, mét deskundig commentaar van het Vlaams Insitituut voor Logistiek (VIL) en Logistics in Wallonia. Over hoe we aan de weg naar boven timmeren, maar ook over wat er nog beter kan om die felbegeerde eerste plaats binnen te rijven. Het EK voetbal in 2016 winnen we sowieso, maar de échte ambitie blijft de logistieke wereldtitel in 2020.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo