LOGISTICS Management 30 (07/2014)

Het WK voor logistiekers

Alle duivelsgekte en spiegelkapjes ten spijt, zal België dit jaar toch geen wereldkampioen worden. Maar net als Vincent Kompany willen we vooral het positieve onthouden, namelijk dat onze nationale trots zich in Brazilië bij de beste acht voetballanden ter wereld wist te scharen. Niet slecht, voor een petieterig transitlandje als het onze. Maar het leven is meer dan voetballen alleen. In het landenklassement voor logistiek prijkt België inmiddels op een derde plaats. Die zogeheten Logistics Performance Index (LPI), die elke twee jaar wordt opgesteld door de Wereldbank, beoordeelt de prestaties van 160 landen op hun logistieke aantrekkelijkheid. Na een negende plaats in 2010 en een zevende plaats in 2012 duikt België dit jaar voor het eerst de top 3 binnen. Het moet nu de ambitie zijn om onze twee overgebleven concurrenten voor de koppositie – te weten, die dekselse Duitsers en Nederlanders – de loef af te steken. In ons dossier Logistics in Belgium komt u alles te weten over de LPI-index, mét deskundig commentaar van het Vlaams Insitituut voor Logistiek (VIL) en Logistics in Wallonia. Over hoe we aan de weg naar boven timmeren, maar ook over wat er nog beter kan om die felbegeerde eerste plaats binnen te rijven. Het EK voetbal in 2016 winnen we sowieso, maar de échte ambitie blijft de logistieke wereldtitel in 2020.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo