LOGISTICS Management (09/2014)

Gebakken peren

Onze nationale media zijn het erover eens: Europa dreigt de economische sancties tegen Rusland als een boemerang terug in het gezicht te krijgen, nu Rusland zélf de import van bepaalde grondstoffen, voedings- en landbouwproducten heeft stilgelegd. De oplossing voor het economisch gehannes tussen Barack, Vladimir en onze eigenste Herman? Met z’n allen wekelijks twee extra peren eten en massaal onze ‘peerfies’ delen op Twitter, natuurlijk. Anders gaat de Belgische fruitsector een wel heel lastig najaar tegemoet. Wat blijkt nu? Sinds de oproep is de verkoop van peren in ons land zowaar verdubbeld, en draaien de fruitveilingen overuren. Driewerf hoera bij de perenboeren, maar laten we toch maar even uitzoomen. Wanneer iedereen de peerfies weer vergeten is – op het moment dat u dit leest allicht – liggen de kaarten opnieuw helemaal anders. Zowat de helft van de Belgische peren gaat naar Rusland, goed voor een bedrag van bijna 100 miljoen euro. Daarna volgt varkensvlees, met een rechtstreekse uitvoer van zo’n 30.000 ton, goed voor bijna 50 miljoen euro. Bovendien wordt in heel het perenverhaal de logistieke sector (wie brengt al die peren anders naar Rusland?) systematisch over het hoofd gezien. ING Nederland berekende dat de Rusland-boycot de Nederlandse transportsector tot 2.000 banen kan kosten, terwijl in andere sectoren nog eens 8.000 jobs op de helling komen te staan. Hoe groot de economische schade in ons land is, zal dan nog moeten blijken. In Rusland zelf is de economie door het handelsembargo ondertussen volledig stilgevallen. Of hoe het politieke getouwtrek toch alleen maar verliezers oplevert. Moeten er nog peren zijn? kristof.winckelmans@transportmedia.be

Recente publicaties

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen… In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford […]

TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo