VAN Management 80 (09/2014)

Bestelwagentrots

In de autowereld heb je twee soorten mensen: zij (veelal mannen) die hun auto als een religie zien, een afgod op wielen bijna, en zij (veelal vrouwen) die het allemaal geen barst kan schelen. Zolang hun voertuig hen maar veilig, goedkoop en zonder tegenpruttelen van A naar B brengt, tenminste. In de transportwereld, waar het overgrote merendeel van de chauffeurs (lees: de mannen) een hechte band met zijn trouwe compagnon de route smeedt, liggen de kaarten vreemd genoeg anders. En in de wielerwereld is er al helemaal geen tussenweg, daar is iedereen stapelzot op zijn stalen ros. Blijven over: de bestelwagens. Ik kan begrijpen dat de gemiddelde bestelwagenbestuurder zichzelf liever achter het stuur van een blitse BMW M3 ziet zitten dan achter dat van zijn dagdagelijkse Ford Transit. Net zoals ik ook best kan begrijpen dat niemand echt zit te wachten op een Mercedes-Benz Vito AMG of een Citroën Jumper cabrio. Auto’s worden vertroeteld, bestelwagens veeleer afgebeuld. Die tweespalt trekt zich ook door bij de constructeurs, die enerzijds dwepen met haast onverwoestbare deurgrepen, laadvloeren en interieurpanelen, daar waar ze bij de personenwagens net de meest exquise stofjes en gimmicks uit de kast halen. Ook zij weten dat auto’s (moeten) doen dromen. Bestelwagens doen gewoon hun werk. En net daarom verdienen ze respect. De komende zes maanden krijgt ook onze redactie er een gastarbeider bij. Tijdens een langeduurtest willen we te weten komen hoe de nieuwe Renault Trafic zich in het échte leven gedraagt. Bij Renault kunnen ze alleszins op beide oren slapen: niet dat we hem iedere ochtend gaan knuffelen, maar een beetje meer trots? Het zou de gemiddelde bestelwagenchauffeur niet misstaan. kristof.winckelmans@transportmedia.be

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo