VAN Management 80 (09/2014)

Bestelwagentrots

In de autowereld heb je twee soorten mensen: zij (veelal mannen) die hun auto als een religie zien, een afgod op wielen bijna, en zij (veelal vrouwen) die het allemaal geen barst kan schelen. Zolang hun voertuig hen maar veilig, goedkoop en zonder tegenpruttelen van A naar B brengt, tenminste. In de transportwereld, waar het overgrote merendeel van de chauffeurs (lees: de mannen) een hechte band met zijn trouwe compagnon de route smeedt, liggen de kaarten vreemd genoeg anders. En in de wielerwereld is er al helemaal geen tussenweg, daar is iedereen stapelzot op zijn stalen ros. Blijven over: de bestelwagens. Ik kan begrijpen dat de gemiddelde bestelwagenbestuurder zichzelf liever achter het stuur van een blitse BMW M3 ziet zitten dan achter dat van zijn dagdagelijkse Ford Transit. Net zoals ik ook best kan begrijpen dat niemand echt zit te wachten op een Mercedes-Benz Vito AMG of een Citroën Jumper cabrio. Auto’s worden vertroeteld, bestelwagens veeleer afgebeuld. Die tweespalt trekt zich ook door bij de constructeurs, die enerzijds dwepen met haast onverwoestbare deurgrepen, laadvloeren en interieurpanelen, daar waar ze bij de personenwagens net de meest exquise stofjes en gimmicks uit de kast halen. Ook zij weten dat auto’s (moeten) doen dromen. Bestelwagens doen gewoon hun werk. En net daarom verdienen ze respect. De komende zes maanden krijgt ook onze redactie er een gastarbeider bij. Tijdens een langeduurtest willen we te weten komen hoe de nieuwe Renault Trafic zich in het échte leven gedraagt. Bij Renault kunnen ze alleszins op beide oren slapen: niet dat we hem iedere ochtend gaan knuffelen, maar een beetje meer trots? Het zou de gemiddelde bestelwagenchauffeur niet misstaan. kristof.winckelmans@transportmedia.be

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo