VAN Management 81 (11/2014)

De tweet van 2 miljard

37 karakters. Meer had Tesla-topman Elon Musk niet nodig om begin oktober de hele Twitter-community en dus ook de échte wereld – want de wereld draait immers rond Twitter, nietwaar – op zijn kop te zetten. “About time to unveil the D and something else”, zo twitterde de flamboyante Musk ’s avonds vanuit zijn luie zetel. Resultaat? Massa’s elektriciteit in de lucht, zelfs in tijden van mogelijke black-outs. Het aandeel van Tesla klom spoorslags 5 procent hoger, Elon Musk kon met een gerust gemoed – en met bijna 2 miljard nieuwe dollars onder zijn matras – gaan slapen. Ook wij zaten ’s anderendaags op het puntje van onze stoel, want terwijl iedereen zich hardop afvroeg wat Musk zou bedoelen met “something else”, hadden wij onze glasheldere analyse al gemaakt: de eerste Tesla-bestelwagen, dat kon niet missen. Onze ontgoocheling kon op 9 oktober dus nauwelijks groter zijn, toen bleek dat Tesla ‘maar’ een BMW M5-concurrent met 700 pk uit zijn hoed had getoverd. Een gemiste kans, zonder meer. De Tesla Model S P85D is briljant, we zijn de eersten om dat toe te geven. De rijzige berline streelt de zintuigen, en blaast daarbij niet het minste grammetje CO2 de lucht in. Maar wat Tesla volgens ons nodig heeft om écht door te breken, is een licht bedrijfsvoertuig. Omdat professionals de voordelen van elektrische voertuigen ten volle kunnen benutten, wegens meer repetitieve trajecten over relatief korte afstanden, zo rekende Renault ons bij de introductie van de Kangoo Z.E. al voor. Ook tijdens onze allereerste Van Day, waarvan u in dit nummer een uitgebreid verslag leest, bleken de fleet owners bijzonder gecharmeerd door de rijkwaliteiten van die elektrische Kangoo. Dus, beste Elon, als je nog eens iets op Twitter zet, laat het dan een Tesla-bestelwagen zijn. Wedden dat je nòg beter zal slapen? Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo