VAN Management 81 (11/2014)

De tweet van 2 miljard

37 karakters. Meer had Tesla-topman Elon Musk niet nodig om begin oktober de hele Twitter-community en dus ook de échte wereld – want de wereld draait immers rond Twitter, nietwaar – op zijn kop te zetten. “About time to unveil the D and something else”, zo twitterde de flamboyante Musk ’s avonds vanuit zijn luie zetel. Resultaat? Massa’s elektriciteit in de lucht, zelfs in tijden van mogelijke black-outs. Het aandeel van Tesla klom spoorslags 5 procent hoger, Elon Musk kon met een gerust gemoed – en met bijna 2 miljard nieuwe dollars onder zijn matras – gaan slapen. Ook wij zaten ’s anderendaags op het puntje van onze stoel, want terwijl iedereen zich hardop afvroeg wat Musk zou bedoelen met “something else”, hadden wij onze glasheldere analyse al gemaakt: de eerste Tesla-bestelwagen, dat kon niet missen. Onze ontgoocheling kon op 9 oktober dus nauwelijks groter zijn, toen bleek dat Tesla ‘maar’ een BMW M5-concurrent met 700 pk uit zijn hoed had getoverd. Een gemiste kans, zonder meer. De Tesla Model S P85D is briljant, we zijn de eersten om dat toe te geven. De rijzige berline streelt de zintuigen, en blaast daarbij niet het minste grammetje CO2 de lucht in. Maar wat Tesla volgens ons nodig heeft om écht door te breken, is een licht bedrijfsvoertuig. Omdat professionals de voordelen van elektrische voertuigen ten volle kunnen benutten, wegens meer repetitieve trajecten over relatief korte afstanden, zo rekende Renault ons bij de introductie van de Kangoo Z.E. al voor. Ook tijdens onze allereerste Van Day, waarvan u in dit nummer een uitgebreid verslag leest, bleken de fleet owners bijzonder gecharmeerd door de rijkwaliteiten van die elektrische Kangoo. Dus, beste Elon, als je nog eens iets op Twitter zet, laat het dan een Tesla-bestelwagen zijn. Wedden dat je nòg beter zal slapen? Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo