TRANSPORT Management 80 (09/2014)

IAA van Hannover: zeg maar “Kolossal” met een Chinese tongval!

Over enkele dagen – van 25 september tot 2 oktober – opent de 65e editie van de IAA van Hannover zijn deuren. “Kolossal”, de cijfers spreken voor zich! Meer dan tweeduizend exposanten en een toenemende vertegenwoordiging uit het land van de rijzende zon met maar liefst 200 Chinese exposanten… Om de twee jaar profileert Hannover zich als “the place to be” voor alles wat de transportwereld te bieden heeft aan fabrikanten, invoerders, dienstverleners en leveranciers van uitrusting. Dit jaar zijn er maar liefst 2.064 exposanten die de 265.000 m² binnen- en buitenruimte zullen innemen die voorbehouden is voor dit grote Duitse autosalon! Hiervan zijn er 1.214 “buitenlands” (lees niet-Duits), een recordaantal uit niet minder dan 45 verschillende landen. Het is de eerste keer dat China zich opdringt als de belangrijkste natie in Hannover met 200 exposanten onder de vlag van de Volksrepubliek, een stijging van 32% in vergelijking met de vorige editie van 2012. Op de tweede plaats, maar op behoorlijke afstand, treffen we Italië aan (137 exposanten), vóór Turkije, Nederland en Frankrijk. België klokt af op een eervolle tiende plaats. Nog een cijfer dat getuigt van de XXL-omvang van de IAA: er worden meer dan 300 wereldprimeurs onthuld. En ook als we niet aanwezig zijn bij de belangrijke lanceringen van de grootste Europese constructeurs – ofwel omdat de modellen al vernieuwd zijn zoals bij DAF, Iveco, Mercedes, Volvo Trucks of Renault Trucks, ofwel omdat dit salon iets te vroeg komt zoals voor MAN en Scania – zou de (dubbele) verrassing wel eens uit Azië kunnen komen. Ofwel uit Korea want Hyundai is voor de eerste keer aanwezig in Duitsland en kondigt een wereldprimeur aan. Ofwel uit China dat met Dongfeng Trucks de grootste constructeur van zware vrachtwagens ter wereld in huis heeft, die zonder veel uitleg zijn intrede op de wereldmarkt aankondigt. Verplaatst het zwaartepunt van de transportwereld zich naar het Oosten? Laten we het paard niet achter de wagen spannen, maar het is zeker dat de Europese markt niet lang meer een “terra incognita” zal zijn voor de Aziatische constructeurs. U kunt maar beter voorbereid zijn. christophe.duckers@transportmedia.be

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo