TRANSPORT Management 80 (09/2014)

IAA van Hannover: zeg maar “Kolossal” met een Chinese tongval!

Over enkele dagen – van 25 september tot 2 oktober – opent de 65e editie van de IAA van Hannover zijn deuren. “Kolossal”, de cijfers spreken voor zich! Meer dan tweeduizend exposanten en een toenemende vertegenwoordiging uit het land van de rijzende zon met maar liefst 200 Chinese exposanten… Om de twee jaar profileert Hannover zich als “the place to be” voor alles wat de transportwereld te bieden heeft aan fabrikanten, invoerders, dienstverleners en leveranciers van uitrusting. Dit jaar zijn er maar liefst 2.064 exposanten die de 265.000 m² binnen- en buitenruimte zullen innemen die voorbehouden is voor dit grote Duitse autosalon! Hiervan zijn er 1.214 “buitenlands” (lees niet-Duits), een recordaantal uit niet minder dan 45 verschillende landen. Het is de eerste keer dat China zich opdringt als de belangrijkste natie in Hannover met 200 exposanten onder de vlag van de Volksrepubliek, een stijging van 32% in vergelijking met de vorige editie van 2012. Op de tweede plaats, maar op behoorlijke afstand, treffen we Italië aan (137 exposanten), vóór Turkije, Nederland en Frankrijk. België klokt af op een eervolle tiende plaats. Nog een cijfer dat getuigt van de XXL-omvang van de IAA: er worden meer dan 300 wereldprimeurs onthuld. En ook als we niet aanwezig zijn bij de belangrijke lanceringen van de grootste Europese constructeurs – ofwel omdat de modellen al vernieuwd zijn zoals bij DAF, Iveco, Mercedes, Volvo Trucks of Renault Trucks, ofwel omdat dit salon iets te vroeg komt zoals voor MAN en Scania – zou de (dubbele) verrassing wel eens uit Azië kunnen komen. Ofwel uit Korea want Hyundai is voor de eerste keer aanwezig in Duitsland en kondigt een wereldprimeur aan. Ofwel uit China dat met Dongfeng Trucks de grootste constructeur van zware vrachtwagens ter wereld in huis heeft, die zonder veel uitleg zijn intrede op de wereldmarkt aankondigt. Verplaatst het zwaartepunt van de transportwereld zich naar het Oosten? Laten we het paard niet achter de wagen spannen, maar het is zeker dat de Europese markt niet lang meer een “terra incognita” zal zijn voor de Aziatische constructeurs. U kunt maar beter voorbereid zijn. christophe.duckers@transportmedia.be

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo