TRANSPORT & VAN Management special BOUW (12/2014)

Wederopbouw

De Belgische transport- en de Belgische bouwsector hebben in de loop der jaren een innige band met elkaar gesmeed. Het klinkt misschien cru, maar veel transporteurs van het eerste uur hebben het floreren van hun bedrijf te ‘danken’ aan de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Historisch gezien staat menig Belgisch transportbedrijf dus stevig in het krijt bij de bouwnijverheid, en ook vandaag nog zijn beide werelden onlosmakelijk verbonden. Meer nog, ze kunnen gewoon niet zonder elkaar. Kijken we enkel en alleen naar onze eigen transportsector, dan moeten we vaststellen dat op vandaag ruim 1 vrachtwagen op 4 ingezet wordt voor bouwgerelateerde transporten. En dat terwijl we samen met Nederland nochtans één van de pioniers zijn voor het transport van bouwmaterialen via de waterweg. De bouw is daarenboven niet alleen voor de transportsector van buitengewoon belang. Ondanks alle huidige beslommeringen (overheidsbesparingen, een oneerlijke concurrentiestrijd en dies meer) blijft de bouw nog steeds één van de belangrijkste domeinen binnen onze Belgische economie. Dat blijkt eens te meer uit de bouwbarometer die u verderop in dit nummer kan ontdekken, al wordt daarin ook pijnlijk duidelijk dat de bouwsector stilaan zelf aan structurele renovatie en een grondige wederopbouw toe is. Want laten we vooral ook niet vergeten dat de sector – ruw geschat – nog steeds werkgelegenheid verschaft aan 280.000 personen. Als we de onrechtstreekse banen in de aanverwante sectoren even mee in rekenschap brengen, biedt de bouw zelfs werk aan zowat een half miljoen mensen. Dat betekent dat meer dan 13% van de werkgelegenheid in de privésector afhangt van de bouwactiviteit. Daarmee is deze ‘Bouw’-special van Transport Management meteen volledig gerechtvaardigd. Integendeel, hem niet uitbrengen zou de sector pas oneer aandoen. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur. kristof.winckelmans@transportmedia.be

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo