TRANSPORT & VAN Management special BOUW (12/2014)

Wederopbouw

De Belgische transport- en de Belgische bouwsector hebben in de loop der jaren een innige band met elkaar gesmeed. Het klinkt misschien cru, maar veel transporteurs van het eerste uur hebben het floreren van hun bedrijf te ‘danken’ aan de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Historisch gezien staat menig Belgisch transportbedrijf dus stevig in het krijt bij de bouwnijverheid, en ook vandaag nog zijn beide werelden onlosmakelijk verbonden. Meer nog, ze kunnen gewoon niet zonder elkaar. Kijken we enkel en alleen naar onze eigen transportsector, dan moeten we vaststellen dat op vandaag ruim 1 vrachtwagen op 4 ingezet wordt voor bouwgerelateerde transporten. En dat terwijl we samen met Nederland nochtans één van de pioniers zijn voor het transport van bouwmaterialen via de waterweg. De bouw is daarenboven niet alleen voor de transportsector van buitengewoon belang. Ondanks alle huidige beslommeringen (overheidsbesparingen, een oneerlijke concurrentiestrijd en dies meer) blijft de bouw nog steeds één van de belangrijkste domeinen binnen onze Belgische economie. Dat blijkt eens te meer uit de bouwbarometer die u verderop in dit nummer kan ontdekken, al wordt daarin ook pijnlijk duidelijk dat de bouwsector stilaan zelf aan structurele renovatie en een grondige wederopbouw toe is. Want laten we vooral ook niet vergeten dat de sector – ruw geschat – nog steeds werkgelegenheid verschaft aan 280.000 personen. Als we de onrechtstreekse banen in de aanverwante sectoren even mee in rekenschap brengen, biedt de bouw zelfs werk aan zowat een half miljoen mensen. Dat betekent dat meer dan 13% van de werkgelegenheid in de privésector afhangt van de bouwactiviteit. Daarmee is deze ‘Bouw’-special van Transport Management meteen volledig gerechtvaardigd. Integendeel, hem niet uitbrengen zou de sector pas oneer aandoen. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur. kristof.winckelmans@transportmedia.be

Recente publicaties

VAN Management 110 (april 2021)

Big Brother is… helping you Dictatoriale regimes, bedrijven die het niet te nauw nemen met de privacyregels, een vervelend tv-programma… meestal heeft het begrip enkel een negatieve connotatie. Maar met FORDLiive wil de Europese nummer 1 van de lichte bedrijfsvoertuigenmarkt ‘Big Brother’ voor ons laten werken in plaats van omgekeerd. Niet met technologieën uit 1984, […]

TRANSPORT Management 110 (april 2021)

Twee Belgische zwaargewichten zetten hun schouders onder de toekomst van waterstof Zoals gewoonlijk wil ik met u mijn indrukken delen over enkele onderwerpen die recent in de actualiteit zaten in onze sector. Aarzel niet om ons uw commentaren/kritiek op deze overpeinzingen te sturen… Waterstof: steeds concreter. Voor wie nog twijfelde aan de uiteindelijke doorbraak, kunnen […]

LINK2LOGISTICS Management 57 (maart 2021)

“Een jaar, een eeuwigheid geleden” Maart 2020. Europa maakt kennis met het coronavirus. Om het met de woorden van Joe Dassin te zeggen: “Een jaar, een eeuw, een eeuwigheid geleden”. Omdat het voor ons inderdaad een eeuwigheid lijkt, aangezien de impact van de pandemie op de samenleving zo groot is. Ook het effect ervan op […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo