TRANSPORT Management (11/2014)

Wat een fantastische tijden!

Misschien lijkt deze titel u een tikkeltje uitdagend aangezien de Europese economie blijft slabakken en de Belgische groei op een laag pitje blijft staan. Toch vallen er nog altijd lichtpunten te ontwaren zoals het innovatieve vermogen van de vrachtwagenconstructeurs. Innovation first. Innovatie speelt een steeds belangrijkere rol in de strategie van onze constructeurs en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Ere wie ere toekomt: op de IAA heeft Mercedes-Benz zijn visie op de vrachtwagen van de toekomst getoond. De Future Truck 2025 is nu al in staat om volledig autonoom te rijden: we hebben hem zien cruisen met een snelheid van 80 km/u op een autosnelweg in de buurt van Magdeburg terwijl de bestuurder (die eigenlijk helemaal niets bestuurt…) het nieuws zat te lezen op zijn tablet-pc! Ook Volvo Trucks lanceert de ene nieuwigheid na de andere sinds de lancering van de nieuwe FH. Eerst waren er het systeem ‘Dynamic Steering’, waarmee een veertigtonner bestuurd kan worden met één vingertje, en de onafhankelijke wielophanging, waarmee u zich niets meer hoeft aan te trekken van al die kuilen in onze wegen. En nu kan de Scandinavische constructeur ook een versnellingsbak met dubbele koppeling aan zijn palmares toevoegen. Deze technologische vooruitgang werd ontleend aan de sportwagens en zorgt ervoor dat het schakelen op een verassend vloeiende en snelle manier verloopt. Even voortreffelijk is de vooruitgang die constructeurs geboekt hebben op het vlak van brandstofverbruik. Terwijl iedereen aankondigde dat de overgang naar Euro 6 onvermijdelijk brandstof zou kosten, kan men nu vaststellen dat net het tegenovergestelde waar is. Wij hebben dat onlangs zelf kunnen ervaren met de DAF XF 460 Euro 6 (testverslag in deze editie), die op het vlak van brandstofverbruik iets beter presteerde dan zijn Euro 5-equivalent, die wij een jaar geleden op ons gebruikelijke parcours aan een test onderwierpen. Nederlandse chauffeurs niet toegelaten! Is het internationale vervoer voortaan een voorrecht voor Oost-Europese chauffeurs? Volgens de bedrijfsleider van de imposante Hongaarse groep Waberer (3.300 motorvoertuigen) is dat in elk geval vanzelfsprekend. Hij is namelijk van plan om een eigen vestiging te openen in Nederland en heeft daarbij duidelijk aangegeven dat het transport uitgevoerd zou worden door Hongaarse chauffeurs en dat er geen Nederlandse vrachtwagenbestuurders aangeworven zouden worden. In zijn ogen zijn de Nederlanders niet alleen te duur, maar ook te weinig flexibel omdat zij niet graag verschillende dagen na elkaar buitenshuis overnachten… Toch zijn er in ons land nog enkele bedrijven die zich verzetten tegen deze Oost-Europese stortvloed. S’Jegers uit Laakdaal, bijvoorbeeld, werkt alleen met Belgische of Nederlandse chauffeurs om de communicatie met zijn klanten zo vlot mogelijk te doen verlopen. Innoveren, de klant een centrale rol laten spelen in zijn zaken (desnoods met verminderde marges tot gevolg): dat zijn alvast twee manieren om zijn toekomst veilig te stellen. Christophe Duckers, Directeur van de redactie.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo