TRANSPORT Management (11/2014)

Wat een fantastische tijden!

Misschien lijkt deze titel u een tikkeltje uitdagend aangezien de Europese economie blijft slabakken en de Belgische groei op een laag pitje blijft staan. Toch vallen er nog altijd lichtpunten te ontwaren zoals het innovatieve vermogen van de vrachtwagenconstructeurs. Innovation first. Innovatie speelt een steeds belangrijkere rol in de strategie van onze constructeurs en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Ere wie ere toekomt: op de IAA heeft Mercedes-Benz zijn visie op de vrachtwagen van de toekomst getoond. De Future Truck 2025 is nu al in staat om volledig autonoom te rijden: we hebben hem zien cruisen met een snelheid van 80 km/u op een autosnelweg in de buurt van Magdeburg terwijl de bestuurder (die eigenlijk helemaal niets bestuurt…) het nieuws zat te lezen op zijn tablet-pc! Ook Volvo Trucks lanceert de ene nieuwigheid na de andere sinds de lancering van de nieuwe FH. Eerst waren er het systeem ‘Dynamic Steering’, waarmee een veertigtonner bestuurd kan worden met één vingertje, en de onafhankelijke wielophanging, waarmee u zich niets meer hoeft aan te trekken van al die kuilen in onze wegen. En nu kan de Scandinavische constructeur ook een versnellingsbak met dubbele koppeling aan zijn palmares toevoegen. Deze technologische vooruitgang werd ontleend aan de sportwagens en zorgt ervoor dat het schakelen op een verassend vloeiende en snelle manier verloopt. Even voortreffelijk is de vooruitgang die constructeurs geboekt hebben op het vlak van brandstofverbruik. Terwijl iedereen aankondigde dat de overgang naar Euro 6 onvermijdelijk brandstof zou kosten, kan men nu vaststellen dat net het tegenovergestelde waar is. Wij hebben dat onlangs zelf kunnen ervaren met de DAF XF 460 Euro 6 (testverslag in deze editie), die op het vlak van brandstofverbruik iets beter presteerde dan zijn Euro 5-equivalent, die wij een jaar geleden op ons gebruikelijke parcours aan een test onderwierpen. Nederlandse chauffeurs niet toegelaten! Is het internationale vervoer voortaan een voorrecht voor Oost-Europese chauffeurs? Volgens de bedrijfsleider van de imposante Hongaarse groep Waberer (3.300 motorvoertuigen) is dat in elk geval vanzelfsprekend. Hij is namelijk van plan om een eigen vestiging te openen in Nederland en heeft daarbij duidelijk aangegeven dat het transport uitgevoerd zou worden door Hongaarse chauffeurs en dat er geen Nederlandse vrachtwagenbestuurders aangeworven zouden worden. In zijn ogen zijn de Nederlanders niet alleen te duur, maar ook te weinig flexibel omdat zij niet graag verschillende dagen na elkaar buitenshuis overnachten… Toch zijn er in ons land nog enkele bedrijven die zich verzetten tegen deze Oost-Europese stortvloed. S’Jegers uit Laakdaal, bijvoorbeeld, werkt alleen met Belgische of Nederlandse chauffeurs om de communicatie met zijn klanten zo vlot mogelijk te doen verlopen. Innoveren, de klant een centrale rol laten spelen in zijn zaken (desnoods met verminderde marges tot gevolg): dat zijn alvast twee manieren om zijn toekomst veilig te stellen. Christophe Duckers, Directeur van de redactie.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo