VAN Management 82 (01/2015)

Het jaar van de Geit

Telkens er een nieuw jaar voor de deur staat, stellen alle redacties te lande zich dezelfde vraag: quid novis? Als we de Chinese dierenriem mogen geloven, wordt 2015 het Jaar van de… Geit. De geit staat bij onze Aziatische vrienden voor – hou u vast – verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. Iets dichter bij huis, in bestelwagenland meer bepaald, staat 2015 slechts voor één ding: de intrede van de Euro 6-norm op 1 september. En dat blijkt meer dan ooit een zaak van – toeval of niet – verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. De geit heeft altijd gelijk. In het algemeen kunnen we die emissienormen alleen maar toejuichen, want dat moeder Natuur en bij uitbreiding onze eigen luchtwegen wat extra aandacht kunnen gebruiken, lijkt ondertussen wel zonneklaar. De Euro 6-norm stipuleert daarom onder meer opnieuw een spectaculaire halvering van de NOx-waarden, meteen ook de reden waarom de zwaardere klasse 2- en klasse 3-bestelwagens nog 12 maanden respijt krijgen om aan die Euro 6-norm te voldoen. Bij de zware bedrijfsvoertuigen, waar de overgang naar een strengere milieunorm traditioneel iets vroeger valt, ging de sprong naar Euro 6 gepaard met tal van creatieve technologische hoogstandjes, zoals de combinatie van EGR-uitlaatgasnabehandeling met SCR-katalytische reductie (AdBlue). Complexe systemen met een complex prijskaartje, of wat had u gedacht? Een meerprijs van 10.000 euro voor een Euro 6-truck was begin 2014 eerder regel dan uitzondering, waardoor de verkoop van (Euro 5-)vrachtwagens een spectaculaire piek kende. De kans is dus groot dat we dit jaar een gelijkaardig pre-buyingeffect mogen verwachten bij de bestelwagens, te beginnen op FEBIAC’s nakende salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen in Brussels Expo. Al kunnen we er ook grandioos naast zitten, maar dat weten we u binnen een maand of 12 te vertellen. En tot die tijd: hup met de geit! Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur. kristof.winckelmans@transportmedia.be

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo