VAN Management 82 (01/2015)

Het jaar van de Geit

Telkens er een nieuw jaar voor de deur staat, stellen alle redacties te lande zich dezelfde vraag: quid novis? Als we de Chinese dierenriem mogen geloven, wordt 2015 het Jaar van de… Geit. De geit staat bij onze Aziatische vrienden voor – hou u vast – verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. Iets dichter bij huis, in bestelwagenland meer bepaald, staat 2015 slechts voor één ding: de intrede van de Euro 6-norm op 1 september. En dat blijkt meer dan ooit een zaak van – toeval of niet – verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. De geit heeft altijd gelijk. In het algemeen kunnen we die emissienormen alleen maar toejuichen, want dat moeder Natuur en bij uitbreiding onze eigen luchtwegen wat extra aandacht kunnen gebruiken, lijkt ondertussen wel zonneklaar. De Euro 6-norm stipuleert daarom onder meer opnieuw een spectaculaire halvering van de NOx-waarden, meteen ook de reden waarom de zwaardere klasse 2- en klasse 3-bestelwagens nog 12 maanden respijt krijgen om aan die Euro 6-norm te voldoen. Bij de zware bedrijfsvoertuigen, waar de overgang naar een strengere milieunorm traditioneel iets vroeger valt, ging de sprong naar Euro 6 gepaard met tal van creatieve technologische hoogstandjes, zoals de combinatie van EGR-uitlaatgasnabehandeling met SCR-katalytische reductie (AdBlue). Complexe systemen met een complex prijskaartje, of wat had u gedacht? Een meerprijs van 10.000 euro voor een Euro 6-truck was begin 2014 eerder regel dan uitzondering, waardoor de verkoop van (Euro 5-)vrachtwagens een spectaculaire piek kende. De kans is dus groot dat we dit jaar een gelijkaardig pre-buyingeffect mogen verwachten bij de bestelwagens, te beginnen op FEBIAC’s nakende salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen in Brussels Expo. Al kunnen we er ook grandioos naast zitten, maar dat weten we u binnen een maand of 12 te vertellen. En tot die tijd: hup met de geit! Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur. kristof.winckelmans@transportmedia.be

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo