VAN Management 82 (01/2015)

Het jaar van de Geit

Telkens er een nieuw jaar voor de deur staat, stellen alle redacties te lande zich dezelfde vraag: quid novis? Als we de Chinese dierenriem mogen geloven, wordt 2015 het Jaar van de… Geit. De geit staat bij onze Aziatische vrienden voor – hou u vast – verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. Iets dichter bij huis, in bestelwagenland meer bepaald, staat 2015 slechts voor één ding: de intrede van de Euro 6-norm op 1 september. En dat blijkt meer dan ooit een zaak van – toeval of niet – verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. De geit heeft altijd gelijk. In het algemeen kunnen we die emissienormen alleen maar toejuichen, want dat moeder Natuur en bij uitbreiding onze eigen luchtwegen wat extra aandacht kunnen gebruiken, lijkt ondertussen wel zonneklaar. De Euro 6-norm stipuleert daarom onder meer opnieuw een spectaculaire halvering van de NOx-waarden, meteen ook de reden waarom de zwaardere klasse 2- en klasse 3-bestelwagens nog 12 maanden respijt krijgen om aan die Euro 6-norm te voldoen. Bij de zware bedrijfsvoertuigen, waar de overgang naar een strengere milieunorm traditioneel iets vroeger valt, ging de sprong naar Euro 6 gepaard met tal van creatieve technologische hoogstandjes, zoals de combinatie van EGR-uitlaatgasnabehandeling met SCR-katalytische reductie (AdBlue). Complexe systemen met een complex prijskaartje, of wat had u gedacht? Een meerprijs van 10.000 euro voor een Euro 6-truck was begin 2014 eerder regel dan uitzondering, waardoor de verkoop van (Euro 5-)vrachtwagens een spectaculaire piek kende. De kans is dus groot dat we dit jaar een gelijkaardig pre-buyingeffect mogen verwachten bij de bestelwagens, te beginnen op FEBIAC’s nakende salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen in Brussels Expo. Al kunnen we er ook grandioos naast zitten, maar dat weten we u binnen een maand of 12 te vertellen. En tot die tijd: hup met de geit! Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur. kristof.winckelmans@transportmedia.be

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo