VAN Management 82 (01/2015)

Het jaar van de Geit

Telkens er een nieuw jaar voor de deur staat, stellen alle redacties te lande zich dezelfde vraag: quid novis? Als we de Chinese dierenriem mogen geloven, wordt 2015 het Jaar van de… Geit. De geit staat bij onze Aziatische vrienden voor – hou u vast – verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. Iets dichter bij huis, in bestelwagenland meer bepaald, staat 2015 slechts voor één ding: de intrede van de Euro 6-norm op 1 september. En dat blijkt meer dan ooit een zaak van – toeval of niet – verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. De geit heeft altijd gelijk. In het algemeen kunnen we die emissienormen alleen maar toejuichen, want dat moeder Natuur en bij uitbreiding onze eigen luchtwegen wat extra aandacht kunnen gebruiken, lijkt ondertussen wel zonneklaar. De Euro 6-norm stipuleert daarom onder meer opnieuw een spectaculaire halvering van de NOx-waarden, meteen ook de reden waarom de zwaardere klasse 2- en klasse 3-bestelwagens nog 12 maanden respijt krijgen om aan die Euro 6-norm te voldoen. Bij de zware bedrijfsvoertuigen, waar de overgang naar een strengere milieunorm traditioneel iets vroeger valt, ging de sprong naar Euro 6 gepaard met tal van creatieve technologische hoogstandjes, zoals de combinatie van EGR-uitlaatgasnabehandeling met SCR-katalytische reductie (AdBlue). Complexe systemen met een complex prijskaartje, of wat had u gedacht? Een meerprijs van 10.000 euro voor een Euro 6-truck was begin 2014 eerder regel dan uitzondering, waardoor de verkoop van (Euro 5-)vrachtwagens een spectaculaire piek kende. De kans is dus groot dat we dit jaar een gelijkaardig pre-buyingeffect mogen verwachten bij de bestelwagens, te beginnen op FEBIAC’s nakende salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen in Brussels Expo. Al kunnen we er ook grandioos naast zitten, maar dat weten we u binnen een maand of 12 te vertellen. En tot die tijd: hup met de geit! Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur. kristof.winckelmans@transportmedia.be

Recente publicaties

VAN Management 108 (november 2020)

Veerkracht In ieder geval tot begin november waren de lichte bedrijfsvoertuigen de enige om wat kleur te brengen in een door het virus flink gedeprimeerde markt van nieuwe voertuigen. We moeten hopen dat we daar een teken van vertrouwen kunnen in zien van de ondernemers, de kmo’s en de grote vloten in een duurzame herneming […]

TRANSPORT Management 108 (november 2020)

blank

De Luxemburgers investeren in België! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door […]

TRUCK & BUSINESS 274 (oktober – november 2020)

blank

Alles heruitvinden Tijdens de eerste weken van de gezondheidscrisis hoorden we veel praten over de ‘wereld erna’. Terwijl de tweede golf in alle heftigheid toeslaat, kunnen we niet langer beweren dat de ‘wereld erna’ zeer verschillend zal zijn van de ‘wereld ervoor’ (vooral als Trump wordt herkozen). In het wegtransport is de ‘wereld erna’ er […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo