VAN Management 82 (01/2015)

Het jaar van de Geit

Telkens er een nieuw jaar voor de deur staat, stellen alle redacties te lande zich dezelfde vraag: quid novis? Als we de Chinese dierenriem mogen geloven, wordt 2015 het Jaar van de… Geit. De geit staat bij onze Aziatische vrienden voor – hou u vast – verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. Iets dichter bij huis, in bestelwagenland meer bepaald, staat 2015 slechts voor één ding: de intrede van de Euro 6-norm op 1 september. En dat blijkt meer dan ooit een zaak van – toeval of niet – verantwoordelijkheidsbesef, mededogen en creativiteit. De geit heeft altijd gelijk. In het algemeen kunnen we die emissienormen alleen maar toejuichen, want dat moeder Natuur en bij uitbreiding onze eigen luchtwegen wat extra aandacht kunnen gebruiken, lijkt ondertussen wel zonneklaar. De Euro 6-norm stipuleert daarom onder meer opnieuw een spectaculaire halvering van de NOx-waarden, meteen ook de reden waarom de zwaardere klasse 2- en klasse 3-bestelwagens nog 12 maanden respijt krijgen om aan die Euro 6-norm te voldoen. Bij de zware bedrijfsvoertuigen, waar de overgang naar een strengere milieunorm traditioneel iets vroeger valt, ging de sprong naar Euro 6 gepaard met tal van creatieve technologische hoogstandjes, zoals de combinatie van EGR-uitlaatgasnabehandeling met SCR-katalytische reductie (AdBlue). Complexe systemen met een complex prijskaartje, of wat had u gedacht? Een meerprijs van 10.000 euro voor een Euro 6-truck was begin 2014 eerder regel dan uitzondering, waardoor de verkoop van (Euro 5-)vrachtwagens een spectaculaire piek kende. De kans is dus groot dat we dit jaar een gelijkaardig pre-buyingeffect mogen verwachten bij de bestelwagens, te beginnen op FEBIAC’s nakende salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen in Brussels Expo. Al kunnen we er ook grandioos naast zitten, maar dat weten we u binnen een maand of 12 te vertellen. En tot die tijd: hup met de geit! Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur. kristof.winckelmans@transportmedia.be

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo