TRANSPORT & VAN Management Speciale Editie Diensten (04/2015)

DNA niet verloochenen!

Als we het over diensten en dienstverlening hebben, komen we in eerste instantie uit bij de concessiehouder. De dealers komen in nauw contact met de eindklant en staan op de eerste rij om te voelen wat er in de sector speelt. Ze worden ook dagelijks geconfronteerd met de echte bekommernissen van de vlootbeheerder. Jammer genoeg is dit uiterst belangrijke bastion in zwaar weer terecht gekomen. De studie van Federauto, waarvan de details uitgebreid aan bod komen in dit nummer, toont onder meer aan dat de rentabiliteit van de dealers in vrije val is: de nettomarge van de concessiehouders lag in 2010 op amper 2,39%. Een duidelijke indicatie dat het vet toen al van de soep was. In 2013 kwamen ze qua nettomarge nog uit op ocharme 0,79%!!! Ook met de netto-rentabiliteit van het eigen vermogen – nog zo’n betekenisvolle indicator – is het droevig gesteld. Die is tussen 2010 en 2013 gedaald van 10,6 naar 5.2%… Met deze harde realiteit in het achterhoofd zijn de invoerders, mede onder druk van de constructeurs, van start gegaan met het creëren van grotere ‘leefbare’ gebieden voor elke dealer. Dit fenomeen is al geruime tijd aan de gang en het einde is niet meteen in zicht. Zowel de vrachtwagendealers als de verdelers van lichte bedrijfsvoertuigen ontsnappen niet aan de dans. Deze schaalvergroting is ongetwijfeld een noodzakelijk kwaad, maar toch mogen we niet vergeten dan onze ‘business’ heel sterk gekenmerkt wordt door het typische menselijk contact, bij voorkeur dicht in de buurt van de klant. De concessiehouders hebben er met andere woorden alle belang bij om hun principes niet overboord te kieperen. Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo