TRANSPORT & VAN Management Speciale Editie Diensten (04/2015)

DNA niet verloochenen!

Als we het over diensten en dienstverlening hebben, komen we in eerste instantie uit bij de concessiehouder. De dealers komen in nauw contact met de eindklant en staan op de eerste rij om te voelen wat er in de sector speelt. Ze worden ook dagelijks geconfronteerd met de echte bekommernissen van de vlootbeheerder. Jammer genoeg is dit uiterst belangrijke bastion in zwaar weer terecht gekomen. De studie van Federauto, waarvan de details uitgebreid aan bod komen in dit nummer, toont onder meer aan dat de rentabiliteit van de dealers in vrije val is: de nettomarge van de concessiehouders lag in 2010 op amper 2,39%. Een duidelijke indicatie dat het vet toen al van de soep was. In 2013 kwamen ze qua nettomarge nog uit op ocharme 0,79%!!! Ook met de netto-rentabiliteit van het eigen vermogen – nog zo’n betekenisvolle indicator – is het droevig gesteld. Die is tussen 2010 en 2013 gedaald van 10,6 naar 5.2%… Met deze harde realiteit in het achterhoofd zijn de invoerders, mede onder druk van de constructeurs, van start gegaan met het creëren van grotere ‘leefbare’ gebieden voor elke dealer. Dit fenomeen is al geruime tijd aan de gang en het einde is niet meteen in zicht. Zowel de vrachtwagendealers als de verdelers van lichte bedrijfsvoertuigen ontsnappen niet aan de dans. Deze schaalvergroting is ongetwijfeld een noodzakelijk kwaad, maar toch mogen we niet vergeten dan onze ‘business’ heel sterk gekenmerkt wordt door het typische menselijk contact, bij voorkeur dicht in de buurt van de klant. De concessiehouders hebben er met andere woorden alle belang bij om hun principes niet overboord te kieperen. Christophe Duckers, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management Special Diensten (juli 2020)

WE KUNNEN NERGENS MEER ZEKER VAN ZIJN De lente van 2020 heeft aangetoond dat tal van zaken die we als onveranderlijk zagen op de keper beschouwd slechts een relatief belang hebben. Neem de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Het jaar 2020 zal het eerste Olympisch jaar zijn zonder Spelen, maar de wereld houdt daarom niet op te […]

Truck & Business 273 (juni 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren? Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee […]

VAN Management 106 (juni 2020)

Niets houdt de lichte bedrijfswagen tegen! Dit nummer van VAN Management werd geschreven tijdens de quarantaineperiode. Een hele opdracht! Het nummer verschijnt wellicht dan ook enkele dagen later dan we zouden willen, maar het verschijnt in ieder geval. Dat lijkt een beetje op meer dingen die zich afspeelden sinds half maart: we werken op een […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo