TRANSPORT Management 82 (01/2015)

Lang leve de Brusselse salons!

Naar goede gewoonte wil ik hier even mijn gedachten met jullie delen. Over de actualiteit en wat me de laatste tijd zoal bezighoudt. Een soort voorlopige balans, maar zoals altijd bijgekleurd met een beetje grijs en wat blauw. De werkgevers kunnen weer glimlachen. De laatste tijd lijken de expediteurs uit de sector “Transport & Logistiek” duidelijk een pak positiever dan dat een jaar geleden het geval was. Zo staat de ManpowerGroup Index (ofwel het verschil tussen het percentage werkgevers dat verwacht personeel te zullen aannemen en zij die denken er te zullen ontslaan) volgens de Manpower Barometer op zijn hoogste niveau sinds 2012. Hij duidt een stijging van + 6 aan vergeleken bij vorig jaar. De grote bedrijven zijn het meest optimistisch, een op vijf is van plan in de loop van het 1ste kwartaal van 2015 nieuwe mensen in dienst te nemen. De verwerkende industrie (+ 7) en onze sector zien de nabije toekomst dus rooskleurig in… Werkgevers houden niet van stakingen. Nogal wiedes, zal u zeggen: welke baas zit er nu op te wachten om zijn bedrijf te zien stilliggen? En zeker wanneer die “downtime” niet wordt veroorzaakt doordat zijn eigen personeel het werk neerlegt, maar door stakerspiketten die de toegang naar het industrieterrein versperren. Onverdraaglijk. De pil wordt nog bitterder wanneer de gevolgen van de herhaaldelijke stakingen op een sociaal drama uitdraaien. Zo verloor het bedrijf Robbyns Transport (Londerzeel) door die stakingen een van zijn grootste internationale klanten. Met banenverlies bij Robbyns als rechtstreeks gevolg, maar ook bij leveranciers die aan deze internationale groep zijn verbonden. Een veertigtal mensen staan hierdoor op straat… Verder bestaat er geen twijfel over dat de arbeidsonderbrekingen van deze laatste weken ook op de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge een nadelige invloed zullen hebben. De concurrentie tussen de grote Europese havens is immers moordend. Het salon? Een vat vol mogelijkheden. Zoals elke twee jaar vindt in Brussel gedurende tien dagen het “kleine salon” plaats, het autosalon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen. De vrachtwagens komen vier dagen lang in de Heizel aan de beurt, in het kader van “Truck & Transport”. Hier en daar zullen er wel een paar zuurpruimen zijn die deze beurzen graag bekritiseren, maar die bijeenkomsten zijn zo rijk aan contacten, informatie en commerciële mogelijkheden, dat de spelers van de sector de plicht hebben ze te verdedigen. Heeft u al eens uitgerekend hoeveel klanten/prospecten/leveranciers u in vier dagen op “Truck & Transport” ontmoet? En hoeveel tijd u nodig zou hebben om ditzelfde aantal mensen buiten de context van een beurs te bereiken? Wanneer u naar “Truck & Transport” komt, breng ons dan even een bezoekje in Paleis 11: uw favoriete magazine heeft er natuurlijk ook haar eigen stand! Christophe Duckers, Hoofdredacteur. christophe.duckers@transportmedia.be

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo