TRANSPORT Management 82 (01/2015)

Lang leve de Brusselse salons!

Naar goede gewoonte wil ik hier even mijn gedachten met jullie delen. Over de actualiteit en wat me de laatste tijd zoal bezighoudt. Een soort voorlopige balans, maar zoals altijd bijgekleurd met een beetje grijs en wat blauw. De werkgevers kunnen weer glimlachen. De laatste tijd lijken de expediteurs uit de sector “Transport & Logistiek” duidelijk een pak positiever dan dat een jaar geleden het geval was. Zo staat de ManpowerGroup Index (ofwel het verschil tussen het percentage werkgevers dat verwacht personeel te zullen aannemen en zij die denken er te zullen ontslaan) volgens de Manpower Barometer op zijn hoogste niveau sinds 2012. Hij duidt een stijging van + 6 aan vergeleken bij vorig jaar. De grote bedrijven zijn het meest optimistisch, een op vijf is van plan in de loop van het 1ste kwartaal van 2015 nieuwe mensen in dienst te nemen. De verwerkende industrie (+ 7) en onze sector zien de nabije toekomst dus rooskleurig in… Werkgevers houden niet van stakingen. Nogal wiedes, zal u zeggen: welke baas zit er nu op te wachten om zijn bedrijf te zien stilliggen? En zeker wanneer die “downtime” niet wordt veroorzaakt doordat zijn eigen personeel het werk neerlegt, maar door stakerspiketten die de toegang naar het industrieterrein versperren. Onverdraaglijk. De pil wordt nog bitterder wanneer de gevolgen van de herhaaldelijke stakingen op een sociaal drama uitdraaien. Zo verloor het bedrijf Robbyns Transport (Londerzeel) door die stakingen een van zijn grootste internationale klanten. Met banenverlies bij Robbyns als rechtstreeks gevolg, maar ook bij leveranciers die aan deze internationale groep zijn verbonden. Een veertigtal mensen staan hierdoor op straat… Verder bestaat er geen twijfel over dat de arbeidsonderbrekingen van deze laatste weken ook op de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge een nadelige invloed zullen hebben. De concurrentie tussen de grote Europese havens is immers moordend. Het salon? Een vat vol mogelijkheden. Zoals elke twee jaar vindt in Brussel gedurende tien dagen het “kleine salon” plaats, het autosalon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen. De vrachtwagens komen vier dagen lang in de Heizel aan de beurt, in het kader van “Truck & Transport”. Hier en daar zullen er wel een paar zuurpruimen zijn die deze beurzen graag bekritiseren, maar die bijeenkomsten zijn zo rijk aan contacten, informatie en commerciële mogelijkheden, dat de spelers van de sector de plicht hebben ze te verdedigen. Heeft u al eens uitgerekend hoeveel klanten/prospecten/leveranciers u in vier dagen op “Truck & Transport” ontmoet? En hoeveel tijd u nodig zou hebben om ditzelfde aantal mensen buiten de context van een beurs te bereiken? Wanneer u naar “Truck & Transport” komt, breng ons dan even een bezoekje in Paleis 11: uw favoriete magazine heeft er natuurlijk ook haar eigen stand! Christophe Duckers, Hoofdredacteur. christophe.duckers@transportmedia.be

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo