LOGISTICS Management 33 (04/2015)

De logistieke lont van de Vurige Stede

Als u nog nooit van het dorp Hermalle-sous-Argenteau heeft gehoord, kunnen we u geruststellen: u bent allicht niet de enige. Tot voor kort lag het Waalse slaapdorpje in het niemandsland tussen Luik en Maastricht, en veel meer viel er over Hermalle-sous-Argenteau eigenlijk niet te vertellen. Momenteel verrijst er echter een multimodaal havenplatform van internationale allure, waarvan de naam allicht wél een aantal belletjes doet rinkelen. Liège Trilogiport moet samen met de Haven van Luik en de luchtvrachtcluster rond Liège Airport voor logistieke welvaart zorgen in en rond de Vurige Stede. Welvaart die de regio na jaren van economische recessie broodnodig heeft. Gelukkig is Luik intussen niet bij de pakken blijven zitten. Als er één Waalse stad is die een sterk uitgesproken karakter heeft, dan wel de Vurige Stede. Aan de boorden van de Maas, waar de werkloze hoogovens van Arcelor Mittal de stille getuigen zijn van wat ooit een florerend handelscentrum was, staan de woorden veerkracht en doorzettingsvermogen namelijk in de asse van de teloorgegane staalindustrie geschreven. Gesteund door het marshallplan en een resem aan privé-initiatieven is de regio rond Luik in enkele jaren uitgegroeid tot een beloftevol logistiek platform dat alle troeven in handen heeft om een wereldtopper te worden: aantrekkelijke grondprijzen, voldoende gekwalificeerde werkkrachten, én binnenkort dus ook een logistieke accomodatie die niets te wensen overlaat. Nu rest Luik slechts één grote wens: het logistieke hart van de Euregio worden. Aan het salon easyFairs Transport & Logistique Liège om het vuur aan de lont te steken. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo