LOGISTICS Management 33 (04/2015)

De logistieke lont van de Vurige Stede

Als u nog nooit van het dorp Hermalle-sous-Argenteau heeft gehoord, kunnen we u geruststellen: u bent allicht niet de enige. Tot voor kort lag het Waalse slaapdorpje in het niemandsland tussen Luik en Maastricht, en veel meer viel er over Hermalle-sous-Argenteau eigenlijk niet te vertellen. Momenteel verrijst er echter een multimodaal havenplatform van internationale allure, waarvan de naam allicht wél een aantal belletjes doet rinkelen. Liège Trilogiport moet samen met de Haven van Luik en de luchtvrachtcluster rond Liège Airport voor logistieke welvaart zorgen in en rond de Vurige Stede. Welvaart die de regio na jaren van economische recessie broodnodig heeft. Gelukkig is Luik intussen niet bij de pakken blijven zitten. Als er één Waalse stad is die een sterk uitgesproken karakter heeft, dan wel de Vurige Stede. Aan de boorden van de Maas, waar de werkloze hoogovens van Arcelor Mittal de stille getuigen zijn van wat ooit een florerend handelscentrum was, staan de woorden veerkracht en doorzettingsvermogen namelijk in de asse van de teloorgegane staalindustrie geschreven. Gesteund door het marshallplan en een resem aan privé-initiatieven is de regio rond Luik in enkele jaren uitgegroeid tot een beloftevol logistiek platform dat alle troeven in handen heeft om een wereldtopper te worden: aantrekkelijke grondprijzen, voldoende gekwalificeerde werkkrachten, én binnenkort dus ook een logistieke accomodatie die niets te wensen overlaat. Nu rest Luik slechts één grote wens: het logistieke hart van de Euregio worden. Aan het salon easyFairs Transport & Logistique Liège om het vuur aan de lont te steken. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo