LOGISTICS Management 33 (04/2015)

De logistieke lont van de Vurige Stede

Als u nog nooit van het dorp Hermalle-sous-Argenteau heeft gehoord, kunnen we u geruststellen: u bent allicht niet de enige. Tot voor kort lag het Waalse slaapdorpje in het niemandsland tussen Luik en Maastricht, en veel meer viel er over Hermalle-sous-Argenteau eigenlijk niet te vertellen. Momenteel verrijst er echter een multimodaal havenplatform van internationale allure, waarvan de naam allicht wél een aantal belletjes doet rinkelen. Liège Trilogiport moet samen met de Haven van Luik en de luchtvrachtcluster rond Liège Airport voor logistieke welvaart zorgen in en rond de Vurige Stede. Welvaart die de regio na jaren van economische recessie broodnodig heeft. Gelukkig is Luik intussen niet bij de pakken blijven zitten. Als er één Waalse stad is die een sterk uitgesproken karakter heeft, dan wel de Vurige Stede. Aan de boorden van de Maas, waar de werkloze hoogovens van Arcelor Mittal de stille getuigen zijn van wat ooit een florerend handelscentrum was, staan de woorden veerkracht en doorzettingsvermogen namelijk in de asse van de teloorgegane staalindustrie geschreven. Gesteund door het marshallplan en een resem aan privé-initiatieven is de regio rond Luik in enkele jaren uitgegroeid tot een beloftevol logistiek platform dat alle troeven in handen heeft om een wereldtopper te worden: aantrekkelijke grondprijzen, voldoende gekwalificeerde werkkrachten, én binnenkort dus ook een logistieke accomodatie die niets te wensen overlaat. Nu rest Luik slechts één grote wens: het logistieke hart van de Euregio worden. Aan het salon easyFairs Transport & Logistique Liège om het vuur aan de lont te steken. Kristof Winckelmans, Hoofdredacteur.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 286 (december 2023)

Kort van memorie Iets meer dan een jaar geleden deden de verladers al het mogelijke om hun transportcapaciteit te garanderen en piekmomenten in de vraag op te vangen. Het was het einde van een korte cyclus waarin er niet genoeg ‘wielen’ op de markt waren, zoals men zegt. Het tekort aan chauffeurs kwam daar nog […]

LOGISTICS Management 68 (december 2023)

Een sector op een kruispunt Verleden jaar ging de logistieke sector door op zijn elan en kende deze een positieve evolutie. Zoals u kunt lezen in onze jaarlijkse Top 1000 namen zowel de totale toegevoegde waarde van de sector als de werkgelegenheid en de bebouwde oppervlakte toe. Het is nog te vroeg om de situatie […]

VAN Management 122 (december 2023)

Keuzes maken Veel bedrijven worstelen vandaag met de vraag hoe ze het juiste personeel moeten aantrekken en behouden. Uit een onderzoek van Webfleet blijkt dat verkeersveiligheid bij bestelwagenchauffeurs de nummer één bekommernis is, maar dat de meerderheid van hen geen gebruik maakt van de nieuwe technologieën die daarbij kunnen helpen. Kiezen voor de juiste voertuigen […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo