Logistics Management (10/2013)

Goednieuwsshow

Inmiddels vijf jaar geleden stortte het faillissement van Lehman Brothers de wereldwijde economie in een ongeziene crisis. Wat ooit begon als een goedbedoeld katoenhandeltje in het verre Alabama, mondde uit in een financiële kater die de Europese consumptiemaatschappij nog steeds niet te boven is gekomen. Onvermijdelijk gevolg: een aanhoudende golf van herstructureringen, fusies en overnames in onze mailbox, om van de faillissementen nog maar te zwijgen. Zelfs de in België onaantastbaar gewaande vastgoedsector moest het ontgelden, al weten de kooplustige KMO’s er de meubelen nog enigszins te redden. Toch is het haast aandoenlijk hoe de overgebleven marketingjongens van iedere afvloeiing of overname alsnog een positief verhaal weten te maken, een goednieuwsshow waar je bijna spontaan van begint te glimlachen. Van vereende krachten over samen sterk tot en met 1+1=3. Ronduit schitterend. Nu zijn wij journalisten, althans het soort dat zich niet dagdagelijks onledig houdt met berichtgeving over de nieuwe poedel van Astrid Bryan of de glorieuze kroning van Koning Filip, van nature eerder sceptisch ingesteld. Té fel opgeblazen ballonnetjes doorprikken we meteen met ons zesde zintuig voor mooipraterij, een troef die we de voorbije vijf jaar helaas al veel te vaak hebben moeten uitspelen. Maar er is ook écht goed nieuws: het salon easyFairs Transport & Logistics in Antwerp Expo is in aantocht, en dient zich veelbelovend aan. Met meer dan 300 exposanten steekt onze sector een spreekwoordelijke vinger op naar de economische malaise, getuige deze vuistdikke saloncatalogus boordevol nieuwe spelers, innovatieve producten en gedurfde initiatieven. In de sector heerst een bijzonder positieve vibe rond de beurs, met onze exclusieve prijsuitreiking ‘Gazellen Transport & Logistics’ als ultieme exponent. En ons zesde zintuig, dat houdt zich trouwens opvallend gedeisd: een beter voorteken kunnen de organisatoren bij easyFairs zich nauwelijks dromen.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo