Logistics Management (10/2013)

Goednieuwsshow

Inmiddels vijf jaar geleden stortte het faillissement van Lehman Brothers de wereldwijde economie in een ongeziene crisis. Wat ooit begon als een goedbedoeld katoenhandeltje in het verre Alabama, mondde uit in een financiële kater die de Europese consumptiemaatschappij nog steeds niet te boven is gekomen. Onvermijdelijk gevolg: een aanhoudende golf van herstructureringen, fusies en overnames in onze mailbox, om van de faillissementen nog maar te zwijgen. Zelfs de in België onaantastbaar gewaande vastgoedsector moest het ontgelden, al weten de kooplustige KMO’s er de meubelen nog enigszins te redden. Toch is het haast aandoenlijk hoe de overgebleven marketingjongens van iedere afvloeiing of overname alsnog een positief verhaal weten te maken, een goednieuwsshow waar je bijna spontaan van begint te glimlachen. Van vereende krachten over samen sterk tot en met 1+1=3. Ronduit schitterend. Nu zijn wij journalisten, althans het soort dat zich niet dagdagelijks onledig houdt met berichtgeving over de nieuwe poedel van Astrid Bryan of de glorieuze kroning van Koning Filip, van nature eerder sceptisch ingesteld. Té fel opgeblazen ballonnetjes doorprikken we meteen met ons zesde zintuig voor mooipraterij, een troef die we de voorbije vijf jaar helaas al veel te vaak hebben moeten uitspelen. Maar er is ook écht goed nieuws: het salon easyFairs Transport & Logistics in Antwerp Expo is in aantocht, en dient zich veelbelovend aan. Met meer dan 300 exposanten steekt onze sector een spreekwoordelijke vinger op naar de economische malaise, getuige deze vuistdikke saloncatalogus boordevol nieuwe spelers, innovatieve producten en gedurfde initiatieven. In de sector heerst een bijzonder positieve vibe rond de beurs, met onze exclusieve prijsuitreiking ‘Gazellen Transport & Logistics’ als ultieme exponent. En ons zesde zintuig, dat houdt zich trouwens opvallend gedeisd: een beter voorteken kunnen de organisatoren bij easyFairs zich nauwelijks dromen.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo