Van Management 76 (11/2013)

Overbevolking

Gejuich en trompetgeschal op onze redactie: de bestelwagenpopulatie is op 20 jaar tijd maar liefst 2,5 keer zo groot geworden, zo meldde de FOD Mobiliteit en Vervoer ons onlangs. In 1991 tuften er in ons Belgenlandje 251.121 lichte bedrijfsvoertuigen rond, eind 2012 waren we met een indrukwekkende 628.508. Dat is zeshonderdachtentwintigduizend vijfhonderenacht, om u een idee te geven  van de omvang van zoveel camionnettes. Als we er gemakkelijkheidshalve van uitgaan dat een gemiddelde bestelwagen zo’n 5 meter op de meetstok zet, rijdt er in België dus voor meer dan 3.100 kilometer aan laadruim rond. Maar is daar überhaupt wel plaats voor, naast die 7 miljoen personenwagens en het alsmaar groter wordende leger Poolse, Slovaakse en Roemeense vrachtwagens? De bestelwagen is de vrachtwagen van morgen, zo zeggen sommigen. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Feit is dat wendbare en steeds vaker emissiearme of –loze bestelwagens wél sociaal aanvaard worden in de steeds groter wordende stadskernen, daar waar die vieze, vuile vrachtwagens te allen prijze uit ons stadsleven moeten worden verbannen. Een interessante thematiek, zeker omdat vrachtwagens voor bepaalde toepassingen, denken we maar aan de drankenindustrie, simpelweg onvervangbaar zijn. Want wat als 11 miljoen Belgen een bak bier willen kopen in hun lokale superette? We zullen onze 628.508 bestelwagens nog nodig hebben. Met een file van 3.100 kilometer tot gevolg. Kortom: hoog tijd dat de lokale overheden zich scharen achter een nieuw model van slimme stadsdistributie. Hasselt en Gent hebben de boodschap al begrepen, maar waar blijven die andere Belgische stadsdepots?

Recente publicaties

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen… In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford […]

TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo