Overbevolking
Gejuich en trompetgeschal op onze redactie: de bestelwagenpopulatie is op 20 jaar tijd maar liefst 2,5 keer zo groot geworden, zo meldde de FOD Mobiliteit en Vervoer ons onlangs. In 1991 tuften er in ons Belgenlandje 251.121 lichte bedrijfsvoertuigen rond, eind 2012 waren we met een indrukwekkende 628.508. Dat is zeshonderdachtentwintigduizend vijfhonderenacht, om u een idee te geven van de omvang van zoveel camionnettes. Als we er gemakkelijkheidshalve van uitgaan dat een gemiddelde bestelwagen zo’n 5 meter op de meetstok zet, rijdt er in België dus voor meer dan 3.100 kilometer aan laadruim rond. Maar is daar überhaupt wel plaats voor, naast die 7 miljoen personenwagens en het alsmaar groter wordende leger Poolse, Slovaakse en Roemeense vrachtwagens? De bestelwagen is de vrachtwagen van morgen, zo zeggen sommigen. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Feit is dat wendbare en steeds vaker emissiearme of –loze bestelwagens wél sociaal aanvaard worden in de steeds groter wordende stadskernen, daar waar die vieze, vuile vrachtwagens te allen prijze uit ons stadsleven moeten worden verbannen. Een interessante thematiek, zeker omdat vrachtwagens voor bepaalde toepassingen, denken we maar aan de drankenindustrie, simpelweg onvervangbaar zijn. Want wat als 11 miljoen Belgen een bak bier willen kopen in hun lokale superette? We zullen onze 628.508 bestelwagens nog nodig hebben. Met een file van 3.100 kilometer tot gevolg. Kortom: hoog tijd dat de lokale overheden zich scharen achter een nieuw model van slimme stadsdistributie. Hasselt en Gent hebben de boodschap al begrepen, maar waar blijven die andere Belgische stadsdepots?