Van Management 76 (11/2013)

Overbevolking

Gejuich en trompetgeschal op onze redactie: de bestelwagenpopulatie is op 20 jaar tijd maar liefst 2,5 keer zo groot geworden, zo meldde de FOD Mobiliteit en Vervoer ons onlangs. In 1991 tuften er in ons Belgenlandje 251.121 lichte bedrijfsvoertuigen rond, eind 2012 waren we met een indrukwekkende 628.508. Dat is zeshonderdachtentwintigduizend vijfhonderenacht, om u een idee te geven  van de omvang van zoveel camionnettes. Als we er gemakkelijkheidshalve van uitgaan dat een gemiddelde bestelwagen zo’n 5 meter op de meetstok zet, rijdt er in België dus voor meer dan 3.100 kilometer aan laadruim rond. Maar is daar überhaupt wel plaats voor, naast die 7 miljoen personenwagens en het alsmaar groter wordende leger Poolse, Slovaakse en Roemeense vrachtwagens? De bestelwagen is de vrachtwagen van morgen, zo zeggen sommigen. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Feit is dat wendbare en steeds vaker emissiearme of –loze bestelwagens wél sociaal aanvaard worden in de steeds groter wordende stadskernen, daar waar die vieze, vuile vrachtwagens te allen prijze uit ons stadsleven moeten worden verbannen. Een interessante thematiek, zeker omdat vrachtwagens voor bepaalde toepassingen, denken we maar aan de drankenindustrie, simpelweg onvervangbaar zijn. Want wat als 11 miljoen Belgen een bak bier willen kopen in hun lokale superette? We zullen onze 628.508 bestelwagens nog nodig hebben. Met een file van 3.100 kilometer tot gevolg. Kortom: hoog tijd dat de lokale overheden zich scharen achter een nieuw model van slimme stadsdistributie. Hasselt en Gent hebben de boodschap al begrepen, maar waar blijven die andere Belgische stadsdepots?

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo