VAN Management 77 (12/2013)

Fatalisme

Een druilerige dinsdagavond, enkele weken geleden. Bus 335 van De Lijn is in de buurt van Heist-op-den-Berg aan haar avondronde bezig. Wanneer de chauffeur stopt om één van de vijf resterende passagiers te laten uitstappen, slaat het noodlot toe: een bestelwagen van een lokale bouwonderneming boort zich met hoge snelheid in de achterzijde van de bus. De brandweer en een MUG-team komen ter plaatse om de bestuurder uit zijn verhakkelde cabine te bevrijden, maar voor de man kan geen enkele hulp meer baten. Een verkeersdeskundige verklaart ’s anderendaags in de krant dat de bestelwagen technisch volledig in orde was, en dat het ongeval waarschijnlijk te wijten is aan een onoplettendheid van de 35-jarige K.V. Een typisch geval van ‘verkeerde plaats, verkeerd moment’, gaat er door mijn hoofd. Tragisch, maar het gebeurt elke dag honderden, allicht duizenden keren. Pas wanneer ik op kantoor ben en bij toeval een artikel onder ogen krijg over de Collision Prevention Assist op de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter, begint het me te dagen dat mijn fatalistische gedachte van enkele uren tevoren eigenlijk helemaal misplaatst was. Mocht de onoplettende K.V. de dag voordien met een gloednieuwe Sprinter met zo’n automatische noodstop hebben gereden, hij was er waarschijnlijk met de schrik en een serieuze adrenalinestoot vanaf gekomen. De vijf passagiers in bus 335 hadden waarschijnlijk niet eens gemerkt dat K.V. zopas de stommiteit van zijn leven had begaan, met dank aan de automatische bewaarengel die Mercedes-Benz op zijn nieuwe Sprinter aanbiedt. Als optie, jammer genoeg, zodat de defaitisten onder ons hun lot nog steeds in de handen van Dame Fortuna kunnen leggen. Beschouw dit voorwoord overigens niet als onverholen publiciteit voor de nieuwe Mercedes Sprinter. Eerder als een eerbetoon aan een medevoetballer die zoals zovelen veel te vroeg is moeten gaan. Het ga je goed, Kevin.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo