VAN Management 77 (12/2013)

Fatalisme

Een druilerige dinsdagavond, enkele weken geleden. Bus 335 van De Lijn is in de buurt van Heist-op-den-Berg aan haar avondronde bezig. Wanneer de chauffeur stopt om één van de vijf resterende passagiers te laten uitstappen, slaat het noodlot toe: een bestelwagen van een lokale bouwonderneming boort zich met hoge snelheid in de achterzijde van de bus. De brandweer en een MUG-team komen ter plaatse om de bestuurder uit zijn verhakkelde cabine te bevrijden, maar voor de man kan geen enkele hulp meer baten. Een verkeersdeskundige verklaart ’s anderendaags in de krant dat de bestelwagen technisch volledig in orde was, en dat het ongeval waarschijnlijk te wijten is aan een onoplettendheid van de 35-jarige K.V. Een typisch geval van ‘verkeerde plaats, verkeerd moment’, gaat er door mijn hoofd. Tragisch, maar het gebeurt elke dag honderden, allicht duizenden keren. Pas wanneer ik op kantoor ben en bij toeval een artikel onder ogen krijg over de Collision Prevention Assist op de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter, begint het me te dagen dat mijn fatalistische gedachte van enkele uren tevoren eigenlijk helemaal misplaatst was. Mocht de onoplettende K.V. de dag voordien met een gloednieuwe Sprinter met zo’n automatische noodstop hebben gereden, hij was er waarschijnlijk met de schrik en een serieuze adrenalinestoot vanaf gekomen. De vijf passagiers in bus 335 hadden waarschijnlijk niet eens gemerkt dat K.V. zopas de stommiteit van zijn leven had begaan, met dank aan de automatische bewaarengel die Mercedes-Benz op zijn nieuwe Sprinter aanbiedt. Als optie, jammer genoeg, zodat de defaitisten onder ons hun lot nog steeds in de handen van Dame Fortuna kunnen leggen. Beschouw dit voorwoord overigens niet als onverholen publiciteit voor de nieuwe Mercedes Sprinter. Eerder als een eerbetoon aan een medevoetballer die zoals zovelen veel te vroeg is moeten gaan. Het ga je goed, Kevin.

Recente publicaties

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen… In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford […]

TRUCK & BUSINESS 277 (mei-juni 2021)

Over alles kan gediscussieerd worden, maar niet eender hoe Niemand (of bijna niemand) die nog ontkent dat het wegvervoer koolstofvrij moet worden gemaakt, en hoe sneller hoe beter voor de planeet. De plannen zijn plots in een stroomversnelling gekomen en verschillende fabrikanten kondigen nu al de datum aan waarop ze nagenoeg zullen stoppen met de […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo