Transport Management 76 (11/2013)

Alles gaat omhoog!

Meer dan enige andere economische sector wordt het wegvervoer geconfronteerd met een aanzienlijke toename van de kosten. De oorzaken? Die zijn talrijk en welbekend. Om te beginnen is er de hoogte van onze loonkosten. Gehandicapt door de automatische indexering is dit een actieve factor bij het onvermijdelijke verlies aan concurrentievermogen ten opzichte van buren die, naar het voorbeeld van Duitsland, de loonmatiging praktiseren. Daarnaast heeft de sterke stijging van de brandstofprijzen de rekeningen van de ondernemingen hard getroffen. Bovendien doemen nieuwe lasten en andere verhogingen op aan de horizon. Zo blijkt de prijs van een Euro 6-truck enkele duizenden euro’s duurder te zijn dan die van zijn Euro 5-tegenhanger. En bij onze Franse buren zal de ecotaks binnenkort de marges van de vele Belgische vervoerders die de Franse wegen doorkruisen, verminderen. Aan de andere kant van onze grenzen dreigt de Duitse Maut: de regering van Berlijn is inderdaad van plan die uit te breiden tot alle nationale wegen. Hoe te reageren? Er zijn geen 36 oplossingen: het is meer dan ooit noodzakelijk om deze stijgingen geheel of gedeeltelijk door te rekenen in de verkoopprijzen. “Dat is makkelijker gezegd dan gedaan”, hoor ik u zeggen. Dat moet ik toegeven. Maar waarom zouden we niet voortgaan op wat een multinationale groep als DHL onlangs heeft gedaan met de aankondiging via de pers van de verhoging van zijn transportprijzen met 3,5 %? Een andere onmiddellijk te ondernemen actie is: stop vrachtwagens te laten rijden die niet opbrengen! Onlangs werd een geval gemeld van een transporteur die accepteert om elke maand 1.000 euro per truck te verliezen om een trafiek te behouden… Zoiets moet verbannen worden. Het is beter om te doen zoals sommigen onder ons die niet meer aarzelen om hun vloot te verkleinen en in te zetten op echt rendabele trafieken. Het behoud van de (magere) marges van het wegtransport is alleen op die manier mogelijk.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management Special Diensten (juli 2020)

WE KUNNEN NERGENS MEER ZEKER VAN ZIJN De lente van 2020 heeft aangetoond dat tal van zaken die we als onveranderlijk zagen op de keper beschouwd slechts een relatief belang hebben. Neem de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Het jaar 2020 zal het eerste Olympisch jaar zijn zonder Spelen, maar de wereld houdt daarom niet op te […]

Truck & Business 273 (juni 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren? Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee […]

VAN Management 106 (juni 2020)

Niets houdt de lichte bedrijfswagen tegen! Dit nummer van VAN Management werd geschreven tijdens de quarantaineperiode. Een hele opdracht! Het nummer verschijnt wellicht dan ook enkele dagen later dan we zouden willen, maar het verschijnt in ieder geval. Dat lijkt een beetje op meer dingen die zich afspeelden sinds half maart: we werken op een […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo