Logistics Management 25 (04/2013)

Wie het schoentje (niet) past…

Kent u de Duitse webshop Zalando? Ik vermoed van wel. De online schoenengigant maakte pas vorig jaar zijn virtuele intrede in ons land, maar zette de klassieke retailers genre Brantano en Torfs quasi meteen een serieuze hak (hebt u ‘m?). De snoeiharde groei van Zalando was zelfs de rechtstreekse aanleiding voor beide bedrijven om zelf ook de kaart van e-commerce te trekken. En om in één adem een aantal fysieke winkels te sluiten, in het geval van Brantano. Niet dat ik een fashionista van het zuiverste water ben, maar hoor je een schoen niet te passen voor je hem koopt? De online klant – die zich volgens recente cijfers in sneltempo aan het vermenigvuldigen is – ligt er blijkbaar niet echt wakker van. Waarom zou hij ook: wie het schoentje niet past, stuurt hem immers gratis terug. Zalando mag dan wel schoenen verkopen, met de term ecologische voetafdruk zijn ze daar toch nog niet helemaal vertrouwd…

Bovendien nemen ze het in het Duitse distributiecentrum van Zalando ook niet al te nauw met de arbeidswetgeving. Dat beweert althans de Nederlandse onderzoeksjournalist Allard Van Gent, die in 2011 als interimarbeider aan de slag ging in het distributiecentrum van Großbeeren. Het portret dat hij schetst van het Zalando in kinderschoenen oogt allesbehalve fraai. “Het zijn veelal Polen die in het Zalando-magazijn werken, en dat voor een Duits hongerloon van zeven euro bruto per uur. Her en der lopen er ‘zwarte raven’ rond om de arbeiders te controleren, te intimideren en te vernederen”, getuigt de Nederlander. Verontrustende kanttekening: Zalando is inmiddels het snelst groeiende onlinebedrijf van Europa. Volgens een officiële reactie bij Zalando “is er ondertussen wel veel veranderd”. Straks toch maar eens stoppen bij Brantano.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management Special Diensten (juli 2020)

WE KUNNEN NERGENS MEER ZEKER VAN ZIJN De lente van 2020 heeft aangetoond dat tal van zaken die we als onveranderlijk zagen op de keper beschouwd slechts een relatief belang hebben. Neem de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Het jaar 2020 zal het eerste Olympisch jaar zijn zonder Spelen, maar de wereld houdt daarom niet op te […]

Truck & Business 273 (juni 2020)

Wie zal het zich morgen nog herinneren? Niet te voorzien, brutaal, nooit eerder gezien, snel verspreidend, genadeloos… woorden schieten ons te kort om precies te omschrijven wat er door ons heen ging in maart toen de zwaarste gezondheidscrisis van onze moderne geschiedenis uitbrak. Wie zou er ooit gedacht hebben dat de Westerse maatschappij er mee […]

VAN Management 106 (juni 2020)

Niets houdt de lichte bedrijfswagen tegen! Dit nummer van VAN Management werd geschreven tijdens de quarantaineperiode. Een hele opdracht! Het nummer verschijnt wellicht dan ook enkele dagen later dan we zouden willen, maar het verschijnt in ieder geval. Dat lijkt een beetje op meer dingen die zich afspeelden sinds half maart: we werken op een […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo