Van Management 73 (01/2013)

EDITO

Punten en komma’sEnkele maanden geleden formuleerde de Europese Commissie voorstellen voor nieuwe emissienormen voor bestelwagens tegen 2020. Vanaf dat jaar zouden bestelwagens nog slechts 147 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten, wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik van 6,3 liter per 100 kilometer. Volgens lobbyclub Transport & Environment (T&E) legt de EU de lat hiermee veel te laag. Zet u even schrap voor een cijfersoep die aantoont waarom een strengere emissienorm zowel voor het milieu als voor de eindklant noodzakelijk is. Stel: de EU legt een strengere CO2-beperking op van maximaal 118 gram per kilometer. “Technisch perfect haalbaar”, zo zegt Transport & Environment. “Constructeurs zijn sowieso verplicht om schonere technologieën te ontwikkelen om te voldoen aan de veel strengere normen voor personenwagens. Dan is het maar een kleine stap om die technologieën ook aan de bestelwagens aan te passen.” Transport & Environment gaat misschien iets te kort door de bocht door de zaak af te doen als een kwestie van punten en komma’s, maar het zou alleszins een CO2-reductie van 2,7 miljoen ton per jaar betekenen terwijl het de klant tot 6.500 euro aan voordeel oplevert. De ROI zou daarmee – gezien de meerkost die inherent is aan nieuwe technologieën – liggen op ongeveer drie jaar. Constructeurs schermen op hun beurt met torenhoge ontwikkelingskosten om aan te geven dat een nog strengere limiet voor bestelwagens pure kafka is, zeker gezien het huidige economische klimaat. Een welles-nietes-spelletje dat wellicht nog wel een tijdje zal duren, zo gokken we. Benieuwd waar de punten en de komma’s uiteindelijk gezet zullen worden…

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 57 (maart 2021)

“Een jaar, een eeuwigheid geleden” Maart 2020. Europa maakt kennis met het coronavirus. Om het met de woorden van Joe Dassin te zeggen: “Een jaar, een eeuw, een eeuwigheid geleden”. Omdat het voor ons inderdaad een eeuwigheid lijkt, aangezien de impact van de pandemie op de samenleving zo groot is. Ook het effect ervan op […]

TRUCK & BUSINESS 276 (maart 2021)

Een virtueel verlieslatende sector Sinds het begin van de pandemie ligt het woord “virtueel” op ieders lippen (achter een chirurgisch masker). In 2021, net als in 2020, staat “virtueel” tegenover “fysiek” als het om een afspraak gaat en tegenover “face-to-face” als het om een interview gaat, maar over het algemeen loopt het wel los met […]

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo