Van Management 73 (01/2013)

EDITO

Punten en komma’sEnkele maanden geleden formuleerde de Europese Commissie voorstellen voor nieuwe emissienormen voor bestelwagens tegen 2020. Vanaf dat jaar zouden bestelwagens nog slechts 147 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten, wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik van 6,3 liter per 100 kilometer. Volgens lobbyclub Transport & Environment (T&E) legt de EU de lat hiermee veel te laag. Zet u even schrap voor een cijfersoep die aantoont waarom een strengere emissienorm zowel voor het milieu als voor de eindklant noodzakelijk is. Stel: de EU legt een strengere CO2-beperking op van maximaal 118 gram per kilometer. “Technisch perfect haalbaar”, zo zegt Transport & Environment. “Constructeurs zijn sowieso verplicht om schonere technologieën te ontwikkelen om te voldoen aan de veel strengere normen voor personenwagens. Dan is het maar een kleine stap om die technologieën ook aan de bestelwagens aan te passen.” Transport & Environment gaat misschien iets te kort door de bocht door de zaak af te doen als een kwestie van punten en komma’s, maar het zou alleszins een CO2-reductie van 2,7 miljoen ton per jaar betekenen terwijl het de klant tot 6.500 euro aan voordeel oplevert. De ROI zou daarmee – gezien de meerkost die inherent is aan nieuwe technologieën – liggen op ongeveer drie jaar. Constructeurs schermen op hun beurt met torenhoge ontwikkelingskosten om aan te geven dat een nog strengere limiet voor bestelwagens pure kafka is, zeker gezien het huidige economische klimaat. Een welles-nietes-spelletje dat wellicht nog wel een tijdje zal duren, zo gokken we. Benieuwd waar de punten en de komma’s uiteindelijk gezet zullen worden…

Recente publicaties

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

TRANSPORT Management 105 (maart 2020)

Let the trucks shine! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… 38 kandidaten, 8 winnaars, 1.500 aanwezigen. Een impressie in cijfers van de 28ste […]

LINK2LOGISTICS Management 52 (december 2019)

Facts & figures Het jaar 2019 eindigt op dezelfde manier als 2018: met veel vraagtekens. Ondanks de vele donkere wolken is de Europese economie niet aanzienlijk verslechterd. Hoewel de Duitse industrie met een recessie flirtte, presteert de Belgische economie – alles in acht genomen – redelijk goed. Net als de rest van de Europese economie, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo