Van Management 73 (01/2013)

EDITO

Punten en komma’sEnkele maanden geleden formuleerde de Europese Commissie voorstellen voor nieuwe emissienormen voor bestelwagens tegen 2020. Vanaf dat jaar zouden bestelwagens nog slechts 147 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten, wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik van 6,3 liter per 100 kilometer. Volgens lobbyclub Transport & Environment (T&E) legt de EU de lat hiermee veel te laag. Zet u even schrap voor een cijfersoep die aantoont waarom een strengere emissienorm zowel voor het milieu als voor de eindklant noodzakelijk is. Stel: de EU legt een strengere CO2-beperking op van maximaal 118 gram per kilometer. “Technisch perfect haalbaar”, zo zegt Transport & Environment. “Constructeurs zijn sowieso verplicht om schonere technologieën te ontwikkelen om te voldoen aan de veel strengere normen voor personenwagens. Dan is het maar een kleine stap om die technologieën ook aan de bestelwagens aan te passen.” Transport & Environment gaat misschien iets te kort door de bocht door de zaak af te doen als een kwestie van punten en komma’s, maar het zou alleszins een CO2-reductie van 2,7 miljoen ton per jaar betekenen terwijl het de klant tot 6.500 euro aan voordeel oplevert. De ROI zou daarmee – gezien de meerkost die inherent is aan nieuwe technologieën – liggen op ongeveer drie jaar. Constructeurs schermen op hun beurt met torenhoge ontwikkelingskosten om aan te geven dat een nog strengere limiet voor bestelwagens pure kafka is, zeker gezien het huidige economische klimaat. Een welles-nietes-spelletje dat wellicht nog wel een tijdje zal duren, zo gokken we. Benieuwd waar de punten en de komma’s uiteindelijk gezet zullen worden…

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo