Van Management 73 (01/2013)

EDITO

Punten en komma’sEnkele maanden geleden formuleerde de Europese Commissie voorstellen voor nieuwe emissienormen voor bestelwagens tegen 2020. Vanaf dat jaar zouden bestelwagens nog slechts 147 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten, wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik van 6,3 liter per 100 kilometer. Volgens lobbyclub Transport & Environment (T&E) legt de EU de lat hiermee veel te laag. Zet u even schrap voor een cijfersoep die aantoont waarom een strengere emissienorm zowel voor het milieu als voor de eindklant noodzakelijk is. Stel: de EU legt een strengere CO2-beperking op van maximaal 118 gram per kilometer. “Technisch perfect haalbaar”, zo zegt Transport & Environment. “Constructeurs zijn sowieso verplicht om schonere technologieën te ontwikkelen om te voldoen aan de veel strengere normen voor personenwagens. Dan is het maar een kleine stap om die technologieën ook aan de bestelwagens aan te passen.” Transport & Environment gaat misschien iets te kort door de bocht door de zaak af te doen als een kwestie van punten en komma’s, maar het zou alleszins een CO2-reductie van 2,7 miljoen ton per jaar betekenen terwijl het de klant tot 6.500 euro aan voordeel oplevert. De ROI zou daarmee – gezien de meerkost die inherent is aan nieuwe technologieën – liggen op ongeveer drie jaar. Constructeurs schermen op hun beurt met torenhoge ontwikkelingskosten om aan te geven dat een nog strengere limiet voor bestelwagens pure kafka is, zeker gezien het huidige economische klimaat. Een welles-nietes-spelletje dat wellicht nog wel een tijdje zal duren, zo gokken we. Benieuwd waar de punten en de komma’s uiteindelijk gezet zullen worden…

Recente publicaties

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

LOGISTICS Management 69 (maart 2024)

De transitie maken Veel bedrijven zijn begonnen met de transitie naar een milieuvriendelijker beheer en het verkleinen van hun CO2-voetafdruk. Bedrijven die nog geen beslissing hebben genomen – de meeste helaas – zullen door de Europese Green Deal en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals ‘Fit for 55’ gedwongen worden om actie te ondernemen. De transitie […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo