TRANSPORT Management 101 (april 2019)

Na Mechelen, rendez-vous in Namur!

Ik nodig u uit om samen met mij enkele reflecties te delen over de recente actualiteit van de sector ‘transport en logistiek’ (aarzel niet om uw reacties door te geven!), een bijzonder drukke actualiteit de jongste maanden. Wat moeten we denken van wat de traditionele media voortaan de affaire Jost noemen? Het is duidelijk dat iemand binnen het federaal parket besloten heeft een voorbeeld te stellen en het is de Belgisch-Luxemburgse onderneming die daar nu de gevolgen van ondergaat. Dat de Jost Group alle fijne mazen heeft gebruikt van de Europese wetgeving (die vaak zeer ondoorzichtig is, mogen we niet vergeten) om zijn voortbestaan te verzekeren dat is zo goed als zeker. Hebben ze daarbij een rode lijn overschreven? Dat is aan het gerecht om dat uit te maken. In afwachting is het toch wel schokkend om te zien dat het principe van de veronderstelde onschuld met de voeten wordt getreden door het in beslag nemen van tientallen voertuigen (en daarmee de werkloosheid veroorzaakt van tientallen chauffeurs, ook al zijn het Roemenen). Van Egdom dat voortaan onder Franse vleugels verder gaat, dat is in zekere zin spijtig. Spijtig omdat een dergelijk bedrijf er niet in geslaagd is om de continuïteit te verzekeren binnen de schoot van de familie. Opnieuw een mooi Belgisch bedrijf dat onder buitenlandse controle valt. Nochtans moet de strategische visie van de groep Capelle en zijn verleden als overnemer ons de verzekering geven dat de nieuwe aanwinst in België nog een mooie toekomst tegemoet gaat. Macharis die Transporteur van het Jaar wordt, dat is de bekroning van het model van familiebedrijven in het transport, zoals we er graag over lezen in TRANSPORT Management. Een 100 % Belgisch bedrijf, dat zeer duidelijke strategische keuzes heeft gemaakt en dat er in slaagt te innoveren zonder te beschikken over de financiële middelen van de giganten in deze sector. Die bekroning kadert in opnieuw bijzonder geslaagde Transport & Logistics Awards (mis de artikels hierover niet in dit nummer) die volgend jaar een XXL-editie zullen kennen. Nog een beetje geduld vooraleer we een tip van de sluier oplichten! Ons volgende rendez-vous met de gemeenschap van de transporteurs wordt 28 mei eerstkomend in Namur Expo. TRANSPORTMEDIA heeft zijn dynamisme en expertise gekoppeld aan de kennis van Easyfairs om een evenement van networking te lanceren van een compleet nieuw type met een vakbeurs, de Job Day ‘made by TL Hub’, een conferentie op hoog niveau (mis het ‘live’ interview niet met Jean-Jacques Cloquet, de vroegere baas van Charleroi Airport) en een ontmoetingspunt met Chinese logistieke bedrijven. Met de steun van Febetra en UPTR, van Logistics in Wallonia, van Awex, de FOD Mobiliteit en Infrastructuur, van Forem en het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek (voor de Job Day) gaan we het concept networking volledig vernieuwen! Christophe Duckers, Managing Director.

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Bouw (Augustus 2021)

Alternatieve heropbouw Met Covid-19 in 2020 en de overstromingen van juli 2021, kreeg ons land de voorbije achttien maanden twee loodzware dobbers te verwerken. Het komt er nu in eerste instantie op aan om de juiste analyses te maken en de overledenen gepast te herdenken. Rampen van die omvang kunnen echter ook een positief effect […]

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo