transport media logo

TRANSPORT Management 106 (juni 2020)

Er is meer in het leven dan enkel Corona. Alhoewel…

Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen…

Ah, had ik maar een kristallen bol… Hoewel het uiteraard nog veel te vroeg is om de gevolgen te meten van Covid-19 voor de economie in het algemeen en de sector van het wegtransport in het bijzonder, lopen de eerste, moeilijk te interpreteren resultaten binnen. Die van de vrachtwagenmarkt in België bijvoorbeeld. In mei kromp die met ongeveer 50% wat de voertuigen onder de 16 ton betreft, en meer dan 60% voor de zwaardere vrachtwagens. Maar, zoals onze hoofdredacteur zeer terecht opmerkt: “deze cijfers roepen twee vragen op: enerzijds kende de referentiemaand (mei 2019) een sterke stijging van de inschrijvingscijfers voorafgaand aan de verplichte invoering van de nieuwe elektronische tachograaf. Anderzijds eindigde de lockdown voor de garages pas op 11 mei.” Nog meer bedenkingen kunnen gemaakt worden bij de cijfers in het licht van de resultaten van onze “Truck & Business Barometer”: slechts één op de vijf deelnemers geeft aan geen investeringen te plannen in de komende zes maanden, terwijl iets minder dan 7 op 10 van de deelnemers verklaart de verjonging van zijn vloot verder te zetten zoals voorzien. Laten we dat beschouwen als een voorteken.

De wet van de natuurlijke selectie zal hoogtij vieren. De transportsector zal een golf van overnames kennen de komende maanden. De sterkste bedrijven zullen de kans krijgen om voor een mooie prijs de door de schokken van de crisis verzwakte transporteurs te kopen, die lijden onder een gebrek aan liquiditeit en blij zijn om te kunnen terugvallen op of opgaan in ‘stevigere’ structuren. In zijn interview op onze website zegt Trafuco-baas Marc Van den Broeck niets anders: “We hebben uiteraard gevraagd om bepaalde kapitaalaflossingen uit te stellen, ook al was dat niet absoluut nodig. Maar zoals dat nuttig is in elke crisissituatie, kan het geen kwaad om extra liquiditeit op te bouwen. Daardoor beschikken we over voldoende financiële middelen om snel te kunnen reageren wanneer een kans zich voordoet. Overnames zijn op korte te voorzien.” Duidelijker kan niet.

Ontmoeting met de helden van de weg. Om de chauffeurs, de helden van de weg, in de bloemetjes te zetten, organiseert TRANSPORTMEDIA tijdens de zomer een Passion4Trucks Roadshow, onder leiding van Balthasar Boma in hoogsteigen persoon! Elke etappe van deze Roadshow wordt een happening met een livestream (uitgezonden op de digitale platformen en sociale media-kanalen van TRANSPORTMEDIA) en een tv-opname. De kers op de taart wordt een ‘Feest van de Helden’-special van TRANSPORT.TV, die de verschillende etappes van de Passion4Trucks Roadshow herneemt, en aan het einde van de zomer te zien zal zijn op Kanaal Z. Wil u de Passion4Trucks Roadshow bij u over de vloer krijgen? Contacteer ons op info@transportmedia.be.

Tot binnenkort,

Christophe Duckers,
Redactiedirecteur.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 73 (maart 2025)

De tijden veranderen snel Hoewel de economische motor in Europa sputtert, blijft de logistieke activiteit groot. België is zelfs nog steeds een groeimarkt, zegt Willem Veekens, Managing Director bij GXO Logistics Belgium, Netherlands & Nordics in ons interview. Volgens hem is de loonkloof met de buurlanden verminderd en zijn ook de andere kosten in lijn […]

VAN Management 128 (april 2025)

Evolutietheorie Het Salon van Brussel ligt ondertussen weer enkele weken achter ons, maar eraan terugdenken voelt nog steeds als een warm bad. De nieuwigheden, de ontmoetingen, de positieve energie, … heerlijk. En dan waren er natuurlijk ook nog de Transportmedia Live Studio’s die specialisten samen brachten rond de onderwerpen die onze sector de komende jaren […]

TRANSPORT Management 128 (april 2025)

De bedoeling is goed, maar de maatregel niet De verkoop van elektrische vrachtwagens groeide in 2024 niet snel genoeg. Dat heeft meerdere oorzaken: de productie blijft behoorlijk complex om op te starten (bij minstens twee andere fabrikanten), maar vooral de vraag nam niet in het gewenste tempo toe. Afgezien van enkele voertuigen waarmee een transportbedrijf […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.