LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2020)

Covid-19, tussen haakjes?

We zullen uiteraard ook lezen welke gevolgen het coronavirus zal hebben op de organisatie van logistieke ketens, maar het doel van een jaarboek zoals deze Logistics in Belgium is anders: het is een inventaris, een momentopname van wat de logistieke sector vertegenwoordigt. Het is echter onmogelijk om de coronaviruscrisis volledig te negeren…

Op mondiaal en Europees niveau zal de Covid-19-crisis de mono-afhankelijke toeleveringsketens voor grote uitdagingen stellen. Een deel van de productie kan dichter bij de plaats van consumptie worden gerepatrieerd. Het is nog te vroeg om de impact op de Belgische logistieke sector te meten. Zou de deglobalisering een negatieve impact hebben op de Belgische zeehavens? Zou de opkomst van Chinese e-tailers een mogelijke daling van de traditionele luchtvracht tussen Azië en onze twee grote vrachtluchthavens compenseren?

Objectief gezien zullen de grote logistieke centra dezelfde blijven als voor de crisis. Sommige investeringen zullen hoogstens worden uitgesteld, ofwel omdat de projectleiders hun begrotingsprioriteiten voor een jaar of twee moeten bijstellen, ofwel omdat ze tijdelijk meer moeite zullen hebben om hun investeringskrediet te krijgen. De Europese vraag naar logistieke diensten zal, zoals altijd, de BBP- en koopkrachtcurve volgen.

Als grote logistieke projecten schaarser worden, zal de strijd om ze aan te trekken heviger zijn. Gelukkig ontbreekt het België niet aan troeven, zoals de keuze van de Wereldgezondheidsorganisatie om haar enige Europese hub in België te vestigen in de strijd tegen Covid-19 opnieuw heeft aangetoond. En waarom werd de luchthaven van Luik gekozen? Omdat het 24 uur per dag open en operationeel is, inclusief gezondheids- en douanecontroles. In deze context is het Be-Gate platform dat op initiatief van de Belgische Douane en Accijnzen werd opgericht, zinvol. Dit is het soort succes dat herhaald zal moeten worden om te kunnen gedijen in het post-Covid logistieke landschap.

Maar er zullen wel logistieke medewerkers nodig zijn om ‘het werk’ te doen. En dat is de grootste uitdaging: bedrijven overeind houden en alle benodigde vaardigheden en expertise binnen die bedrijven houden. Dat sommige ‘dode takken’ uiteindelijk bezwijken is niet al te ernstig. Het is te verwachten dat een aantal bedrijven door anderen zal worden opgeslokt omdat hun EBITDA (en dus hun marktwaarde) sterk gedaald zal zijn. Maar het logistieke weefsel van België kan niet te verzwakt uit deze crisis tevoorschijn komen. Een boodschap aan de federale en regionale overheden… en we praten er volgend jaar weer over op dezelfde plaats.


Overzicht

* De 50 logistieke hotspots in België – kaart
* De 50 logistieke hotspots in België – gedetailleerde fiches
* focus op Antwerpen-Linkeroever
* focus op Luik
* strategische leveranciers voor de logistieke sector in België


Claude Yvens
claude.yvens@transportmedia.be

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2021)

  Tijd om in beweging te komen! Objectief gezien, was het tijd voor verandering. De terugkeer van de zogenaamde ‘sociale’ contacten is zeer welkom, en des te dringender nu de wereld van de mobiliteit twee grote wendingen neemt die Playstation ons niet leert: die van de elektrificatie en die van de connectiviteit. We beginnen ons nu pas een idee […]

VAN Management 111 (juli 2021)

Elektriciteit in de lucht? We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%. Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, […]

TRANSPORT Management 111 (juli 2021)

De chauffeur, een steeds schaarser goed Zoals gewoonlijk wild ik met u mijn indrukken delen over een aantal onderwerpen die de laatste tijd in onze sector in het nieuws geweest zijn. Aarzel niet om te reageren met commentaar/kritiek/opmerkingen op mijn bedenkingen… In de Belgische transportwereld duiken verschillende nieuwe gezichten op. Enkele maanden geleden kondigde Ford […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo