LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2020)

Covid-19, tussen haakjes?

We zullen uiteraard ook lezen welke gevolgen het coronavirus zal hebben op de organisatie van logistieke ketens, maar het doel van een jaarboek zoals deze Logistics in Belgium is anders: het is een inventaris, een momentopname van wat de logistieke sector vertegenwoordigt. Het is echter onmogelijk om de coronaviruscrisis volledig te negeren…

Op mondiaal en Europees niveau zal de Covid-19-crisis de mono-afhankelijke toeleveringsketens voor grote uitdagingen stellen. Een deel van de productie kan dichter bij de plaats van consumptie worden gerepatrieerd. Het is nog te vroeg om de impact op de Belgische logistieke sector te meten. Zou de deglobalisering een negatieve impact hebben op de Belgische zeehavens? Zou de opkomst van Chinese e-tailers een mogelijke daling van de traditionele luchtvracht tussen Azië en onze twee grote vrachtluchthavens compenseren?

Objectief gezien zullen de grote logistieke centra dezelfde blijven als voor de crisis. Sommige investeringen zullen hoogstens worden uitgesteld, ofwel omdat de projectleiders hun begrotingsprioriteiten voor een jaar of twee moeten bijstellen, ofwel omdat ze tijdelijk meer moeite zullen hebben om hun investeringskrediet te krijgen. De Europese vraag naar logistieke diensten zal, zoals altijd, de BBP- en koopkrachtcurve volgen.

Als grote logistieke projecten schaarser worden, zal de strijd om ze aan te trekken heviger zijn. Gelukkig ontbreekt het België niet aan troeven, zoals de keuze van de Wereldgezondheidsorganisatie om haar enige Europese hub in België te vestigen in de strijd tegen Covid-19 opnieuw heeft aangetoond. En waarom werd de luchthaven van Luik gekozen? Omdat het 24 uur per dag open en operationeel is, inclusief gezondheids- en douanecontroles. In deze context is het Be-Gate platform dat op initiatief van de Belgische Douane en Accijnzen werd opgericht, zinvol. Dit is het soort succes dat herhaald zal moeten worden om te kunnen gedijen in het post-Covid logistieke landschap.

Maar er zullen wel logistieke medewerkers nodig zijn om ‘het werk’ te doen. En dat is de grootste uitdaging: bedrijven overeind houden en alle benodigde vaardigheden en expertise binnen die bedrijven houden. Dat sommige ‘dode takken’ uiteindelijk bezwijken is niet al te ernstig. Het is te verwachten dat een aantal bedrijven door anderen zal worden opgeslokt omdat hun EBITDA (en dus hun marktwaarde) sterk gedaald zal zijn. Maar het logistieke weefsel van België kan niet te verzwakt uit deze crisis tevoorschijn komen. Een boodschap aan de federale en regionale overheden… en we praten er volgend jaar weer over op dezelfde plaats.


Overzicht

* De 50 logistieke hotspots in België – kaart
* De 50 logistieke hotspots in België – gedetailleerde fiches
* focus op Antwerpen-Linkeroever
* focus op Luik
* strategische leveranciers voor de logistieke sector in België


Claude Yvens
claude.yvens@transportmedia.be

Recente publicaties

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

TRANSPORT Management 113 (november 2021)

Mixed emotions Zoals gewoonlijk wil ik met u mijn indrukken delen over enkele onderwerpen die de actualiteit in onze sector de afgelopen weken beheersten. Aarzel niet om mijn indrukken te verrijken met uw commentaar/kritiek/opmerkingen… Stijging van de kostprijs van het transport: een record! Nooit eerder publiceerde het ITLB zo’n hoge voorspellingen, met een stijging tussen […]

TRUCK & BUSINESS 278 (oktober 2021)

Aan het stuur “Het zal niet lang duren, maar we zitten eindelijk op de plaats van de chauffeur.” Het was een bedenking die een transporteur mij onlangs maakte. De transporteur in kwestie stelde vast dat hij over een prijsverhoging kon onderhandelen met zijn grootste klanten. Eigenlijk zei hij het anders. Hij gebruikte de Engelse uitdrukking […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo