LOGISTICS IN BELGIUM (juni 2020)

Covid-19, tussen haakjes?

We zullen uiteraard ook lezen welke gevolgen het coronavirus zal hebben op de organisatie van logistieke ketens, maar het doel van een jaarboek zoals deze Logistics in Belgium is anders: het is een inventaris, een momentopname van wat de logistieke sector vertegenwoordigt. Het is echter onmogelijk om de coronaviruscrisis volledig te negeren…

Op mondiaal en Europees niveau zal de Covid-19-crisis de mono-afhankelijke toeleveringsketens voor grote uitdagingen stellen. Een deel van de productie kan dichter bij de plaats van consumptie worden gerepatrieerd. Het is nog te vroeg om de impact op de Belgische logistieke sector te meten. Zou de deglobalisering een negatieve impact hebben op de Belgische zeehavens? Zou de opkomst van Chinese e-tailers een mogelijke daling van de traditionele luchtvracht tussen Azië en onze twee grote vrachtluchthavens compenseren?

Objectief gezien zullen de grote logistieke centra dezelfde blijven als voor de crisis. Sommige investeringen zullen hoogstens worden uitgesteld, ofwel omdat de projectleiders hun begrotingsprioriteiten voor een jaar of twee moeten bijstellen, ofwel omdat ze tijdelijk meer moeite zullen hebben om hun investeringskrediet te krijgen. De Europese vraag naar logistieke diensten zal, zoals altijd, de BBP- en koopkrachtcurve volgen.

Als grote logistieke projecten schaarser worden, zal de strijd om ze aan te trekken heviger zijn. Gelukkig ontbreekt het België niet aan troeven, zoals de keuze van de Wereldgezondheidsorganisatie om haar enige Europese hub in België te vestigen in de strijd tegen Covid-19 opnieuw heeft aangetoond. En waarom werd de luchthaven van Luik gekozen? Omdat het 24 uur per dag open en operationeel is, inclusief gezondheids- en douanecontroles. In deze context is het Be-Gate platform dat op initiatief van de Belgische Douane en Accijnzen werd opgericht, zinvol. Dit is het soort succes dat herhaald zal moeten worden om te kunnen gedijen in het post-Covid logistieke landschap.

Maar er zullen wel logistieke medewerkers nodig zijn om ‘het werk’ te doen. En dat is de grootste uitdaging: bedrijven overeind houden en alle benodigde vaardigheden en expertise binnen die bedrijven houden. Dat sommige ‘dode takken’ uiteindelijk bezwijken is niet al te ernstig. Het is te verwachten dat een aantal bedrijven door anderen zal worden opgeslokt omdat hun EBITDA (en dus hun marktwaarde) sterk gedaald zal zijn. Maar het logistieke weefsel van België kan niet te verzwakt uit deze crisis tevoorschijn komen. Een boodschap aan de federale en regionale overheden… en we praten er volgend jaar weer over op dezelfde plaats.


Overzicht

* De 50 logistieke hotspots in België – kaart
* De 50 logistieke hotspots in België – gedetailleerde fiches
* focus op Antwerpen-Linkeroever
* focus op Luik
* strategische leveranciers voor de logistieke sector in België


Claude Yvens
claude.yvens@transportmedia.be

Recente publicaties

TRANSPORT & VAN Management special Diensten (juli 2024)

Best of VAN 2024: Garage Bogemans takes it all! Het was een waar genoegen om de community van de lichte bedrijfsvoertuigen zo massaal te mogen begroeten in een zonovergoten Groot-Bijgaarden! Daar vond op 25 juni de achtste editie plaats van Best of VAN, de jaarlijkse hoogmis van de sector. Invoerders, concessiehouders, koetswerkbouwers, de specialisten in […]

TRANSPORT & VAN in Belgium (juni 2024)

Het zoveelste licht aan het einde van de tunnel De Belgische economie recht de rug. In vergelijking met onze buurlanden gaan we beter om met de huidige laagconjunctuur, met het risico dat we minder snel zullen opveren van zodra er een nieuw economische cyclus begint. Zo is het eigenlijk al jaren. Ondertussen hopen de ondernemingen […]

VAN Management 125 (juni 2024)

Keuzestress? Het is weer zover: verkiezingen. En dus regent het beloftes en (al dan niet) interessante voorstellen… maar vooral ook beslissingen die op de valreep de koers van de afgelopen vier jaar een nieuwe wending geven. Het plotse afvoeren van de LEZ in Wallonië, de Europese natuurherstelwet die afgezwakt wordt en plotse aandacht voor kritiek […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo