Transport Management 72 (11/2012)

VOORWOORD

1u51’ voor een traject van 50 km

Of u nu met een personenwagen of vrachtwagen rijdt, tegen 2030 tuffen we tijdens de spitsuren allemaal tegen gemiddeld 27 km/u (tegenover 38 km/u vandaag). Dat betekent dat we 1u51’ onderweg zijn om een traject van 50 km af te leggen! Een rampscenario uit een (slechte) Amerikaanse blockbuster , zegt u? Helemaal niet, dit is gewoon een van de conclusies van een studie van het Federaal Planbureau omtrent de ‘Vooruitzichten van de transportvraag in België tegen 2030’. Een verhelderende studie met enkele opzienbarende resultaten, die we u niet willen onthouden. Zo zou het aantal ton-km voor het vervoer van goederen in ons land tegen 2030 met 68% toenemen, met +94% internationale en +52% nationale transporten. Reden genoeg om massaal voor een andere vervoerswijze te kiezen, niet in het minst omdat de verzadiging van onze wegen handenvol geld kost? Niet echt: in 2030 zullen vrachtwagens nog steeds goed zijn voor 66% van het totale aantal ton-km op Belgisch grondgebied (tegenover 70% in 2008), terwijl het marktaandeel van bestelwagens (die in deze studie afzonderlijk worden behandeld) van 10 naar 11% klimt. De toename van ‘groene’ vervoersmodi in eigen land blijft bovendien relatief gering (van 8 naar 9% voor het spoor en van 13 naar 15% voor de binnenvaart).

De impact van deze ontwikkelingen op het milieu is uiteraard niet te verwaarlozen. Vermits het goederenvervoer over de weg verantwoordelijk is voor 97% van de totale uitstoot van broeikasgassen, zal deze uitstoot verder blijven toenemen met een verwachte stijging van 20%. Dankzij de strengere Euronormen en de verbeterde energie-efficiëntie zal de uitstoot van lokale vervuilende stoffen (fijn stof, stikstofoxiden,…) daarentegen tegen 2030 drastisch dalen: -75% voor CO, -77% voor NOx en -80% voor fijn stof. Volgens het Planbureau is er geen pasklare oplossing om onze verkeersproblemen en de voortschrijdende milieuverontreiniging te beteugelen. We moeten daarentegen inzetten op een combinatie van maatregelen – fiscale maatregelen (onder meer de kilometerheffing) die een modale verschuiving in de hand werken, evenals nieuwe technologische ontwikkelingen, maatregelen i.v.m. ruimtelijke ordening en arbeidstijd – waarbij het Planbureau erop wijst dat het belangrijk is “om vóór de invoering van transportbeleidsmaatregelen diepgaandere stu-dies te verrichten naar elk van de mogelijke oplossingen”.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo