Transport Management 71 (09/2012)

EDITO

Een vuurwerk van nieuwigheden! In deze economisch sombere tijden, in het bijzonder voor de transportsector, is het een mooie opsteker dat de constructeurs een festijn aan nieuwigheden klaar hebben voor de grote vrachtwagenbeurs in Hannover die over enkele dagen van start gaat! Een kort overzicht van de talrijke sterren die zullen pronken op de Duitse rode loper. Lang verwacht en eindelijk onthuld: de nieuwe Volvo FH wordt ongetwijfeld een van de grootste attracties van de IAA. Hij zal meer bepaald uitgerust zijn met een geheel nieuwe onafhankelijke wielophanging, ongezien in de wereld van vrachtwagens. De nieuwe DAF XF werd al even angstvallig geheimhouden als de FH, maar in september zal hij nu écht zijn opwachting maken, zoals Harrie Schippers, president-directeur van DAF Trucks, bevestigde aan Nederlandse collega’s. Een volledig nieuwe cabine of een grondige facelift? Dat weet op dit ogenblik nog niemand. De kans is echter wel groot dat de nieuwe Nederlandse vaandeldrager alleen verkrijgbaar zal zijn met de nieuwe Euro 6-motor, wat de verspreiding ervan sterk zal beperken zolang de norm nog niet verplicht is (januari 2014). Maar er is meer: bezoekers zullen voor het eerst de gelegenheid krijgen om de Mercedes Antos te ontdekken (zie uitgebreide voorstelling in dit nummer) die, na de Actros voor lange afstanden, van de zware distributie zijn exclusieve jachtterrein zal maken. Ook de Stralis Hi-Way van Iveco mogen we niet vergeten (al te zien op de “Carrosserie Vakdagen” in Gorinchem), waarvoor de Italiaanse constructeur het accent vooral heeft gelegd op de kwaliteit en de telematica aan boord. MAN Truck & Bus, dat ook een thuiswedstrijd speelt, kon natuurlijk niet achterblijven. De andere Duitse constructeur zal zijn geheel nieuwe gamma Euro 6-motoren voorstellen, evenals een familie long-courriers in een fraaie herziene look. U wilt weten hoe het zit met Scania en Renault Trucks? Over de Scandinavische constructeur hadden wij bij het ter perse gaan van dit nummer geen informatie in verband met de IAA beurs. Maar naar het schijnt moeten we van die kant geen grote nieuwigheden verwachten. Wel kunnen we hier vermelden dat het Euro 6-programma wordt uitgebreid met een motor van 9 liter. Voor de rest wijst alles erop dat Scania pas volgend jaar in de schijnwerpers zal staan, met de lancering van een nieuwe R-reeks. Wat Renault Trucks betreft – dat in Hannover zijn Euro 6-programma voorstelt – ook die constructeur wacht af tot 2013, een jaar waarin het heel wat nieuwigheden zal brengen, als we een van de verantwoordelijken van het merk met het ruitvormige logo mogen geloven. We zijn dus in blijde afwachting!

Recente publicaties

VAN Management 108 (november 2020)

Veerkracht In ieder geval tot begin november waren de lichte bedrijfsvoertuigen de enige om wat kleur te brengen in een door het virus flink gedeprimeerde markt van nieuwe voertuigen. We moeten hopen dat we daar een teken van vertrouwen kunnen in zien van de ondernemers, de kmo’s en de grote vloten in een duurzame herneming […]

TRANSPORT Management 108 (november 2020)

blank

De Luxemburgers investeren in België! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… Slecht geparkeerde helden van de weg. Het Mobility Package, dat onlangs door […]

TRUCK & BUSINESS 274 (oktober – november 2020)

blank

Alles heruitvinden Tijdens de eerste weken van de gezondheidscrisis hoorden we veel praten over de ‘wereld erna’. Terwijl de tweede golf in alle heftigheid toeslaat, kunnen we niet langer beweren dat de ‘wereld erna’ zeer verschillend zal zijn van de ‘wereld ervoor’ (vooral als Trump wordt herkozen). In het wegtransport is de ‘wereld erna’ er […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo