transport media logo

Transport Management 71 (09/2012)

EDITO

Een vuurwerk van nieuwigheden! In deze economisch sombere tijden, in het bijzonder voor de transportsector, is het een mooie opsteker dat de constructeurs een festijn aan nieuwigheden klaar hebben voor de grote vrachtwagenbeurs in Hannover die over enkele dagen van start gaat! Een kort overzicht van de talrijke sterren die zullen pronken op de Duitse rode loper. Lang verwacht en eindelijk onthuld: de nieuwe Volvo FH wordt ongetwijfeld een van de grootste attracties van de IAA. Hij zal meer bepaald uitgerust zijn met een geheel nieuwe onafhankelijke wielophanging, ongezien in de wereld van vrachtwagens. De nieuwe DAF XF werd al even angstvallig geheimhouden als de FH, maar in september zal hij nu écht zijn opwachting maken, zoals Harrie Schippers, president-directeur van DAF Trucks, bevestigde aan Nederlandse collega’s. Een volledig nieuwe cabine of een grondige facelift? Dat weet op dit ogenblik nog niemand. De kans is echter wel groot dat de nieuwe Nederlandse vaandeldrager alleen verkrijgbaar zal zijn met de nieuwe Euro 6-motor, wat de verspreiding ervan sterk zal beperken zolang de norm nog niet verplicht is (januari 2014). Maar er is meer: bezoekers zullen voor het eerst de gelegenheid krijgen om de Mercedes Antos te ontdekken (zie uitgebreide voorstelling in dit nummer) die, na de Actros voor lange afstanden, van de zware distributie zijn exclusieve jachtterrein zal maken. Ook de Stralis Hi-Way van Iveco mogen we niet vergeten (al te zien op de “Carrosserie Vakdagen” in Gorinchem), waarvoor de Italiaanse constructeur het accent vooral heeft gelegd op de kwaliteit en de telematica aan boord. MAN Truck & Bus, dat ook een thuiswedstrijd speelt, kon natuurlijk niet achterblijven. De andere Duitse constructeur zal zijn geheel nieuwe gamma Euro 6-motoren voorstellen, evenals een familie long-courriers in een fraaie herziene look. U wilt weten hoe het zit met Scania en Renault Trucks? Over de Scandinavische constructeur hadden wij bij het ter perse gaan van dit nummer geen informatie in verband met de IAA beurs. Maar naar het schijnt moeten we van die kant geen grote nieuwigheden verwachten. Wel kunnen we hier vermelden dat het Euro 6-programma wordt uitgebreid met een motor van 9 liter. Voor de rest wijst alles erop dat Scania pas volgend jaar in de schijnwerpers zal staan, met de lancering van een nieuwe R-reeks. Wat Renault Trucks betreft – dat in Hannover zijn Euro 6-programma voorstelt – ook die constructeur wacht af tot 2013, een jaar waarin het heel wat nieuwigheden zal brengen, als we een van de verantwoordelijken van het merk met het ruitvormige logo mogen geloven. We zijn dus in blijde afwachting!

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.