Van Management 72 (11/2012)

VOORWOORD

Het einde van Europa Het was Daimler Trucks-topman Andreas Renschler die op de vooravond van de IAA in Hannover onze ogen deed opengaan. Hoewel er voornamelijk Europese journalisten aan de lippen hingen van de aimabele man, waren het vooral de afgereisde Chinese en Indiase schrijflui die na een uiteenzetting van anderhalf uur stof hadden voor een artikel. Wij moesten het stellen met stof tot  adenken. Niet dat we Andreas Renschler noch Daimler ook maar iets kunnen verwijten. Trots als een pauw stelde Renschler alle exotische joint-ventures voor die de ‘global strategy’ van zijn bedrijf extra in de verf moesten zetten. Het globale verhaal is er immers één van groei en perspectieven, in tegenstelling tot de Europese bedrijfsvoertuigenmarkt, waarboven nog steeds bijzonder donkere wolken samenpakken. En zo’n boodschap wil je als Daimler Trucks-preses gewoon niet brengen met 350 journalisten voor je neus. Al bij al kunnen we dus wel begrip opbrengen voor de ietwat stiefmoederlijke behandeling van Europa, nochtans de bakermat van de automobielindustrie. Dat het Oude Continent van haar pluimen verliest, wisten we al langer. Toch is het frappant hoe West-Europa zich op snelheid heeft laten pakken door de groeimarkten waarop ieder merk inmiddels zijn graantje probeert mee te pikken. Dat de boterhammen weldra in het verre Oosten verdiend

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo