Van Management 72 (11/2012)

VOORWOORD

Het einde van Europa Het was Daimler Trucks-topman Andreas Renschler die op de vooravond van de IAA in Hannover onze ogen deed opengaan. Hoewel er voornamelijk Europese journalisten aan de lippen hingen van de aimabele man, waren het vooral de afgereisde Chinese en Indiase schrijflui die na een uiteenzetting van anderhalf uur stof hadden voor een artikel. Wij moesten het stellen met stof tot  adenken. Niet dat we Andreas Renschler noch Daimler ook maar iets kunnen verwijten. Trots als een pauw stelde Renschler alle exotische joint-ventures voor die de ‘global strategy’ van zijn bedrijf extra in de verf moesten zetten. Het globale verhaal is er immers één van groei en perspectieven, in tegenstelling tot de Europese bedrijfsvoertuigenmarkt, waarboven nog steeds bijzonder donkere wolken samenpakken. En zo’n boodschap wil je als Daimler Trucks-preses gewoon niet brengen met 350 journalisten voor je neus. Al bij al kunnen we dus wel begrip opbrengen voor de ietwat stiefmoederlijke behandeling van Europa, nochtans de bakermat van de automobielindustrie. Dat het Oude Continent van haar pluimen verliest, wisten we al langer. Toch is het frappant hoe West-Europa zich op snelheid heeft laten pakken door de groeimarkten waarop ieder merk inmiddels zijn graantje probeert mee te pikken. Dat de boterhammen weldra in het verre Oosten verdiend

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo