Van Management 72 (11/2012)

VOORWOORD

Het einde van Europa Het was Daimler Trucks-topman Andreas Renschler die op de vooravond van de IAA in Hannover onze ogen deed opengaan. Hoewel er voornamelijk Europese journalisten aan de lippen hingen van de aimabele man, waren het vooral de afgereisde Chinese en Indiase schrijflui die na een uiteenzetting van anderhalf uur stof hadden voor een artikel. Wij moesten het stellen met stof tot  adenken. Niet dat we Andreas Renschler noch Daimler ook maar iets kunnen verwijten. Trots als een pauw stelde Renschler alle exotische joint-ventures voor die de ‘global strategy’ van zijn bedrijf extra in de verf moesten zetten. Het globale verhaal is er immers één van groei en perspectieven, in tegenstelling tot de Europese bedrijfsvoertuigenmarkt, waarboven nog steeds bijzonder donkere wolken samenpakken. En zo’n boodschap wil je als Daimler Trucks-preses gewoon niet brengen met 350 journalisten voor je neus. Al bij al kunnen we dus wel begrip opbrengen voor de ietwat stiefmoederlijke behandeling van Europa, nochtans de bakermat van de automobielindustrie. Dat het Oude Continent van haar pluimen verliest, wisten we al langer. Toch is het frappant hoe West-Europa zich op snelheid heeft laten pakken door de groeimarkten waarop ieder merk inmiddels zijn graantje probeert mee te pikken. Dat de boterhammen weldra in het verre Oosten verdiend

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo