Van Management 72 (11/2012)

VOORWOORD

Het einde van Europa Het was Daimler Trucks-topman Andreas Renschler die op de vooravond van de IAA in Hannover onze ogen deed opengaan. Hoewel er voornamelijk Europese journalisten aan de lippen hingen van de aimabele man, waren het vooral de afgereisde Chinese en Indiase schrijflui die na een uiteenzetting van anderhalf uur stof hadden voor een artikel. Wij moesten het stellen met stof tot  adenken. Niet dat we Andreas Renschler noch Daimler ook maar iets kunnen verwijten. Trots als een pauw stelde Renschler alle exotische joint-ventures voor die de ‘global strategy’ van zijn bedrijf extra in de verf moesten zetten. Het globale verhaal is er immers één van groei en perspectieven, in tegenstelling tot de Europese bedrijfsvoertuigenmarkt, waarboven nog steeds bijzonder donkere wolken samenpakken. En zo’n boodschap wil je als Daimler Trucks-preses gewoon niet brengen met 350 journalisten voor je neus. Al bij al kunnen we dus wel begrip opbrengen voor de ietwat stiefmoederlijke behandeling van Europa, nochtans de bakermat van de automobielindustrie. Dat het Oude Continent van haar pluimen verliest, wisten we al langer. Toch is het frappant hoe West-Europa zich op snelheid heeft laten pakken door de groeimarkten waarop ieder merk inmiddels zijn graantje probeert mee te pikken. Dat de boterhammen weldra in het verre Oosten verdiend

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo