TRANSPORT & VAN in Belgium (06/2012)

EDITO

Volatieler dan ooit Laten we eerlijk zijn: 2011 was al bij al geen slecht jaar voor de transportwereld. Nagenoeg overal kregen we dezelfde conclusie te horen: “het is moeilijk, maar wij mogen zeker niet klagen”. Ergens begrijpen we het wel, dat transporteurs zich liever niet al te enthousiast uitlaten na twee zeer zware jaren. Al doet het af en toe echt eens deugd voor een journalist om met een optimistische zaakvoerder te kunnen spreken, een ras waarvan we al een tijdje vermoedden dat het met uitsterven bedreigd was. Bij het ter perse gaan van deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium bevindt de Belgische transportsector zich echter – alweer – op een scharniermoment. Terwijl de kostprijzen doorstomen naar recordhoogtes, blijven de geboden vrachtprijzen volgens de meeste transporteurs te laag om er een gezonde business op na te kunnen houden. Het gevolg is dat veel vervoerders hun investeringspolitiek noodgedwongen moeten stopzetten, dat er weinig of niet gerekruteerd wordt, en dat de hele sector zich in allerlei bochten moet wringen om te overleven. Ook in de bouwsector is het ondernemersvertrouwen drastisch teruggevallen, iets wat zich meteen laat voelen in de bestelwagenverkoop. De volatiliteit van onze economie is zelden zo groot geweest, en noopt iedere ondernemer opnieuw tot voorzichtigheid. Het belang van betrouwbare en sterke partners neemt in dit huidige economische klimaat alsmaar toe. Dat hebben ook de aanwezige bedrijven in deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium goed begrepen. Zij willen u tonen dat ze er staan. Meedenken met de klant is voor hen een conditio sine qua non, eerder dan een goedkope marketingterm. En zo hoort het ook. Het team van TRANSPORT & VAN in Belgium.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo