TRANSPORT & VAN in Belgium (06/2012)

EDITO

Volatieler dan ooit Laten we eerlijk zijn: 2011 was al bij al geen slecht jaar voor de transportwereld. Nagenoeg overal kregen we dezelfde conclusie te horen: “het is moeilijk, maar wij mogen zeker niet klagen”. Ergens begrijpen we het wel, dat transporteurs zich liever niet al te enthousiast uitlaten na twee zeer zware jaren. Al doet het af en toe echt eens deugd voor een journalist om met een optimistische zaakvoerder te kunnen spreken, een ras waarvan we al een tijdje vermoedden dat het met uitsterven bedreigd was. Bij het ter perse gaan van deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium bevindt de Belgische transportsector zich echter – alweer – op een scharniermoment. Terwijl de kostprijzen doorstomen naar recordhoogtes, blijven de geboden vrachtprijzen volgens de meeste transporteurs te laag om er een gezonde business op na te kunnen houden. Het gevolg is dat veel vervoerders hun investeringspolitiek noodgedwongen moeten stopzetten, dat er weinig of niet gerekruteerd wordt, en dat de hele sector zich in allerlei bochten moet wringen om te overleven. Ook in de bouwsector is het ondernemersvertrouwen drastisch teruggevallen, iets wat zich meteen laat voelen in de bestelwagenverkoop. De volatiliteit van onze economie is zelden zo groot geweest, en noopt iedere ondernemer opnieuw tot voorzichtigheid. Het belang van betrouwbare en sterke partners neemt in dit huidige economische klimaat alsmaar toe. Dat hebben ook de aanwezige bedrijven in deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium goed begrepen. Zij willen u tonen dat ze er staan. Meedenken met de klant is voor hen een conditio sine qua non, eerder dan een goedkope marketingterm. En zo hoort het ook. Het team van TRANSPORT & VAN in Belgium.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo