TRANSPORT & VAN in Belgium (06/2012)

EDITO

Volatieler dan ooit Laten we eerlijk zijn: 2011 was al bij al geen slecht jaar voor de transportwereld. Nagenoeg overal kregen we dezelfde conclusie te horen: “het is moeilijk, maar wij mogen zeker niet klagen”. Ergens begrijpen we het wel, dat transporteurs zich liever niet al te enthousiast uitlaten na twee zeer zware jaren. Al doet het af en toe echt eens deugd voor een journalist om met een optimistische zaakvoerder te kunnen spreken, een ras waarvan we al een tijdje vermoedden dat het met uitsterven bedreigd was. Bij het ter perse gaan van deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium bevindt de Belgische transportsector zich echter – alweer – op een scharniermoment. Terwijl de kostprijzen doorstomen naar recordhoogtes, blijven de geboden vrachtprijzen volgens de meeste transporteurs te laag om er een gezonde business op na te kunnen houden. Het gevolg is dat veel vervoerders hun investeringspolitiek noodgedwongen moeten stopzetten, dat er weinig of niet gerekruteerd wordt, en dat de hele sector zich in allerlei bochten moet wringen om te overleven. Ook in de bouwsector is het ondernemersvertrouwen drastisch teruggevallen, iets wat zich meteen laat voelen in de bestelwagenverkoop. De volatiliteit van onze economie is zelden zo groot geweest, en noopt iedere ondernemer opnieuw tot voorzichtigheid. Het belang van betrouwbare en sterke partners neemt in dit huidige economische klimaat alsmaar toe. Dat hebben ook de aanwezige bedrijven in deze editie van TRANSPORT & VAN in Belgium goed begrepen. Zij willen u tonen dat ze er staan. Meedenken met de klant is voor hen een conditio sine qua non, eerder dan een goedkope marketingterm. En zo hoort het ook. Het team van TRANSPORT & VAN in Belgium.

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo