transport media logo

Transport Management 73 (01/2013)

EDITO

Onze hit-parade voor 2013 Wat mogen we de transportsector toewensen in 2013? In een ideale wereld komen alle wensen uit, maar dagdromen is niet bepaald  aan de orde… We hebben ons toch gewaagd aan een top vijf.

  1. We wensen dat het goederenvervoer per spoor, met de gebrekkige kwaliteit en dienstverlening in het achterhoofd, eindelijk uitgroeit tot een volwaardige maar vooral betrouwbare partner voor de klanten. Ik voeg er onmiddellijk aan toe dat dit een behoorlijk utopische gedachte is.
  2. We wensen dat de regering het goederenvervoer over de weg tegemoet komt, zoals dit eerder bij de luchtvaart het geval was. Voor wie het nog niet wist, willen we graag nog eens herhalen dat ook het wegtransport de concurrentie moet aangaan met operatoren uit lageloonlanden. Of gaat men eindelijk iets doen aan onze eigen torenhoge loonkosten?
  3. We wensen dat de markt van de bedrijfsvoertuigen eindelijk nog eens van een opleving mag genieten, na twee jaar van dramatische volumedalingen. Deze wens lijkt alles behalve utopisch want we denken dat het ‘pre-buying effect’ (aanschaf van Euro 5 voertuigen in afwachting van de verplichte intrede van Euro 6) hoogtij zal vieren.
  4. We wensen dat de transportbedrijven hun gestegen kostprijs eens gewoon en op een fatsoenlijke manier mogen doorrekenen aan hun klanten. Het wordt de hoogste tijd dat de industrie zich bewust wordt van het zware onweer waarin hun transportpartners zijn verzeild geraakt. En mochten ze dan toch uit hun ivoren toren komen, kunnen ze misschien in dezelfde moeite iets doen aan de ontoelaatbaar lange betalingstermijnen. Als we al niet meer mogen fantaseren…
  5. We wensen dat we zo snel mogelijk – vanaf het tweede semester – komaf kunnen maken met de crisis.  Hiervoor hopen we dat de Europese instanties met een efficiënt relanceplan op de proppen komen. Een dergelijk plan moet een boost geven aan het consumenten- en ondernemersvertrouwen.

We zijn er ons van bewust dat sommige wensen behoorlijk van de pot gerukt zijn. Maar er zitten ook realistische tussen. We maken alvast een afspraak voor volgend jaar om te zien wat er allemaal van in huis gekomen is. We wensen u een gelukkig en gezond 2013! NB: Om het nieuwe jaar op een aangename manier in te zetten, hebben wij een aantal vernieuwingen doorgevoerd aan dit magazine. Zo kan u bijvoorbeeld genieten van een fonkelnieuwe lay-out waardoor u om de twee maanden nog aangenamer door de actualiteit in transportland kan bladeren. Uw advies is veel waard! Laat ons dus weten wat u ervan vindt.

Recente publicaties

LOGISTICS Management 72 (december 2024)

Groei en paradoxen De Belgische logistieke markt blijft groeien, wat betekent dat het probleem van het personeelstekort niet snel zal verdwijnen. Integendeel. De automatisering van de activiteiten zal dan ook worden voortgezet. Voor bepaalde taken en soorten logistiek is de menselijke factor echter essentieel. Rekrutering blijft daarom een grote uitdaging voor de sector. Als werkgever […]

TRANSPORT Management 126 (november – december 2024)

De sector van het wegvervoer in België, door de ogen van artificiële intelligentie Iedereen heeft het erover. Wij pasten het toe in ons beroep, met name op de redactie, en dan meer bepaald op dit editoriaal. Waarover hebben we het eigenlijk? Over artificiële intelligentie natuurlijk. Dit stukje werd opgemaakt door ChatGPT, op basis van de […]

VAN Management 126 (november – december 2024)

Vooraf De herfst wordt in de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen traditiegetrouw ingezet met enerzijds de tweejaarlijkse IAA in Hannover en anderzijds onze eigen Zero Emission Experience. Ook dit jaar viel op beide evenementen op hoe breed het aanbod van 100% elektrische bestelwagens is. En even opvallend: de interesse bij potentiële kopers is groot, wat […]

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.