Transport Management 73 (01/2013)

EDITO

Onze hit-parade voor 2013 Wat mogen we de transportsector toewensen in 2013? In een ideale wereld komen alle wensen uit, maar dagdromen is niet bepaald  aan de orde… We hebben ons toch gewaagd aan een top vijf.

  1. We wensen dat het goederenvervoer per spoor, met de gebrekkige kwaliteit en dienstverlening in het achterhoofd, eindelijk uitgroeit tot een volwaardige maar vooral betrouwbare partner voor de klanten. Ik voeg er onmiddellijk aan toe dat dit een behoorlijk utopische gedachte is.
  2. We wensen dat de regering het goederenvervoer over de weg tegemoet komt, zoals dit eerder bij de luchtvaart het geval was. Voor wie het nog niet wist, willen we graag nog eens herhalen dat ook het wegtransport de concurrentie moet aangaan met operatoren uit lageloonlanden. Of gaat men eindelijk iets doen aan onze eigen torenhoge loonkosten?
  3. We wensen dat de markt van de bedrijfsvoertuigen eindelijk nog eens van een opleving mag genieten, na twee jaar van dramatische volumedalingen. Deze wens lijkt alles behalve utopisch want we denken dat het ‘pre-buying effect’ (aanschaf van Euro 5 voertuigen in afwachting van de verplichte intrede van Euro 6) hoogtij zal vieren.
  4. We wensen dat de transportbedrijven hun gestegen kostprijs eens gewoon en op een fatsoenlijke manier mogen doorrekenen aan hun klanten. Het wordt de hoogste tijd dat de industrie zich bewust wordt van het zware onweer waarin hun transportpartners zijn verzeild geraakt. En mochten ze dan toch uit hun ivoren toren komen, kunnen ze misschien in dezelfde moeite iets doen aan de ontoelaatbaar lange betalingstermijnen. Als we al niet meer mogen fantaseren…
  5. We wensen dat we zo snel mogelijk – vanaf het tweede semester – komaf kunnen maken met de crisis.  Hiervoor hopen we dat de Europese instanties met een efficiënt relanceplan op de proppen komen. Een dergelijk plan moet een boost geven aan het consumenten- en ondernemersvertrouwen.

We zijn er ons van bewust dat sommige wensen behoorlijk van de pot gerukt zijn. Maar er zitten ook realistische tussen. We maken alvast een afspraak voor volgend jaar om te zien wat er allemaal van in huis gekomen is. We wensen u een gelukkig en gezond 2013! NB: Om het nieuwe jaar op een aangename manier in te zetten, hebben wij een aantal vernieuwingen doorgevoerd aan dit magazine. Zo kan u bijvoorbeeld genieten van een fonkelnieuwe lay-out waardoor u om de twee maanden nog aangenamer door de actualiteit in transportland kan bladeren. Uw advies is veel waard! Laat ons dus weten wat u ervan vindt.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo