EDITO
- We wensen dat het goederenvervoer per spoor, met de gebrekkige kwaliteit en dienstverlening in het achterhoofd, eindelijk uitgroeit tot een volwaardige maar vooral betrouwbare partner voor de klanten. Ik voeg er onmiddellijk aan toe dat dit een behoorlijk utopische gedachte is.
- We wensen dat de regering het goederenvervoer over de weg tegemoet komt, zoals dit eerder bij de luchtvaart het geval was. Voor wie het nog niet wist, willen we graag nog eens herhalen dat ook het wegtransport de concurrentie moet aangaan met operatoren uit lageloonlanden. Of gaat men eindelijk iets doen aan onze eigen torenhoge loonkosten?
- We wensen dat de markt van de bedrijfsvoertuigen eindelijk nog eens van een opleving mag genieten, na twee jaar van dramatische volumedalingen. Deze wens lijkt alles behalve utopisch want we denken dat het ‘pre-buying effect’ (aanschaf van Euro 5 voertuigen in afwachting van de verplichte intrede van Euro 6) hoogtij zal vieren.
- We wensen dat de transportbedrijven hun gestegen kostprijs eens gewoon en op een fatsoenlijke manier mogen doorrekenen aan hun klanten. Het wordt de hoogste tijd dat de industrie zich bewust wordt van het zware onweer waarin hun transportpartners zijn verzeild geraakt. En mochten ze dan toch uit hun ivoren toren komen, kunnen ze misschien in dezelfde moeite iets doen aan de ontoelaatbaar lange betalingstermijnen. Als we al niet meer mogen fantaseren…
- We wensen dat we zo snel mogelijk – vanaf het tweede semester – komaf kunnen maken met de crisis. Hiervoor hopen we dat de Europese instanties met een efficiënt relanceplan op de proppen komen. Een dergelijk plan moet een boost geven aan het consumenten- en ondernemersvertrouwen.
We zijn er ons van bewust dat sommige wensen behoorlijk van de pot gerukt zijn. Maar er zitten ook realistische tussen. We maken alvast een afspraak voor volgend jaar om te zien wat er allemaal van in huis gekomen is. We wensen u een gelukkig en gezond 2013! NB: Om het nieuwe jaar op een aangename manier in te zetten, hebben wij een aantal vernieuwingen doorgevoerd aan dit magazine. Zo kan u bijvoorbeeld genieten van een fonkelnieuwe lay-out waardoor u om de twee maanden nog aangenamer door de actualiteit in transportland kan bladeren. Uw advies is veel waard! Laat ons dus weten wat u ervan vindt.