TRANSPORT Management 90 (11/2016)

Er hangt elektriciteit in de lucht…

Naar goede gewoonte laat ik in deze bijdrage enkele bedenkingen op u los. Naar even goede gewoonte staan we open voor al uw bedenkingen, indrukken, ideeën… Zijn de faillissementen echt aan het dalen? Als we rekening houden met de cijfers van het ITLB over de eerste drie kwartalen van dit jaar, is dit zeker het geval. De daling van het aantal bedrijven dat kopje onder is gegaan, is spectaculair: -42,7% in vergelijking met 2015! Maar we moeten voorzichtig omspringen met deze cijfers: het effect van de kilometerheffing is nog niet voelbaar, waardoor deze cijfers er helemaal anders zouden kunnen uitzien op het einde van dit jaar. Afwachten dus! Verkeersveiligheid: tekenen van beterschap, maar we zijn er nog niet… Tijdens de afgelopen tien jaar is het aantal ongevallen, waarbij er een vrachtwagen betrokken was, met 26% gedaald. Net zoals bij de eerder vermelde faillissementscijfers is er geen reden tot euforie: vrachtwagenchauffeurs nemen nog altijd te veel risico’s. Zo vindt 42% van de vrachtwagenbestuurders het niet nodig om hun veiligheidsgordel om te doen. 70% rijdt vaak te kort op zijn voorligger en 69% van de truckchauffeurs geeft toe al eens een sms of e-mail te lezen achter het stuur. Er hing elektriciteit in de lucht tijdens de IAA. E-Crafter bij VW, e-Canter bij Fuso, Urban eTruck bij Mercedes, …: of het nu over voertuigen gaat die reeds op de markt zijn of over voertuigen die nog in een conceptuele fase zitten… de elektronische bedrijfsvoertuigen speelden een prominente rol tijdens de hoogmis in Hannover. De toekomstige Europese richtlijn die elektrische voertuigen een bonus van 1 ton MTM wil geven, kan een verklaring zijn voor deze opstoot. Voor een doorbraak van het aantal elektrische vrachtwagens is het nog even wachten. De CEO van Daimler Trucks & Buses, Wolfgang Bernhard, legt de vinger op de wonde: “Er moeten nog een aantal voorwaarden ingevuld worden om deze voertuigen rendabel te maken. De dieselprijs zal moeten stijgen, steden zullen paal en perk moeten stellen aan vervuilende voertuigen en propere voertuigen zullen doorslaggevende fiscale voordelen moeten krijgen.” Alexandre Leemans heeft ons veel te vroeg verlaten. Hij was een bekend figuur in de wereld van de tweedehandsvoertuigen (hij was gedelegeerd bestuurder van het bedrijf Trucks MPH en oud-voorzitter van de groepering GVO van Federauto). Hij overleed op 7 oktober. Alexandre Leemans was 51 jaar en verloor de strijd tegen een degeneratieve ziekte (MSA of multisysteematrofie). Hij wilde graag de aandacht vestigen op de stichting MSA-AMS.be, die zich inzet voor een grotere bekendheid van deze ziekte. TRANSPORTMEDIA sluit zich hierbij aan en betuigt de familie haar oprechte deelneming.

Recente publicaties

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

TRANSPORT Management 105 (maart 2020)

Let the trucks shine! Naar goede gewoonte voel ik mij geroepen om mijn gedachten te delen met u over de sectorevoluties van de voorbije weken en maanden. Aarzel vooral niet om te reageren en uiting te geven aan uw bevindingen, bedenkingen, opmerkingen… 38 kandidaten, 8 winnaars, 1.500 aanwezigen. Een impressie in cijfers van de 28ste […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo