transport media logo

TRANSPORT Management 90 (11/2016)

Er hangt elektriciteit in de lucht…

Naar goede gewoonte laat ik in deze bijdrage enkele bedenkingen op u los. Naar even goede gewoonte staan we open voor al uw bedenkingen, indrukken, ideeën… Zijn de faillissementen echt aan het dalen? Als we rekening houden met de cijfers van het ITLB over de eerste drie kwartalen van dit jaar, is dit zeker het geval. De daling van het aantal bedrijven dat kopje onder is gegaan, is spectaculair: -42,7% in vergelijking met 2015! Maar we moeten voorzichtig omspringen met deze cijfers: het effect van de kilometerheffing is nog niet voelbaar, waardoor deze cijfers er helemaal anders zouden kunnen uitzien op het einde van dit jaar. Afwachten dus! Verkeersveiligheid: tekenen van beterschap, maar we zijn er nog niet… Tijdens de afgelopen tien jaar is het aantal ongevallen, waarbij er een vrachtwagen betrokken was, met 26% gedaald. Net zoals bij de eerder vermelde faillissementscijfers is er geen reden tot euforie: vrachtwagenchauffeurs nemen nog altijd te veel risico’s. Zo vindt 42% van de vrachtwagenbestuurders het niet nodig om hun veiligheidsgordel om te doen. 70% rijdt vaak te kort op zijn voorligger en 69% van de truckchauffeurs geeft toe al eens een sms of e-mail te lezen achter het stuur. Er hing elektriciteit in de lucht tijdens de IAA. E-Crafter bij VW, e-Canter bij Fuso, Urban eTruck bij Mercedes, …: of het nu over voertuigen gaat die reeds op de markt zijn of over voertuigen die nog in een conceptuele fase zitten… de elektronische bedrijfsvoertuigen speelden een prominente rol tijdens de hoogmis in Hannover. De toekomstige Europese richtlijn die elektrische voertuigen een bonus van 1 ton MTM wil geven, kan een verklaring zijn voor deze opstoot. Voor een doorbraak van het aantal elektrische vrachtwagens is het nog even wachten. De CEO van Daimler Trucks & Buses, Wolfgang Bernhard, legt de vinger op de wonde: “Er moeten nog een aantal voorwaarden ingevuld worden om deze voertuigen rendabel te maken. De dieselprijs zal moeten stijgen, steden zullen paal en perk moeten stellen aan vervuilende voertuigen en propere voertuigen zullen doorslaggevende fiscale voordelen moeten krijgen.” Alexandre Leemans heeft ons veel te vroeg verlaten. Hij was een bekend figuur in de wereld van de tweedehandsvoertuigen (hij was gedelegeerd bestuurder van het bedrijf Trucks MPH en oud-voorzitter van de groepering GVO van Federauto). Hij overleed op 7 oktober. Alexandre Leemans was 51 jaar en verloor de strijd tegen een degeneratieve ziekte (MSA of multisysteematrofie). Hij wilde graag de aandacht vestigen op de stichting MSA-AMS.be, die zich inzet voor een grotere bekendheid van deze ziekte. TRANSPORTMEDIA sluit zich hierbij aan en betuigt de familie haar oprechte deelneming.

Recente publicaties

VAN Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Stilstaan… Een nieuw jaar betekent stilstaan bij het afgelopen jaar. Jaarresultaten zijn er bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet, maar eind november stond de teller voor de LCV-inschrijvingscijfers op -4,49%, met Renault, Ford Pro en Volkswagen op het podium. Philip Verschooren (VW CVI België) verheugt zich in dit magazine over de […]

TRANSPORT Management 127 (december 2024 – januari 2025)

Wordt 2025 beter dan 2024? We zijn nog niet meteen toe aan een nieuwe aflevering van de Ideale Wereld, maar de Belgische transporteurs laten hun schouders alvast niet hangen. De transporteurs die we ontmoeten, laten ons weten dat de transportvolumes langzaam maar zeker in stijgende lijn zitten. Dit is zelfs het geval voor de ‘commodities’, […]

Supply Chain Excellence in Wallonia 2024-2025

Wallonia at the heart of the Supply Chain Since the outbreak of the Covid-19 pandemic in early 2020, our supply chains have been put to the test by a series of mostly unexpected events. These events have highlighted the need for European companies to rethink their logistics plans and think outside the box. Concepts such […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.