VAN Management 90 (11/2016)

Go electric!

“Power to the people”, luidde de alom bekende politieke slogan van de Black Panther Party in de jaren ’60. “Power to the light commercial vehicles” is vandaag de slogan die ik wil meegeven aan de IAA-beurs in Hannover. Het is elk jaar opnieuw reikhalzend uitkijken naar de laatste nieuwigheden op de markt. En wat viel ons op dit jaar? Het aanbod van elektrische voertuigen was nooit eerder zo uitgebreid. Met de voorstelling van de ‘Volkswagen e-Crafter’ en de ‘Mercedes Vision Van’ komen er weer twee nieuwe grootspelers op de markt die alternatieve aandrijving willen promoten. De grote slogan van deze IAA-editie was dan ook ‘Driven by ideas’, wat duidelijk wijst op de elektrische belangen van de constructeurs zelf. Dit overkoepeld thema schonk extra aandacht aan onder meer nieuwe netwerkoplossingen (lees: ‘Wat als een VAN een computer wordt’), automatisering en alternatieve aandrijvingen. De vraag is en blijft natuurlijk: zijn we wel klaar voor zo’n revolutie? Hoewel België de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd in het installeren van openbare laadpalen, staan we nog steeds járen achter op onze Noorderburen. En dan spreek ik nog niet over de (bijna) volledig emissievrije landen zoals Noorwegen. Want na 2025 komen hier geen auto’s, bestelwagens en vrachtwagens meer binnen. Elektrische voertuigen worden daar vandaag al dermate gestimuleerd met belastingvoordelen waardoor Nederland en Noorwegen absolute koplopers zijn wat betreft de aankoop van elektrische voertuigen. De “power” ligt dus nog steeds grotendeels in de handen van de “people” (en hun centen).

Recente publicaties

VAN Management 119 (maart – april 2023)

Een frisse start Toegegeven, 2022 was niet het meest spetterende jaar voor de wereld van de lichte bedrijfsvoertuigen, met inschrijvingscijfers die nog steeds te lijden hebben onder de ingewikkelde situatie met vertraagde leveringen. Maar de eerste inschrijvingscijfers voor dit jaar zijn alvast bemoedigend! Ook op andere vlakken konden we het juk van de afgelopen jaren […]

TRANSPORT Management 119 (maart – april 2023)

Wie (lang) kan wachten, wordt rijkelijk beloond Verbrandingsmotoren: gedaan in 2035 voor LBV, beetje uitstel voor vrachtwagens. Vanaf 2035 mogen de autofabrikanten geen lichte bedrijfsvoertuigen met verbrandingsmotor meer verkopen, zowel op benzine, diesel en zelfs hybride. Voor de vrachtwagensector kwam er een beetje respijt: zij zouden tot 2040 van een moratorium genieten waarbij ze hun […]

Link2LOGISTICS Management 65 (maart 2023)

Te weinig ‘Sense of urgency’ Na enkele turbulente jaren lijken de supply chains een vorm van normaliteit teruggevonden te hebben. Volgens mij is het maar een indruk. We gaan nog turbulente jaren tegemoet. Tot mijn verbazing is er nog geen ‘sense of urgency’ in de sector. De afgelopen drie jaren werden de toeleveringsketens wereldwijd en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo