VAN Management 90 (11/2016)

Go electric!

“Power to the people”, luidde de alom bekende politieke slogan van de Black Panther Party in de jaren ’60. “Power to the light commercial vehicles” is vandaag de slogan die ik wil meegeven aan de IAA-beurs in Hannover. Het is elk jaar opnieuw reikhalzend uitkijken naar de laatste nieuwigheden op de markt. En wat viel ons op dit jaar? Het aanbod van elektrische voertuigen was nooit eerder zo uitgebreid. Met de voorstelling van de ‘Volkswagen e-Crafter’ en de ‘Mercedes Vision Van’ komen er weer twee nieuwe grootspelers op de markt die alternatieve aandrijving willen promoten. De grote slogan van deze IAA-editie was dan ook ‘Driven by ideas’, wat duidelijk wijst op de elektrische belangen van de constructeurs zelf. Dit overkoepeld thema schonk extra aandacht aan onder meer nieuwe netwerkoplossingen (lees: ‘Wat als een VAN een computer wordt’), automatisering en alternatieve aandrijvingen. De vraag is en blijft natuurlijk: zijn we wel klaar voor zo’n revolutie? Hoewel België de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd in het installeren van openbare laadpalen, staan we nog steeds járen achter op onze Noorderburen. En dan spreek ik nog niet over de (bijna) volledig emissievrije landen zoals Noorwegen. Want na 2025 komen hier geen auto’s, bestelwagens en vrachtwagens meer binnen. Elektrische voertuigen worden daar vandaag al dermate gestimuleerd met belastingvoordelen waardoor Nederland en Noorwegen absolute koplopers zijn wat betreft de aankoop van elektrische voertuigen. De “power” ligt dus nog steeds grotendeels in de handen van de “people” (en hun centen).

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 272 (maart 2020)

Eén en al passie Op het moment dat Peter Brock van sponsor Mercedes-Benz Trucks de omslag opende met daarin de naam van de nieuwe Transporteur van het Jaar, was de spanning te snijden op het podium. Toen de naam Snel werd afgekondigd, was iedereen die zich in de buurt van tafel 133 bevond, getuige van […]

LINK2LOGISTICS Management 53 (maart 2020)

Bewustwording Ik weet niet of jullie het ook voelen, maar de logistieke sector slaat een nieuwe weg in. Veel bedrijven gaan over van ‘green washing’ naar ‘green acting’. Het bijzondere is dat dit bewustzijn groeit nu zich een vertraging van de economie begint af te tekenen. Dit is een teken dat de klimaatinspanningen reëel zijn. […]

VAN Management 105 (maart 2020)

Overaanbod aan studies werkt contraproductief In tijden waarin het moeilijk kiezen is tussen de verschillende technologische opties, waant iedereen zich expert. Sommigen voegen er bovendien een flinke dosis slechte wil aan toe. Het volstaat om enkele fora over Tesla te bekijken… “Een degelijke vergelijkende studie zou toch een uitweg kunnen bieden”, hoor ik u zeggen. […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo