Go electric!
“Power to the people”, luidde de alom bekende politieke slogan van de Black Panther Party in de jaren ’60. “Power to the light commercial vehicles” is vandaag de slogan die ik wil meegeven aan de IAA-beurs in Hannover. Het is elk jaar opnieuw reikhalzend uitkijken naar de laatste nieuwigheden op de markt. En wat viel ons op dit jaar? Het aanbod van elektrische voertuigen was nooit eerder zo uitgebreid. Met de voorstelling van de ‘Volkswagen e-Crafter’ en de ‘Mercedes Vision Van’ komen er weer twee nieuwe grootspelers op de markt die alternatieve aandrijving willen promoten. De grote slogan van deze IAA-editie was dan ook ‘Driven by ideas’, wat duidelijk wijst op de elektrische belangen van de constructeurs zelf. Dit overkoepeld thema schonk extra aandacht aan onder meer nieuwe netwerkoplossingen (lees: ‘Wat als een VAN een computer wordt’), automatisering en alternatieve aandrijvingen. De vraag is en blijft natuurlijk: zijn we wel klaar voor zo’n revolutie? Hoewel België de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd in het installeren van openbare laadpalen, staan we nog steeds járen achter op onze Noorderburen. En dan spreek ik nog niet over de (bijna) volledig emissievrije landen zoals Noorwegen. Want na 2025 komen hier geen auto’s, bestelwagens en vrachtwagens meer binnen. Elektrische voertuigen worden daar vandaag al dermate gestimuleerd met belastingvoordelen waardoor Nederland en Noorwegen absolute koplopers zijn wat betreft de aankoop van elektrische voertuigen. De “power” ligt dus nog steeds grotendeels in de handen van de “people” (en hun centen).