VAN Management 90 (11/2016)

Go electric!

“Power to the people”, luidde de alom bekende politieke slogan van de Black Panther Party in de jaren ’60. “Power to the light commercial vehicles” is vandaag de slogan die ik wil meegeven aan de IAA-beurs in Hannover. Het is elk jaar opnieuw reikhalzend uitkijken naar de laatste nieuwigheden op de markt. En wat viel ons op dit jaar? Het aanbod van elektrische voertuigen was nooit eerder zo uitgebreid. Met de voorstelling van de ‘Volkswagen e-Crafter’ en de ‘Mercedes Vision Van’ komen er weer twee nieuwe grootspelers op de markt die alternatieve aandrijving willen promoten. De grote slogan van deze IAA-editie was dan ook ‘Driven by ideas’, wat duidelijk wijst op de elektrische belangen van de constructeurs zelf. Dit overkoepeld thema schonk extra aandacht aan onder meer nieuwe netwerkoplossingen (lees: ‘Wat als een VAN een computer wordt’), automatisering en alternatieve aandrijvingen. De vraag is en blijft natuurlijk: zijn we wel klaar voor zo’n revolutie? Hoewel België de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd in het installeren van openbare laadpalen, staan we nog steeds járen achter op onze Noorderburen. En dan spreek ik nog niet over de (bijna) volledig emissievrije landen zoals Noorwegen. Want na 2025 komen hier geen auto’s, bestelwagens en vrachtwagens meer binnen. Elektrische voertuigen worden daar vandaag al dermate gestimuleerd met belastingvoordelen waardoor Nederland en Noorwegen absolute koplopers zijn wat betreft de aankoop van elektrische voertuigen. De “power” ligt dus nog steeds grotendeels in de handen van de “people” (en hun centen).

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo