TRANSPORT Management 93 (juni 2017)

Vermoeden van onschuld

Zoals gewoonlijk deel ik hier enkele bedenkingen in verband met zaken die recent mijn aandacht trokken. Aarzel niet om zelf ook bedenkingen, impressies of ideeën door te geven, … De zaak Jost. Het minste dat we kunnen stellen is dit dossier emoties losmaakt. Getuige daarvan de duizenden – zelfs tienduizenden – lezers van mijn artikel over dit onderwerp op onze website? Maar passie is een slechte raadgever. Op het moment dat we dit schrijven (21 mei) is Roland Jost vrijgelaten onder voorwaarden en is er nog geen oordeel uitgesproken, hij geniet nog altijd van het vermoeden van onschuld. Vergeten we dat niet! Ik ben overigens geschokt door de hypocriete houding van enkele verladers die, nu Jost op de knieën gedwongen werd, niet aarzelen vuil spel te spelen. Alsof ze nu plots ontdekken dat een groot aantal transporteurs – Jost is zeker geen geïsoleerd geval – al sinds enkele jaren filialen geopend hebben in de landen van het vroegere Oostblok. Voor de meeste gebeurde dat bovendien nog volstrekt volgens de regels. “Platooning is geen utopie.” Degenen die tot voor kort platooning – het semi-automatisch in konvooi rijden van vrachtwagens – beschouwden als een utopie van overwerkte ingenieurs, hebben het volledig fout. Vanaf vorig jaar wil DB Schenker al gaan testen met platooning in echte omstandigheden. Dat zal gebeuren tussen twee Duitse logistieke centra met achter het stuur geen testchauffeurs van MAN – partner in deze test -, maar wek degelijk chauffeurs van de Duitse integrator. Overigens ziet de ACEA – de vereniging die de belangen verdedigt van de autoconstructeurs – technisch geen problemen om vanaf 2023 vrachtwagens van verschillende merken te zien rijden in semi-automatische konvooien op de Europese snelwegen. Tenminste als de wetgeving tegen die tijd is aangepast. Hoera. Het gebeurt niet alle dagen dat een Belgisch bedrijf een Britse onderneming met een zekere omvang overneemt. We willen dus hulde brengen aan de groep Gosselin die de Britse collega’s van DT Moving (ex-Davies Turner Wolrdwide Movers) hebben overgenomen. Hiermee wordt de onderneming uit Deurne marktleider in Europa met 51 kantoren in 34 landen. Ik wil eindigen met de vermelding dat TRANSPORTMEDIA zijn commerciële team heeft versterkt met twee nieuwe “rekruten”. Enerzijds Bram Crombez (44 jaar), die zich belast met de producten van de transportsector (TRANSPORT/VAN Management, TRUCK & Business, TRANSPORT.TV,…), en anderzijds Kristiaan Goossens (48 jaar), die de producten van de sectoren logistiek en bouw in handen krijgt (Link2Logistics Management, LOGISTICS.TV, BOUW.TV,…). Geef hen een warm onthaal! Christophe Duckers, Managing Director TRANSPORTMEDIA.

Recente publicaties

TRUCK & BUSINESS 279 (december 2021)

Pareto, help! De 80/20 regel wordt toegeschreven aan de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Een wet die stelt dat ongeveer 80% van de gevolgen het resultaat zijn van slechts 20% van de oorzaken. Toegepast op projectbeheer betekent dit dat 20% van de inspanningen bijdragen tot 80% van de verwezenlijkingen. In België zijn wij eerder specialisten in […]

Link2LOGISTICS Management 60 (december 2021)

  Uitdagingen en veerkracht Traditiegetrouw publiceert Link2Logistics Management in zijn laatste nummer van het jaar de Top 1000 van logistieke sites in België. Zoals u zal lezen, hebben verschillende grote spelers zoals DSV, Kuehne+Nagel en JOST hun voetafdruk vergroot (zowel door organische groei als door overnames), terwijl anderen, zoals Eutraco en Weerts Supply Chain, zich […]

VAN Management 113 (november 2021)

Vraag en aanbod, een kat-en muisspel Terwijl het Salon van Genève zich voor 2022 op de pechstrook parkeert, wachtend op een depannage ofwel een definitieve laatste sleeptocht, viel de beslissing dat het Salon van Brussel in januari wel opnieuw van de partij is. Een beslissing waar vele maanden reikhalzend naar uitgekeken werd, al sturen een […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo