TRANSPORT Management 93 (juni 2017)

Vermoeden van onschuld

Zoals gewoonlijk deel ik hier enkele bedenkingen in verband met zaken die recent mijn aandacht trokken. Aarzel niet om zelf ook bedenkingen, impressies of ideeën door te geven, … De zaak Jost. Het minste dat we kunnen stellen is dit dossier emoties losmaakt. Getuige daarvan de duizenden – zelfs tienduizenden – lezers van mijn artikel over dit onderwerp op onze website? Maar passie is een slechte raadgever. Op het moment dat we dit schrijven (21 mei) is Roland Jost vrijgelaten onder voorwaarden en is er nog geen oordeel uitgesproken, hij geniet nog altijd van het vermoeden van onschuld. Vergeten we dat niet! Ik ben overigens geschokt door de hypocriete houding van enkele verladers die, nu Jost op de knieën gedwongen werd, niet aarzelen vuil spel te spelen. Alsof ze nu plots ontdekken dat een groot aantal transporteurs – Jost is zeker geen geïsoleerd geval – al sinds enkele jaren filialen geopend hebben in de landen van het vroegere Oostblok. Voor de meeste gebeurde dat bovendien nog volstrekt volgens de regels. “Platooning is geen utopie.” Degenen die tot voor kort platooning – het semi-automatisch in konvooi rijden van vrachtwagens – beschouwden als een utopie van overwerkte ingenieurs, hebben het volledig fout. Vanaf vorig jaar wil DB Schenker al gaan testen met platooning in echte omstandigheden. Dat zal gebeuren tussen twee Duitse logistieke centra met achter het stuur geen testchauffeurs van MAN – partner in deze test -, maar wek degelijk chauffeurs van de Duitse integrator. Overigens ziet de ACEA – de vereniging die de belangen verdedigt van de autoconstructeurs – technisch geen problemen om vanaf 2023 vrachtwagens van verschillende merken te zien rijden in semi-automatische konvooien op de Europese snelwegen. Tenminste als de wetgeving tegen die tijd is aangepast. Hoera. Het gebeurt niet alle dagen dat een Belgisch bedrijf een Britse onderneming met een zekere omvang overneemt. We willen dus hulde brengen aan de groep Gosselin die de Britse collega’s van DT Moving (ex-Davies Turner Wolrdwide Movers) hebben overgenomen. Hiermee wordt de onderneming uit Deurne marktleider in Europa met 51 kantoren in 34 landen. Ik wil eindigen met de vermelding dat TRANSPORTMEDIA zijn commerciële team heeft versterkt met twee nieuwe “rekruten”. Enerzijds Bram Crombez (44 jaar), die zich belast met de producten van de transportsector (TRANSPORT/VAN Management, TRUCK & Business, TRANSPORT.TV,…), en anderzijds Kristiaan Goossens (48 jaar), die de producten van de sectoren logistiek en bouw in handen krijgt (Link2Logistics Management, LOGISTICS.TV, BOUW.TV,…). Geef hen een warm onthaal! Christophe Duckers, Managing Director TRANSPORTMEDIA.

Recente publicaties

VAN Management 109 (januari 2021)

2021, een overgangsjaar Volgens de Europese Commissie moet tegen 2030 een groot deel van het verkeer in de steden koolstofvrij worden gemaakt. Fabrikanten hebben zeer precieze (en vrij moeilijke) targets om te halen, met bijbehorende boetes. Volgens hen wordt de elektrische bestelwagen ‘het onderwerp van het jaar 2021’. De elektrische aandrijving luidt de komst in […]

TRANSPORT Management 109 (januari 2021)

Een halfvolle of halflege fles: Aan u de keuze! Het begin van het jaar is traditioneel de gelegenheid om even achterom te kijken, maar ook om een kristallen bol boven te halen. Van deze regel wijken wij niet af. Ik zal u niets nieuws vertellen wanneer ik erop wijs dat de pandemie aanzienlijke negatieve gevolgen […]

TRUCK & BUSINESS 275 (december 2020)

Fail fast! Faal snel! Dat is de raad die ik geef als conclusie van ons debat over innovatie in transport, dat we uitzonden als ouverture van de Virtual TRANSPORTMEDIA Xperience op 1 december. Een evenement dat net als dit nummer van Truck & Business geheel in het teken stond van innovatie. Het wegtransport heeft immers […]

[advertisement plaats configureren in plugin zodat die hier kan opgeroepen worden]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo